Festival JazzFestBrno ohlásil poslední tři koncerty

Festival JazzFestBrno ohlásil poslední tři koncerty

Festival JazzFestBrno letos slaví své 20. výročí. K podzimnímu programu nyní doplnil ještě tři koncerty – na festival se vrátí Gerald Clayton a Shai Maestro, premiérově se představí talentovaný mladík Joey Alexander.

Všechny přidané koncerty mají dva společné rysy – kapelníka za klavírem a Cabaret des Péchés v paláci Jalta na Dominikánském náměstí, kde všechny proběhnou. Posluchači se mohou 16. září těšit na fúzi hip-hopu, R´n´B a jazzu v podání tria Geralda Claytona a 25. září na pianistu Shaie Maestra, který se premiérově představí jako kapelník kvartetového formátu. Vůbec poprvé v Brně zahraje historicky nejmladší hudebník nominovaný na Grammy v jazzové kategorii – stále ještě náctiletý Joey Alexander rozezní Cabaret des Péchés 16. listopadu se svým triem. „Finální program letošního jubilejního ročníku tak čítá 18 festivalových večerů, během nichž vystoupí přes 30 kapel. V druhé polovině srpna ještě oznámíme podrobnosti k již tradiční off-programové koncertní sérii Tension a pak už se budeme těšit, až 29. srpna vše vypukne oslavou 20 let festivalu v Divadle Husa na provázku, kde se v neformálním prostředí představí především domácí jazzová špička,“ říká programový ředitel festivalu JazzFestBrno Vilém Spilka

Gerald Clayton se za dvanáct let kapelnické aktivity může pochlubit pěti vlastními alby, řadou studiových projektů v roli sidemana a bezpočtem vystoupení po celém světě. Jeho nejnovější nahrávka Happening: Live at the Village Vanguard je připomínkou umělecké svobody doby předcovidové. Vyšla na Blue Note, labelu reprezentujícím rodinné stříbro jazzu, mezi něž Clayton už dnes rozhodně patří. Do Brna zamíří Clayton již podruhé a opět se svým dlouhodobě fungujícím triem, tedy sestavou, ve které dokáže zazářit vůbec nejvíce. „Snažím se ignorovat škatulkování, žánrové rozdíly. Soustředím se na vytváření poctivé a upřímné hudby a spolupráci s lidmi, jejichž myšlenky rezonují s mými vlastními,“ říká Clayton.

Shai Maestro si vydobyl úspěch u publika v proslulých newyorských klubech i jinde ve světě se svým triem, s nímž vydal řadu velmi oceňovaných nahrávek – Shai Maestro Trio, The Road to Ithaca, Untold Stories, The Stone Skipper a The Dream Thief. Nyní přijíždí do Brna představit především repertoár ze svého posledního alba Human, které vyšlo, jak už je u Shaie zvykem, na prestižním labelu ECM. Je to vůbec poprvé, kdy jej návštěvníci uvidí jakožto kapelníka kvarteta. Triovou formaci totiž rozšířil o trumpetistu Philipa Dizacka. „Když Philip hraje na trubku, zní mi to, jako kdyby šlo o lidský hlas, který ke mně promlouvá. Umí přes trubku i křičet nebo šeptat. Přibrání Philipa k původnímu triu nás posunulo na úplně novou úroveň. Jako kdybychom v automobilu najednou nalezli tajný převod a zařadili na jinou rychlost. Pustili jsme se do zcela nového dobrodružství,“ vypráví Maestro a těší se, až se po koncertním půstu stane součástí tohoto dobrodružství i živé publikum.

Joey Alexander, vlastním jménem Josiah Alexander Sila, se věnuje vlastní tvorbě i personalizovaným interpretacím pečlivě vybraných převzatých písní. Jeho nejnovějším počinem je album Warna, kterým debutoval u Verve Records. Alexandrovo mládí může ve srovnání s vyzrálostí jeho projevu mnohé návštěvníky koncertů šokovat, ale jeho hudba především překvapuje sdělností a energií. V New Yorku se poprvé uvedl v pouhých jedenácti letech, kdy vystoupil na každoročním galavečeru v Jazz at Lincoln Center. Alexander překvapil publikum lyrickým ztvárněním Monkovy Round Midnight a dal vzpomenout na jazzovou legendu Herbieho Hancocka, který taktéž jako zázračné dítě ve stejném věku debutoval s Chicago Symphony. Joey od té doby získal tři nominace na cenu Grammy a dvě ze čtyř jeho předchozích alb se umístila na prvním místě v žebříčku Billboard Jazz Albums. Vystupoval také s Waynem Shorterem a Esperanzou Spalding pro prezidenta Obamu a jeho ženu v Bílém domě v rámci Mezinárodního dne jazzu. V roce 2019 debutoval ve vyprodané Carnegie Hall.

Shai Maestro/ foto Gabriel Baharlia

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Nejčtenější