Filharmonie Brno: 60. koncertní sezóna s pěti šéfdirigenty

Filharmonie Brno: 60. koncertní sezóna s pěti šéfdirigenty

Ve své jubilejní sezóně představí FIlharmonie Brno rezidenční sólistku Alinu Pogostkinu, nové koncertní cykly a multimediální podobu festivalu Moravský podzim. Současný šéfdirigent Aleksandar Marković opouští s koncem této sezóny svoji pozici.

Do jubilejní 60. sezóny vstoupí Filharmonie Brno s pěti šéfdirigenty, houslistkou Alinou Pogostkinou, Moravským podzimem a novými koncertními cykly. Oslava kulatého výročí založení Filharmonie bude nejen retrospektivním pohledem na její působení, ale s novými názvy hlavních cyklů i potvrzením moderní dramaturgie, která se promítne také do Moravského podzimu (festival proběhne 3.–16.10.). Ten zahájí Jiří Bělohlávek s houslistou Janem ŠpačkemČeskou filharmonií. Do multimediální roviny jej posune například skladba Přesýpací hodiny od Justé Janulyté, oscilující mezi koncertní performancí a audiovizuální instalací.

Svým posluchačům nabídne Filharmonie Brno v 60. sezoně dva symfonické koncertní cykly v Janáčkově divadle, jeden s mladými světovými dirigentskými osobnostmi, druhý s bývalými šéfdirigenty brněnské filharmonie. Pro celou sezónu bude příznačné setkávání nového s tradičním.Vznik Filharmonie Brno připomene Novoroční koncert, který bude zároveň velkou narozeninovou oslavou a nabídne repliku programu prvního Novoročního koncertu z roku 1956. Dále koncert dirigenta Petra Altrichtera se „superbrněnským programem“ – Filharmonické tance napsané v roce 1956 pro Filharmonii Brno Janem Novákem v kombinaci s Parabolami Bohuslava Martinů. Jeho díla se v Brně uváděla i v době, kdy to nebylo politicky žádoucí. Z aktuální tvorby zazní například Houslový koncert předního současného německého skladatele Jörga Widmanna v provedení Aliny Pogostkiny. Expresivní skladbu, která má svým vyzněním blízko ke slavnému Houslovému koncertu Albana Berga, napsal Widmann v roce 2007 pro Christiana Tetzlaffa.

Zahajovací koncert sezony pod taktovkou Leoše Svárovského přinese tradiční program. Smetanovu VltavuDvořákovu Novosvětskou. Filharmonie Brno nezapomene ani na tvorbu 20. století a současnosti. Posluchači se mohou těšit na koncerty v podání významných dirigentů mladé generace – sugestivní Mahlerovy symfonie Píseň o zemi se ujme Tomáš Netopil, programu složeného ze skladeb Berlioze, Messiaena, Lutosławského zase mladý americký dirigent Case Scaglione, stálý spolupracovník Newyorské filharmonie. Ze současné tvorby zazní například flétnový koncert Sofie Gubajduliny z roku 2006 v podání Sharon Bezaly, flétnistky izraelského původu žijící ve Švýcarsku, pro kterou byl koncert napsán. Dále skladba Do nitra světla, kterou napsal současný finský klasik Einojuhani Rautavaara v roce 2011.

Rezidenční sólistkou sezony 2015/2016 bude německá houslistka ruského původu Alina Pogostkina. Vítězka Sibeliovy soutěže 2005 vystupuje na mnoha světově uznávaných pódiích a festivalech, spolupracuje se světovými orchestry a dirigenty, jako jsou Vladimir Ashkenazy, Gustavo Dudamel, Paavo Järvi nebo Michael Sanderling. Ve filharmonické sezoně se představí na třech koncertech a ve třech polohách: romantické, neoromantické a současné.

Festival Moravský podzim představil dramaturg Vítězslav Mikeš slovy: „Festival v roce 2015 naváže na předchozí ročník ve snaze o rovnováhu v poměrech „světových umělců / brněnské scény“ a „klasiky / nové hudby“. Hlavní tematickou linií bude multimedialita v širokém slova smyslu; dramaturgický výběr programů a účinkujících je zaměřen na hledání souvislostí mezi hudbou a filmem, pohyblivým obrazem či textem, zpívaným i recitovaným. Tento záměr předpokládá spolupráci s Univerzitním kinem Scala, nově vzniklým Sono Centrem, opomenuty nebudou ani tradiční koncertní sály Besedního domu nebo Janáčkova divadla. Rezidenční osobností festivalu bude významný estonský skladatel Erkki-Sven Tüür, který bude osobně přítomen provedení několika svých skladeb (vedle ukázek z komorní tvorby zazní i jeho dvě velká díla Ärkamine pro sbor a komorní orchestr a Symfonie č. 4 Magma) a vytvoří také jednu skladbu na objednávku festivalu.“

Alina Pogostkina, foto Felix Broede

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Benjamin Jusupov se včera s Filharmonií Brno představil ve všech třech rolích, které v hudebním životě zastává, tedy jako dirigent, skladatel a klavírista. Pořadí neuvádím náhodně – myslím, že v něm na publikum i zapůsobil.  více

Ve čtvrtek večer, necelou půlhodinu po astronomickém úplňku, nastoupil orchestr Filharmonie Brno na pódium Janáčkova divadla, aby předvedl dvojici velkých děl, která se pro své autory stala osudovými. Také z jejich spojení v rámci jednoho večera na člověka místy sahala smrt, tedy alespoň v představách.  více

Včerejší koncert Filharmonie Brno by se měl nějakým způsobem zakonzervovat a nainstalovat na viditelné místo v zázemí orchestru, ať už bude kdekoliv. Nebyli jsme svědky zázraku, ale poctivé a invenční práce od dramaturgie až po interpretaci. Publikum kromě dobré a dobře zahrané hudby dostalo mimochodem i příklad, jak by mohl a měl abonentní koncert vypadat.  více



Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Nejčtenější