Filharmonický výlet Plastic People

Filharmonický výlet Plastic People

Česká undergroundová legenda The Plastic People of the Universe se po mnoha letech vracejí k jedné ze svých nejlepších nahrávek a připravila ji v symfonické verzi. Partnerem se jí stala Filharmonie Brno a posluchači se mohou těšit na skladby z legendárního alba Co znamená vésti koně, nahraném „na Hrádečku“, v domě dramatika a pozdějšího prezidenta Václava Havla. Výjimečnost koncertu kromě spojení klasiků českého undergroundu a klasického obsazení symfonického orchestru umocňuje také to, že se jeho pořad odehraje pouze třikrát, dvakrát v Brně a jednou v Praze. Aranžmá a rozepsání do partitur provedl Michal Nejtek a Filharmonie Brno vystoupí pod vedením dirigenta Marko Ivanoviče.“

Hudba PPU, komponovaná téměř výhradně baskytaristou Mejlou Hlavsou, ovšem svébytně a svérázně dotvářená a interpretovaná ostatními členy skupiny, směřovala zhruba od poloviny 70. let minulého století od rockových písní směrem k delším, prokomponovanějším celkům. V projektu Co znamená vésti koně se Hlavsova hudba potkává s původními básněmi Vratislava Brabence, psanými v letech 1967 až 1979, a textem Pavla Zajíčka Samson, který tematicky a duchovně do konceptu projektu zapadá.

Nutno poznamenat, že „Koně“ vznikli v době, kdy kapela, zbavená možnosti oficiálně veřejně vystupovat, hrála přibližně jednou do roka na utajovaných akcích a každý koncert byl premiérou a zároveň derniérou nového programu. Všechna vystoupení tím získávala na váze a důležitosti, každé bylo performancí svého druhu s ucelenou scénickou prezentací a jednotícím tématem. Koncert Co znamená vésti koně se konal v březnu roku 1981 v Kerharticích u České Lípy, díky totální zakonspirovanosti proběhl klidně a bez zásahu represivního aparátu. Nicméně dům, ve kterém se odehrál a který pro tuto příležitost zakoupilo několik příznivců skupiny, pár týdnů po akci vyhořel. Státní bezpečnost se ani nenamáhala zakrývat skutečnost, že je to její práce. Skupina po této zkušenosti už žádný další koncert v tehdejší sestavě neodehrála a Vratislav Brabenec po dalším nátlaku v roce 1982 emigroval. Koncert s Filharmonií Brno se odehraje bez zakonspirovatelnosti 33 let po této události 6. a 7. března v Richard Adam Gallery od 19.30 hod.

Foto podzemnik, zdroj wiki

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Plastic People / FB / Ivanović

6.3.2014, 19:30 / Adam Gallery

Plastic People / FB / Ivanović

7.3.2014, 19:30 / Adam Gallery

Dále si přečtěte

Josef Klíč píše hudbu k filmům a divadelním hrám, složil fanfáry pro významné instituce v Rakousku nebo oficiální znělky měst Moravské Třebové a Šlapanic. Náš rozhovor ale zůstal rozkročen mezi dvěma body jeho práce – undergroundem a vážnou hudbou.  více


Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Nejčtenější