Filharmonie Brno má novou edici CD nahrávek. Začíná Rejchovou Lenorou

Filharmonie Brno má novou edici CD nahrávek. Začíná Rejchovou Lenorou

Filharmonie Brno začíná vydávat novou edici nahrávek na svém vlastním labelu. Obě nová alba nahrál orchestr se svým šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem během letošního roku v Besedním domě. První CD obsahuje Rejchovo oratorium Lenora, následovat bude album složené z Dvořákových Maličkostí a Symfonie č. 1.

„Jako první vychází, a začíná se prodávat, Lenora, oratorium Antonína Rejchy. Následující týden pak album s Maličkostmi a Symfonií č. 1 Antonína Dvořáka, ale v podobě prakticky neznámé,“ upozornila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Celá tato řada by měla i do budoucna pokračovat v duchu unikátních nahrávek.

Temné oratorium Lenora autor za svého života neslyšel, snahy o jeho uvedení provázela řada nešťastných okolností a náhod. Nejprve zákaz vídeňské cenzury, který neprolomila ani přímluva Rejchova přítele Ludwiga van Beethovena. Když už se schylovalo k premiéře v Lipsku, tak večer před ní obsadila město napoleonská vojska. „Námětem oratoria je baladická báseň Gottfrieda Augusta Bürgera, která zpracovává stejný námět jako Erbenovy Svatební košile. Útržkovité věty, výkřiky básní, ohlasy vojenských písní, refrénovité opakování slov… Text přímo láká ke zhudebnění. A není vyloučeno, že Rejchův svobodomyslný naturel přitahovala i kontroverze, kterou báseň vyvolávala a kterou luteráni označovali za výsměch náboženství a zneužití biblických výrazů a učení,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš s přesvědčením, že Lenora má před sebou velkou budoucnost na světových pódiích.

Obě nahrávky zpracoval jako mistr zvuku Jaroslav Zouhar, jinak též trombonista Filharmonie Brno. „Lenoru jsme natáčeli při generálce a také na živých koncertech. Výsledek je tedy mixem čtyř různých nahrávek. K tomu jsme ještě dotáčeli některé sólové pasáže, ale to už v prázdném sále, takže bylo potřeba pečlivě vybalancovat dozvuk a další drobnosti, aby zpěv zněl jako před zaplněným sálem. Byla to zajímavá práce,“ uvedl Zouhar.

Dvořákovy skladby nabízí orchestr v podobě, jak je posluchači neznají. Maličkosti pro dvoje housle, violoncello a harmonium totiž rozepsal Davies do orchestrální podoby. Zasáhl také do Dvořákovy Symfonie č. 1 přezdívané Zlonické zvony. „Mladý autor odeslal dílo do soutěže a nikdy neslyšel, jak zní v podání orchestru. Na symfonii se pak časem zapomnělo. Dovolil jsem si se vším respektem k jeho pozdější tvorbě dílo zaranžovat z pozice staršího učitele, který radí talentovanému umělci na začátku jeho kariéry,“ uvedl Davies.

Obaly obou alb nové řady zdobí výrazné titulní fotografie brněnského umělce Vojtěcha V. Slámy, spojuje je motiv vody. CD jsou k dostání ve filharmonickém předprodeji v Besední ulici, od poloviny ledna také v novém e-shopu na webu filharmonie a následně v prodejní sítí Supraphonu a také ke stažení jako MP3.

Martina Junková a Dennis Russell Davies/ foto archiv FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější