Filharmonie Brno má novou edici CD nahrávek. Začíná Rejchovou Lenorou

Filharmonie Brno má novou edici CD nahrávek. Začíná Rejchovou Lenorou

Filharmonie Brno začíná vydávat novou edici nahrávek na svém vlastním labelu. Obě nová alba nahrál orchestr se svým šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem během letošního roku v Besedním domě. První CD obsahuje Rejchovo oratorium Lenora, následovat bude album složené z Dvořákových Maličkostí a Symfonie č. 1.

„Jako první vychází, a začíná se prodávat, Lenora, oratorium Antonína Rejchy. Následující týden pak album s Maličkostmi a Symfonií č. 1 Antonína Dvořáka, ale v podobě prakticky neznámé,“ upozornila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Celá tato řada by měla i do budoucna pokračovat v duchu unikátních nahrávek.

Temné oratorium Lenora autor za svého života neslyšel, snahy o jeho uvedení provázela řada nešťastných okolností a náhod. Nejprve zákaz vídeňské cenzury, který neprolomila ani přímluva Rejchova přítele Ludwiga van Beethovena. Když už se schylovalo k premiéře v Lipsku, tak večer před ní obsadila město napoleonská vojska. „Námětem oratoria je baladická báseň Gottfrieda Augusta Bürgera, která zpracovává stejný námět jako Erbenovy Svatební košile. Útržkovité věty, výkřiky básní, ohlasy vojenských písní, refrénovité opakování slov… Text přímo láká ke zhudebnění. A není vyloučeno, že Rejchův svobodomyslný naturel přitahovala i kontroverze, kterou báseň vyvolávala a kterou luteráni označovali za výsměch náboženství a zneužití biblických výrazů a učení,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš s přesvědčením, že Lenora má před sebou velkou budoucnost na světových pódiích.

Obě nahrávky zpracoval jako mistr zvuku Jaroslav Zouhar, jinak též trombonista Filharmonie Brno. „Lenoru jsme natáčeli při generálce a také na živých koncertech. Výsledek je tedy mixem čtyř různých nahrávek. K tomu jsme ještě dotáčeli některé sólové pasáže, ale to už v prázdném sále, takže bylo potřeba pečlivě vybalancovat dozvuk a další drobnosti, aby zpěv zněl jako před zaplněným sálem. Byla to zajímavá práce,“ uvedl Zouhar.

Dvořákovy skladby nabízí orchestr v podobě, jak je posluchači neznají. Maličkosti pro dvoje housle, violoncello a harmonium totiž rozepsal Davies do orchestrální podoby. Zasáhl také do Dvořákovy Symfonie č. 1 přezdívané Zlonické zvony. „Mladý autor odeslal dílo do soutěže a nikdy neslyšel, jak zní v podání orchestru. Na symfonii se pak časem zapomnělo. Dovolil jsem si se vším respektem k jeho pozdější tvorbě dílo zaranžovat z pozice staršího učitele, který radí talentovanému umělci na začátku jeho kariéry,“ uvedl Davies.

Obaly obou alb nové řady zdobí výrazné titulní fotografie brněnského umělce Vojtěcha V. Slámy, spojuje je motiv vody. CD jsou k dostání ve filharmonickém předprodeji v Besední ulici, od poloviny ledna také v novém e-shopu na webu filharmonie a následně v prodejní sítí Supraphonu a také ke stažení jako MP3.

Martina Junková a Dennis Russell Davies/ foto archiv FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější