Filharmonie Brno: Obrázky z výstavy doprovodí vizualizace od Cori O´Lana

Filharmonie Brno: Obrázky z výstavy doprovodí vizualizace od Cori O´Lana

Filharmonie Brno uvede tento čtvrtek a pátek program s názvem Obrázky z výstavy, který nabídne tři velká hudební díla v doprovodu vizualizací od Cori O´Lana. Ty vznikly ve spolupráci s organizací Ars Electronica zaměřující se na využití moderních technologií v umění. Koncerty zazní pod taktovkou Dennise Russella Daviese.

Filharmonie Brno tentokrát opět vystoupí v Janáčkově divadle, kde budou za orchestrem a po obou jeho bocích po celý večer umístěna velká plátna. Vizualizace připravené speciálně pro tento projekt osobně promítne Cori O´Lan, světově uznávaný vizuální umělec. Koncerty vznikají ve spolupráci s Ars Electronica, ve které se Dennis Russell Davies už roky podílí na vývoji počítačové technologie, díky které obraz reaguje v reálném čase na zvukové podněty. Úvodní skladba, tedy populární Musorgského Obrázky z výstavy zazní v barvité instrumentaci Maurice Ravela. „Pro ztvárnění této části mne inspirovaly kresby Kandinského z roku 1928 s mnoha geometrickými prvky a obrazci. Ty budou živě reagovat na hudbu, a to díky snímačům umístěným nad hudebníky. Zviditelní tak v reálném čase zvuk z orchestru,“ popsal svoji práci O´Lan.

Následující Fresky Piera della Francesa od Bohuslava Martinů doprovodí záběry fresek z baziliky sv. Františka v italském Arezzu, kterou navštívil O´Lan spolu s šéfdirigentem brněnských filharmoniků Dennisem Russellem Daviesem. Pořídil tam stovky snímků, které složí do panoramat ve vysokém rozlišení a použije jako základ ke svému dílu. Jsou to přesně ty fresky, které inspirovaly Martinů ke kompozici, v níž zachycuje (vlastními slovy) „slavnostně strnulý klid a šero, barevnou atmosféru plnou netušené, pokojné a dojímavé poezie“.

Večer uzavře Hindemithova symfonie Malíř Mathis zkomponovaná na základě hudby k jeho stejnojmenné celovečerní opeře. Ta na pozadí historických událostí rozvíjí vnitřní drama slavného malíře, tvůrce Isenhemského oltáře Mathise Nitharta Gothardta zvaného Matthias Grünewald, kterého zneklidňovaly otázky smyslu života. I tuto skladbu doprovodí O´Lan autorskou vizualizací.

Koncerty jsou ohlášeny na 12. a 13. března od 19:00 v Janáčkově divadle.

foto archiv Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější