Filharmonický výlet Plastic People

Filharmonický výlet Plastic People

Česká undergroundová legenda The Plastic People of the Universe se po mnoha letech vracejí k jedné ze svých nejlepších nahrávek a připravila ji v symfonické verzi. Partnerem se jí stala Filharmonie Brno a posluchači se mohou těšit na skladby z legendárního alba Co znamená vésti koně, nahraném „na Hrádečku“, v domě dramatika a pozdějšího prezidenta Václava Havla. Výjimečnost koncertu kromě spojení klasiků českého undergroundu a klasického obsazení symfonického orchestru umocňuje také to, že se jeho pořad odehraje pouze třikrát, dvakrát v Brně a jednou v Praze. Aranžmá a rozepsání do partitur provedl Michal Nejtek a Filharmonie Brno vystoupí pod vedením dirigenta Marko Ivanoviče.“

Hudba PPU, komponovaná téměř výhradně baskytaristou Mejlou Hlavsou, ovšem svébytně a svérázně dotvářená a interpretovaná ostatními členy skupiny, směřovala zhruba od poloviny 70. let minulého století od rockových písní směrem k delším, prokomponovanějším celkům. V projektu Co znamená vésti koně se Hlavsova hudba potkává s původními básněmi Vratislava Brabence, psanými v letech 1967 až 1979, a textem Pavla Zajíčka Samson, který tematicky a duchovně do konceptu projektu zapadá.

Nutno poznamenat, že „Koně“ vznikli v době, kdy kapela, zbavená možnosti oficiálně veřejně vystupovat, hrála přibližně jednou do roka na utajovaných akcích a každý koncert byl premiérou a zároveň derniérou nového programu. Všechna vystoupení tím získávala na váze a důležitosti, každé bylo performancí svého druhu s ucelenou scénickou prezentací a jednotícím tématem. Koncert Co znamená vésti koně se konal v březnu roku 1981 v Kerharticích u České Lípy, díky totální zakonspirovanosti proběhl klidně a bez zásahu represivního aparátu. Nicméně dům, ve kterém se odehrál a který pro tuto příležitost zakoupilo několik příznivců skupiny, pár týdnů po akci vyhořel. Státní bezpečnost se ani nenamáhala zakrývat skutečnost, že je to její práce. Skupina po této zkušenosti už žádný další koncert v tehdejší sestavě neodehrála a Vratislav Brabenec po dalším nátlaku v roce 1982 emigroval. Koncert s Filharmonií Brno se odehraje bez zakonspirovatelnosti 33 let po této události 6. a 7. března v Richard Adam Gallery od 19.30 hod.

Foto podzemnik, zdroj wiki

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Plastic People / FB / Ivanović

6.3.2014, 19:30 / Adam Gallery

Plastic People / FB / Ivanović

7.3.2014, 19:30 / Adam Gallery

Dále si přečtěte

Josef Klíč píše hudbu k filmům a divadelním hrám, složil fanfáry pro významné instituce v Rakousku nebo oficiální znělky měst Moravské Třebové a Šlapanic. Náš rozhovor ale zůstal rozkročen mezi dvěma body jeho práce – undergroundem a vážnou hudbou.  více


Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější