Festival Janáček Brno 2024 bude ve znamení Roku české hudby

6. listopad 2023, 1:00

Festival Janáček Brno 2024 bude ve znamení Roku české hudby

Motto 9. ročníku festivalu Bez hranic!... inspirovala právě Janáčkova opera Výlety páně Broučkovy, kde se s hlavním hrdinou vydáme na Měsíc i cestu časem do 15. století. Právě s ní bude festival slavnostně zahájen v režii Roberta Carsena a pod taktovkou Marko Ivanoviće. Na festival se po provedení Zápisníku zmizelého na minulém ročníku vrací britský tenorista Nicky Spence, tentokrát v roli Matěje Broučka. Chystaný ročník festivalu do Brna pozval světově uznávané osobnosti a soubory jako jsou Jakub Hrůša, Nicky Spence, Adam Plachetka, Josef Špaček, Robert Carsen, Christian Thielemann, Claus Guth a Staatsoper Berlin, Bamberger symphoniker, Pavel Haas Quartet a další.

“Festivalový program se v ročníku 2024 dotkne hvězdných výšin. Pomyslnou laťku kvality se během krátké doby podařilo zvednout na úroveň, která splňuje parametry prvořadé evropské kulturní události. Jsem velmi rád, že význam festivalu ocení i Ministerstvo kultury ČR, se kterým uzavřeme Memorandum o spolupráci, které nám zajistí předvídatelné financování. Jedině tak bude možno dosaženou úroveň udržet i do budoucna.” vyjádřil se k festivalu Martin Glaser, ředitel NdB. Devátý ročník Festivalu Janáček bude probíhat od 1. do 24. listopadu 2024.

Operní řada nabídne průřez Janáčkovou tvorbou od jeho prvního operního úspěchu po dvě vrcholná díla. Její pastorkyňa, verze 1904, se představí v interpretaci čistě ženského inscenačního týmu pod vedením progresivní režisérky Veroniky Kos Loulové a v hudebním nastudování Anny Novotné Peškové v koprodukci opery Moravského divadla Olomouc a Janáčkovy opery NdB. Vzácným hostem festivalu bude vynikající soubor Staatsoper Berlin, který přiveze skvělou inscenaci Věci Makropulos v režii Clause Gutha oceněného v rámci Opera Award 2023 jako Režiséra roku a pod taktovkou Roberta Jindry. Příhody lišky Bystroušky oslaví 6. listopadu 100. výročí své světové premiéry. Na festivalu se představí nová produkce Národního divadla moravskoslezského v režii izraelského choreografa Itzika Galiliho a v hudebním nastudování Marka Šedivého. Liščí narozeninové blahopřání si připravil i brněnský soubor inscenací Jiřího Heřmana a Marko Ivanoviće s mimořádnými hosty Kateřinou Kněžíkovou jako Bystrouškou a Adamem Plachetkou v roli Revírníka. Jeden z festivalových večerů bude patřit Davidu Radokovi a jeho interpretaci jedné z nejoblíbenějších českých oper – Dvořákovy Rusalky.  Jako vyvrcholení Roku české hudby festival přinese i zřídka uváděná díla. Takovým je i opera Šarlatán brněnského skladatele Pavla Haase, která měla v roce 1938 v Mahenově divadle světovou premiéru.  Festivaloví diváci ji uvidí v režii Ondřeje Havelky a v podání ostravského operního souboru. Jako již  tradičně budou součástí festivalu i nová díla studentů JAMU a komponovaný pořad brněnské Konzervatoře věnovaný skladatelce Vítězslavě Kaprálové. 

Rovněž dramaturgie koncertní řady je cele zaměřena na oblast české hudby a reflektuje stoleté výročí prvního Roku české hudby, vyhlášeného v roce 1924. Vedle důrazu na tvorbu Leoše Janáčka tak přinese na koncertech symfonických, komorních i recitálech nejenom díla českých skladatelů, jejichž životní  data končí v české hudbě až mýtickou čtyřkou (Bedřich Smetana, Antonín Dvořák, Leoš Janáček, Josef  Suk), ale představí i další autory, např. Janáčkova oblíbeného žáka Pavla Haase, či skladatelé mladších  generací jako Miloslava Ištvana, Luboše Fišera ad.  

Na festival se vrací i Jakub Hrůša, tentokrát se svým tělesem Bamberger Symphoniker, aby se  představili s ryze českým programem, Janáčkovým Tarasem Bulbou, Sukovým Zráním a Dvořákovým  Klavírním koncertem v provedení jedinečného klavíristy Daniila Trifonova. Jedná se o program  úvodního koncertu Roku české hudby, který se konal v lednu 1924, tehdy v provedení orchestru  brněnského Národního divadla, brněnské konzervatoře a členy orchestru německého divadla, uvádí  dramaturg koncertní řady Jiří Zahrádka.

Výjimečnost festivalu Janáček Brno 2024 podtrhuje jeho vizuální podoba, kterou na základě motta Bez  hranic!... připravil přímo pro festival Petr Sís: “Měl jsem pocit, že jak se vítr točil nad Valašskem a  Lašskem, uchvátil mladého Leoše Janáčka, aby ho nesl životem. Na hudebním nebi byl obláčkem  lyrické svébytnosti a jeho krajina pocitů je možná svým způsobem nesdělitelná..." Umělec je také autorem festivalové grafiky věnované 100. výročí opery Příhody lišky Bystroušky

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější