Filharmonie Brno chystá největší koncertní projekt sezony. Vystoupí sopranistka Chen Reiss

Filharmonie Brno chystá největší koncertní projekt sezony. Vystoupí sopranistka Chen Reiss

Filharmonie Brno má před sebou největší koncertní projekt této sezony s názvem Pohádkový Mahler. Ve čtvrtek a v pátek ho odehraje v Janáčkově divadle, v neděli 8. prosince pak ve vídeňském Musikvereinu. Sólového partu se ujme uznávaná sopranistka Chen Reiss, která s Mahlerovým dílem vystupuje na nejprestižnějších světových pódiích. Koncert řídí šéfdirigent Dennis Russell Davies.

„Ústřední bod programu Píseň žalobná Gustava Mahlera zazní v původní třívěté verzi na den přesně devadesát let od své premiéry, která se konala v brněnském Blahoslavově domě. Projekt je součástí oslav 100 let vysílání Českého rozhlasu Brno, který tehdejší premiéru přenášel a z jehož orchestru se později etablovala dnešní brněnská filharmonie,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Páteční koncert proto vysílá Český rozhlas Vltava přímým přenosem. Brněnské koncerty proběhnou 29. a 29. listopadu 2024 v Janáčkově divadle.

Gustav Mahler je nejen hlavní postava programu, ale i spojovací prvek se dvěma dalšími autory projektu: Erichem Wolfgangem Korngoldem a Josefem Bohuslavem Foersterem. S oběma se několikrát setkal a oba díky němu získali velké povzbuzení k práci, zvláště Korngold, kterého v jeho devíti letech označil za génia. Jeho drobná kantáta Bouře večer otevře, následují Prosté písně. „Mám ráda jejich smyslnost a způsob, jak Korngold zvukem vytváří atmosféru. Stačí pár taktů a opravdu můžete mít pocit, že se nacházíte v zahradě ponořené do noci. Jak je vůbec možné, že tak mladý člověk měl tak vyzrálou schopnost vyjádřit touhu, lásku, city a vnitřní svět? Jeho hudba je plná barev, rozmanitá a povznášející. Z mých zkušeností je velmi přístupná,“ uvedla v rozhovoru pro časopis Harmonie sopranistka Chen Reiss, která Prosté písně provedla v květnu s Rotterdamskou filharmonií. Korngold je zkomponoval v devatenácti letech, tedy dlouho před svým odchodem do Spojených států, kde se v Hollywoodu proslavil jako autor filmové hudby a v roce 1938 získal Oscara za hudbu k filmu Dobrodružství Robina Hooda. Na Korngolda naváže Foersterova Slavnostní overtura, kterou autor napsal na objednávku divadla na Královských Vinohradech k jeho otevření v roce 1907.

Monumentalita Písně žalobné spojí bezmála dvě stovky umělců: sólisty, Český filharmonický sbor Brno a filharmoniky nejen na pódiu, ale i za ním. Mahler totiž předepsal malý orchestr za pódiem, aby dosáhl prostorového zvuku. „Dílo, které dokončil jako dvacetiletý, překvapuje vyzrálou znalostí práce s orchestrem i sborem a obdivuhodnou symfonickou a dramatickou výstavbou. Mahler coby obdivovatel Wagnera využívá inspirace fanfárami, pochody, chorály nebo pastorálními tématy, střídá naivní s vytříbeným, pochmurnost s radostí, meditativnost s živelností. Je tu zkrátka v zárodku už prakticky vše, co i později činilo Mahlera Mahlerem,“ zdůraznil dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.

Baladický příběh vypráví o tom, jak potulný pěvec vyřeže z nalezené kosti flétnu; ta, když se rozezní, obviní krále z bratrovraždy, kterou spáchal, aby získal nevěstu a korunu. Svatební veselí narušené žalozpěvem končí odsouzením krále a královny a zřícením jejich zámku.

Sólového partu se i zde ujme Chen Reiss, která s Mahlerem vystupuje na nejprestižnějších světových pódiích, patří totiž k jejím nejoblíbenějším autorům. „Dovolím si říct, že se cítím jako jeho příbuzná. Máme stejné datum narození, oba jsme se narodili do židovské rodiny a stejnou měrou jako on jsem i já fascinována otázkou, co se stane po smrti. Cítím s ním velkou spřízněnost, porozumění s jeho vnitřním životem,“ uvedla Reiss pro časopis Harmonie. Jako sólisté ji doplní Stefanie Irányi, Attilio Glaser a Michael Wagner. Koncert řídí šéfdirigent Dennis Russell Davies.

Foto archiv FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější