Filharmonie Brno hraje tento týden doma i ve Vídni. Tam vypraví autobus pro posluchače

10. duben 2024, 2:00

Filharmonie Brno hraje tento týden doma i ve Vídni. Tam vypraví autobus pro posluchače

Na tento týden připravila brněnská filharmonie projekt Rapsodie v modrém 100, který zazní ve čtvrtek a pátek v Brně a v neděli ve Vídni. Tamní večer by měl být prvním ze zamýšleného koncertního cyklu, ve kterém se chce orchestr představovat vídeňským posluchačům.

„Jsme přesvědčeni, že máme co nabídnout. Patříme k nejlepším tuzemským orchestrům a ve vysoké kvalitě tak můžeme rozšířit tu obrovskou škálu koncertů, která se tam prakticky každý den nabízí,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Na čtvrteční a páteční koncert zbývá posledních pár vstupenek, posluchači se ale mohou pohodlně vydat do Konzerthausu. Filharmonie pro ně připravila autobus, který je po koncertu odveze zase zpět. „Našim posluchačům navíc umíme nabídnout vstupenky do Konzertahusu s padesátiprocentní slevou a navíc ti, kdo už mají vstupenku na brněnský koncert, získají lístek do Vídně jako bonus k zakoupené cestě autobusem,“ zdůraznila Kučerová s tím, že cestu autobusem, stejně jako zlevněnou vstupenku, mohou lidé koupit ve filharmonickém předprodeji od středy do pátku od 13 do 18 hodin. Koncerty jsou ohlášeny na 11. a 12. dubna v Besedním domě a 14. dubna ve vídeňském Konzerthausu.

Zájezd na vídeňský koncert může být pro posluchače zajímavý i tím, že si mohou filharmoniky vychutnat v jednom z nejlepších rakouských sálů, který se pyšní skvělou akustikou. Po tomto koncertě následuje prosincový koncert ve vídeňském Musikvereinu, kde zazní Píseň žalobná Gustava Mahlera se sopranistkou Chein Reiss a Českým filharmonickým sborem Brno. V následujícím roce pak orchestr chystá v akouské premiéře Concerto for piano and orchestra Philipa Glasse v podání Maki Namekawy.

Koncerty Rapsodie v modrém 100 otevře jazzově laděná Symfonie č. 2 Erwína Schulhoffa z roku 1932. „Představuje ho jako brilantního skladatele, který kombinuje vídeňské klasické modely s dráždivými disonancemi i lehkostí vypůjčenou z dobového jazzu a populární hudby,“ uvedl hudební publicista Boris Klepal. Na Schulhoffa naváže George Gershwin se svojí Rapsodií v modrém, od jejíž premiéry letos uplynulo 100 let. Sólového partu se ujme šéfdirigent Dennis Russell Davies, který od klavíru povede orchestr v původním jazzovém obsazení. Leonard Bernstein o ní napsal, že se stala „revolučním počinem, který zatřásl městem New York, potom celou zemí, a nakonec celým civilizovaným světem“. Jedním z důkazů tohoto jazzového otřesu i za oceánem je právě hudba v Praze žijícího Schulhoffova.

Druhá půle koncertu patří Symfonii in Fis Ericha Wolfganga Korngolda, od jejíž premiéry letos uplyne 70 let. „Její hudba jako by stále znovu vystupovala z temnot, snažila se připomenout krásné předválečné časy ve Vídni, vystoupat k hollywoodskému slunci a sama zazářit. Zároveň se ale zdá, jako by ji při tom tížily těžké myšlenky zahalené vzpomínkami na nedávnou minulost a miliony zavražděných,“ popsal dílo Klepal.

Korngold byl brněnský rodák, který se proslavil jako skladatel filmové hudby v Hollywoodu, za kterou dvakrát získal sošku Oscara. S dvěma uvedenými autory jej pojí stejný osud: kvůli židovskému původu musel uprchnout ze své země. „Korngold spolu se Schulhoffem usazeným v Praze a hlásícím se k české kultuře navíc nastolují v Roce české hudby otázku, co vše je ještě česká hudba, co všechno jsme ochotni takto vnímat a pojmenovávat,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.

Kompletní informace o zájezdu najdou zájemci zde.

Foto Andreas H. Bitesnich

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější