Festival JazzFestBrno ohlásil poslední tři koncerty

Festival JazzFestBrno ohlásil poslední tři koncerty

Festival JazzFestBrno letos slaví své 20. výročí. K podzimnímu programu nyní doplnil ještě tři koncerty – na festival se vrátí Gerald Clayton a Shai Maestro, premiérově se představí talentovaný mladík Joey Alexander.

Všechny přidané koncerty mají dva společné rysy – kapelníka za klavírem a Cabaret des Péchés v paláci Jalta na Dominikánském náměstí, kde všechny proběhnou. Posluchači se mohou 16. září těšit na fúzi hip-hopu, R´n´B a jazzu v podání tria Geralda Claytona a 25. září na pianistu Shaie Maestra, který se premiérově představí jako kapelník kvartetového formátu. Vůbec poprvé v Brně zahraje historicky nejmladší hudebník nominovaný na Grammy v jazzové kategorii – stále ještě náctiletý Joey Alexander rozezní Cabaret des Péchés 16. listopadu se svým triem. „Finální program letošního jubilejního ročníku tak čítá 18 festivalových večerů, během nichž vystoupí přes 30 kapel. V druhé polovině srpna ještě oznámíme podrobnosti k již tradiční off-programové koncertní sérii Tension a pak už se budeme těšit, až 29. srpna vše vypukne oslavou 20 let festivalu v Divadle Husa na provázku, kde se v neformálním prostředí představí především domácí jazzová špička,“ říká programový ředitel festivalu JazzFestBrno Vilém Spilka

Gerald Clayton se za dvanáct let kapelnické aktivity může pochlubit pěti vlastními alby, řadou studiových projektů v roli sidemana a bezpočtem vystoupení po celém světě. Jeho nejnovější nahrávka Happening: Live at the Village Vanguard je připomínkou umělecké svobody doby předcovidové. Vyšla na Blue Note, labelu reprezentujícím rodinné stříbro jazzu, mezi něž Clayton už dnes rozhodně patří. Do Brna zamíří Clayton již podruhé a opět se svým dlouhodobě fungujícím triem, tedy sestavou, ve které dokáže zazářit vůbec nejvíce. „Snažím se ignorovat škatulkování, žánrové rozdíly. Soustředím se na vytváření poctivé a upřímné hudby a spolupráci s lidmi, jejichž myšlenky rezonují s mými vlastními,“ říká Clayton.

Shai Maestro si vydobyl úspěch u publika v proslulých newyorských klubech i jinde ve světě se svým triem, s nímž vydal řadu velmi oceňovaných nahrávek – Shai Maestro Trio, The Road to Ithaca, Untold Stories, The Stone Skipper a The Dream Thief. Nyní přijíždí do Brna představit především repertoár ze svého posledního alba Human, které vyšlo, jak už je u Shaie zvykem, na prestižním labelu ECM. Je to vůbec poprvé, kdy jej návštěvníci uvidí jakožto kapelníka kvarteta. Triovou formaci totiž rozšířil o trumpetistu Philipa Dizacka. „Když Philip hraje na trubku, zní mi to, jako kdyby šlo o lidský hlas, který ke mně promlouvá. Umí přes trubku i křičet nebo šeptat. Přibrání Philipa k původnímu triu nás posunulo na úplně novou úroveň. Jako kdybychom v automobilu najednou nalezli tajný převod a zařadili na jinou rychlost. Pustili jsme se do zcela nového dobrodružství,“ vypráví Maestro a těší se, až se po koncertním půstu stane součástí tohoto dobrodružství i živé publikum.

Joey Alexander, vlastním jménem Josiah Alexander Sila, se věnuje vlastní tvorbě i personalizovaným interpretacím pečlivě vybraných převzatých písní. Jeho nejnovějším počinem je album Warna, kterým debutoval u Verve Records. Alexandrovo mládí může ve srovnání s vyzrálostí jeho projevu mnohé návštěvníky koncertů šokovat, ale jeho hudba především překvapuje sdělností a energií. V New Yorku se poprvé uvedl v pouhých jedenácti letech, kdy vystoupil na každoročním galavečeru v Jazz at Lincoln Center. Alexander překvapil publikum lyrickým ztvárněním Monkovy Round Midnight a dal vzpomenout na jazzovou legendu Herbieho Hancocka, který taktéž jako zázračné dítě ve stejném věku debutoval s Chicago Symphony. Joey od té doby získal tři nominace na cenu Grammy a dvě ze čtyř jeho předchozích alb se umístila na prvním místě v žebříčku Billboard Jazz Albums. Vystupoval také s Waynem Shorterem a Esperanzou Spalding pro prezidenta Obamu a jeho ženu v Bílém domě v rámci Mezinárodního dne jazzu. V roce 2019 debutoval ve vyprodané Carnegie Hall.

Shai Maestro/ foto Gabriel Baharlia

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Nejčtenější