Filharmonie Brno a Zlé buňky. Poslední koncert abonentního cyklu Klasicky i moderně

10. květen 2019, 1:00

Filharmonie Brno a Zlé buňky. Poslední koncert abonentního cyklu Klasicky i moderně

Zlé buňky (Böse Zellen), tak zní název klavírního koncertu Thomase Larchera (1963), který zazní příští týden v Besedním domě a to v české premiéře. Autor se při jeho komponování inspiroval stejnojmenným filmem rakouské režisérky Barbary Albertové. Koncert řídí Nicholas Milton. Dílo Thomase Larchera zazní hned dvakrát, před oběma koncerty proběhne také setkání s dramaturgem Vítězslavem Mikešem, který posluchače uvede do světa připravovaných skladeb. 

Larcher okomentoval své dílo následovně: „Film mi neposkytl žádnou dějovou představu jako program, ale s jeho pocitem jsem se dlouhé měsíce snažil zachytit horizontální strukturu lidského života, tedy určit a pojmenovat směr, jímž se má, nebo by se mohl, vyvíjet a naplnit“.

Ve zhruba dvacetiminutovém koncertu budou bicisté hrát například na prázdný barel, někteří žesťaři naopak zastanou práci bicitů. Za klavír usedne čtyřiadvacetiletý rakouský pianista Aaron Pilsan, mimořádně talentovaný hudebník, který vystupuje na světových pódiích a spolupracuje s mnoha autory, například právě s Larcherem. Ten ve svých dílech s oblibou využívá netradiční bicí nástroje. Před dvěma týdny měla americkou premiéru jeho symfonie Kenotaph (Prázdný hrob) věnovaná uprchlíkům, kteří utonuli ve Středozemním moři. I v ní hrají bicisté na prázdné barely nebo nástroje evokující bouři. Skladu premiéroval s Newyorskou filharmonií Semjon Byčkov, šéfdirigent České filharmonie.

Larcherova skladba v Brně zazní ve čtvrtek a v pátek 16. a 17. května jako poslední koncert abonentního cyklu „Klasicky i moderně“. Na úvod jsou připraveny Tance z Galanty maďarského skladatele Zoltána Kodályho, které zhudebňují jeho vzpomínky na místo, kde prožil dětství. „Hrávala tam slavná cikánská kapela, což byl vlastně první symfonický zvuk, který dolehl k mým uším,“ popsal svoji symfonii Kodály. Šestnáctiminutové ucelené symfonické dílo se skládá z pěti částí, ve kterých zachovává tradiční strukturu verbuňků střídajících pomalé a rychlé části. V druhé půli večera zazní Symfonie č. 4 Roberta Schumanna, jednoho ze zakladatelů generace romantiků. Schumann ji věnoval jako dárek k narozeninám své manželce Claře.

Filharmonie Brno uvede koncert pod taktovkou Nicholase Miltona, generálního hudebního ředitele v Göttingenu, uměleckého ředitele a šéfdirigenta orchestrů v australské Canbeře a Willoughby. Před oběma koncerty je pro posluchače připraveno setkání, v rámci kterých dramaturg Vítězslav Mikeš představí zajímavosti o skladbách, které je později čekají v sále. Setkání se koná od 18.15 do 19.00 v ředitelském salonku Besedního domu, kvůli omezené kapacitě je potřeba se předem přihlásit na e-mailu info@filharmonie-brno.cz. Vstupenky na oba večery jsou k dostání v předprodeji nebo online. 

Nicholas Milton/ foto archiv Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější