Filharmonie Brno míří do Velké Británie. Zahajuje turné s šéfdirigentem Daviesem a českou hudbou

Filharmonie Brno míří do Velké Británie. Zahajuje turné s šéfdirigentem Daviesem a českou hudbou

Filharmonie Brno vystoupí v nejlepších sálech Velké Británie. V sobotu zahajuje turné, při kterém odehraje sedm koncertů v sedmi městech – například v ikonickém sále v Birminghamu nebo v Usher Hall v Edinburghu.

Orchestr povede šéfdirigent Dennis Russell Davies a na ostrovy vyveze českou hudbu. Ve třech různých programech zazní Janáčkův Taras Bulba a Žárlivost, Dvořákovy Symfonie č. 8 a 9 nebo Korngoldův Houslový koncert. „Když jsem před pěti lety nastupoval na pozici šéfdirigenta a uměleckého ředitele v Brně, deklaroval jsem, že se chci soustředit na české autory. To se nám daří v každé sezoně, stejně tak jako na našich nahrávkách, ale toho, že vezeme české autory, a speciálně ty spjaté s Brnem i do zahraničí si velmi cením,“ uvedl Davies. Sólových partů se ujme houslista Milan Paľa (při prvním koncertě v Bradfordu), na dalších koncertech pak houslista Alexander Sitkovetsky a violoncellistka Laura van den Heijden, oba patřící k mezinárodním mladým hvězdám žijícím v Británii.

Turné orchestr zahájí sobotním koncertem v Bradfordu. Odtam se přesune do Edinburghu, do nejlepšího sálu ve Skotsku s kapacitou přes 2 000 posluchačů. Následuje Middlesbrough a Basingstoke. V britské metropoli čeká těleso koncert v tamní Cadogan Hall. Poté se přesune do Cardiffu, hlavního města Walesu. Do sálu z 80. let minulého století. „Tam zahrajeme jediného nečeského autora, a sice Ralpha Vaughana Williamse. Je to jeden z nejvýznamnějších britských skladatelů a na 12. října připadá 150. výročí jeho narození, které se všude na ostrovech připomíná mnoha koncerty,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Orchestr zahraje Williamsovu Fantazii na téma Thomase Tallise. Jednovětá skladba pro smyčcový orchestr zpracovává hudební téma ze 16. století. Britské turné filharmonici uzavřou v Birminghamu, jehož sál je považován za jeden z nejlepších na světě. Vznikl v roce 2001 a jeho akustiku vyzdvihují odborníci, hudebníci i publikum. „Navštívili jsme ho před několika lety, když jsme hledali inspiraci a sbírali zkušenosti pro projekt našeho nového brněnského sálu. Je to neuvěřitelně působivé místo s dokonalou akustikou, ve kterém hostují nejlepší světová tělesa a vznikají oceňované nahrávky,“ uvedla Kučerová.

Na turné se orchestr vydává jen pár dní po návratu z rakouského Salcburku. Při prestižním hostování obsadil tři večery po sobě podium Velkého festivalového domu a zahájil tamní koncertní sezonu. „Publikum jsme vždy strhli k ovacím. Hudebníci si velmi chválili akustiku sálu, která jim učarovala především tím, že se při hraní dokonale vzájemně slyšeli,“ uvedla Kučerová.

V únoru příštího roku filharmoniky čeká velké turné do Spojených států. Během tří týdnů tam odehrají několik koncertů, nevyjímaje newyorskou Carnegie Hall.

Přesný program britského turné 2022

08. 10. Bradford St George’s Hall (Program A)

09. 10. Edinburgh Usher Hall (Program B)

11. 10. Middlesbrough Town Hall (Program B)

13. 10. Basingstoke The Anvil (Program C)

14. 10. London Cadogan Hall (Program A)

15. 10. Cardiff St David’s Hall (Program B)

16. 10. Birmingham Symphony Hall (Program A)

Program A, Milan Paľa (Bradford), Alexander Sitkovetsky (London, Birmingham) – housle

LEOŠ JANÁČEK Taras Bulba, rapsodie pro orchestr

ERICH WOLFGANG KORNGOLD Houslový koncert D dur

ANTONÍN DVOŘÁK Symfonie č. 9 e moll Z Nového světa

Program B, Laura van der Heijden (Edinburgh, Middlesborough, Cardiff) – violoncello

RALPH VAUGHAN WILLIAMS Fantasie na téma Thomase Tallise

BOHUSLAV MARTINŮ Koncert pro violoncello a orchestr č. 1

LEOŠ JANÁČEK Žárlivost, předehra k Její pastorkyni

ANTONÍN DVOŘÁK Symfonie č. 9 e moll Z Nového světa

Program C, Laura van der Heijden (Basingstoke) – violoncello

LEOŠ JANÁČEK Taras Bulba, rapsodie pro orchestr

BOHUSLAV MARTINŮ Koncert pro violoncello a orchestr č. 1

LEOŠ JANÁČEK Žárlivost, předehra k Její pastorkyni

ANTONÍN DVOŘÁK Symfonie č. 8

Filharmonie Brno/ foto archiv orchestru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější