Filharmonie Brno: 63. sezona s novým šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem

Filharmonie Brno: 63. sezona s novým šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem

Zahajovací koncert nadcházející 63. sezony Filharmonie Brno uvede Dvořákovu Symfonii č. 1 a Harmonielehre Johna Adamse. Večer bude zároveň inauguračním koncertem nového šéfdirigenta a uměleckého ředitele Dennise Russella Daviese, který podepsal s orchestrem smlouvu na čtyři roky.

Dennis Russell Davies se stává sólistou a hlavní tváří sezony 2018/2019. Za dirigentský pult se postaví celkem sedmnáctkrát, z toho se třikrát představí i jako pianista v Mozartově Klavírním koncertu č. 24 c moll. Kromě toho připravil dva klavírní recitály: se svojí životní partnerkou Maki Namekawou provede skladby Reicha, Adamse a Glasse (23. března 2019), s houslistkou Yumi Hwang-Williams skladby Debussyho, Schumanna a Harrisona (26. března 2019).

„S hrdostí a nadšením představuji programy koncertů své první sezony ve funkci šéfdirigenta a uměleckého ředitele Filharmonie Brno: s hrdostí proto, že jsem se stal součástí skvostné hudební tradice Brna a jeho filharmonie, a s nadšením proto, že ke skladatelům, kteří jsou s orchestrem dlouho spojováni, se zde přidávají ti, s nimiž spolupracuji již více než padesát let – mnozí z nich se stali mými důvěrnými přáteli,“ uvedl nový šéfdirigent.

Nastávající sezonu, stejně jako předešlé, charakterizují neotřelé kombinace hudby starších i novějších  období. „Příprava sezony s takovou uměleckou osobností, jakou je Dennis Russell Davies, pro mě byla silným zážitkem a cennou zkušeností. Šéfdirigentova jasná představa o podobě sezony a zároveň jeho otevřenost k diskusím, které jsme spolu nad programy a hostujícími sólisty i dirigenty vedli, vyústila do vyprofilované, objevné a jsem přesvědčen, že vyvážené koncertní nabídky,“ řekl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Stěžejními dramaturgickými liniemi sezony jsou příznačně americká klasika 20. století (mj. Ives, Bernstein, Harrison, Corigliano či Adams) a česká známá i méně uváděná hudba (Voříšek, Dvořák, Suk, Martinů ad.). „Hudební mozaika celé sezony je ale samozřejmě mnohem pestřejší. Každý program jsme sestavovali s vidinou jedinečnosti a vzájemné komunikace mezi skladbami. V 63. sezoně bychom tak v Brně měli být svědky nikoli „pouhých“ koncertů, ale skutečných hudebních Událostí, ať už budou pod taktovkou Dennise Russella Daviese či dalších dirigentů,“ zdůraznil Mikeš.

Pro posluchače jsou stejně jako loni připraveny tři základní orchestrální abonentní řady (Filharmonie na Stadionu, Filharmonie doma I, Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“) s jedenatřiceti koncerty. Připraveno je i sedm mimořádných koncertů. Kromě toho nechybí Rodinné abonmá, série Veřejných generálních zkoušek, řada Jazz & World Music či cyklus Mladá krev, ve kterém se představí členové Orchestrální akademie Filharmonie Brno. „Oproti loňsku jsme přidali i šéfdirigentskou řadu, kterou si mohou posluchači koupit buď v rámci jednotlivých abonentních řad, nebo Sezony na míru,“ konstatovala Kučerová.

Předprodej stávajícím abonentům začne v pondělí 14. května ve 13 hodin, jejich místa jim zůstanou rezervována do 8. června. Pro nové abonenty je prodej spuštěn ve stejný den, mohou vybírat z míst, která zůstala volná z loňské sezony. Ve stejný den začíná také prodej abonmá či jednotlivých vstupenek pro festival Špilberk 2018.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější