Filharmonie Brno oslaví 150 let Besedního domu festivalem. V pondělí ho zahájí pěvecké sbory

Filharmonie Brno oslaví 150 let Besedního domu festivalem. V pondělí ho zahájí pěvecké sbory

Besední dům, ve kterém sídlí brněnská filharmonie, letos slaví 150 let od svého slavnostního otevření. V roce 1783 se stal kulturní a společenskou baštou moravských vlastenců v tehdy německém Brně. K oslavám výročí je připraven čtrnáctidenní festival zahrnující sérii koncertů inspirovaných těmi, které se odehrály krátce po otevření, dále edukace, výstavu, konference i prohlídky budovy. Přímý přenos jednoho z koncertů chystá Česká televize na pátek 5. května, v přestávce premiérově odvysílá dokument Já Besední dům, který natočila právě k výročí stavby.

Oslavy začnou v pondělí 1. května v 17:00 na nádvoří Besedního domu. Předznamená je sborový zpěv z balkonu Besedního domu do Komenského náměstí od 16:30. O půl hodiny později nádvoří a foyer postupně zaplní sbory Beseda Brněnská a Láska opravdivá. „Nebudou chybět dobové kostýmy, chleba se solí nebo Sokolové, kteří k historii budovy neodmyslitelně patří,“ upozornila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Tři festivalové koncertní programy nesledují dogmaticky každý detail původního programu, ale významně z něj vycházejí. Hned na pondělí je připraven koncert Když Smetana v Brně poprvé hrál sestavený z klavírních skladeb, sborových děl a operních árií v podání sopranistky Pavly Vykopalové, klavíristy Igora Ardaševa a tří pěveckých sborů. Ve čtvrtek a pátek se posluchači mohou těšit na koncerty Janáček a Horňácká muzika. Orchestr spolu s Horňáckou muzikou Petra Mičky a Českým filharmonickým sborem Brno přichystal koncertní provedení Janáčkova baletu Rákos Rákoczy. Připomenou tak koncert moravské lidové hudby, který vedl Janáček. Tehdy se na pódiu Besedního domu objevili lidoví hudebníci, kteří však v nezvyklém prostředí propadli trémě a svou roli nezvládli. „Velická kapela a zpěváci nebyli a nemohou býti nikdy doma mezi palmami na pódiu rozsáhlé dvorany, plně zlatých ozdob, světel, plné upjatě pozorujícího obecenstva. (…) Po ukončení koncertu rozproudila se volná zábava. Připomínáme to zde proto, že teprve při ní se Slováci u jednoho stolu sedící více rozjařili a s větší chutí zazpívali i zatančili na prosté podlaze než na pódiu.“ Toto se psalo v dobové kritice v časopise Český lid. Páteční koncert vysílá živě Česká televize a v jeho pauze premiérově promítne dokument Já Besední dům, který u příležitosti výročí natočil režisér Tomáš Kratochvíl.

O týden později, ve čtvrtek a pátek zazní v sále Mozartovo Requiem, které patří k jedněm z památných koncertů v prvních letech existence Besedního domu. Jeho iniciátorem i dirigentem byl tehdy opět Janáček, který také přispěl na jeho výlohy. Pódium tehdy osmdesátičlennému sboru a stejně početnému orchestru nestačilo a muselo se nastavit. V Moravské orlici vyšla dva dny po koncertě oslavná kritika: „Dojem celku na mysl citlivou byl nevýslovný. Však i provedení bylo mistrné! (…) Že dílo tak velkolepé v provedení tak dokonalém jsme slyšeli, toho zásluha patří sl. výboru Besedy a hlavně sbormistru jejímu, neúnavnému p. Janáčkovi.

Výročí připomenou i tři koncerty v sobotu 6. května. Janáčkovo kvarteto na nich po krátkém lektorském úvodu zahraje Listy důvěrné, které měly svoji světovou premiéru právě v místě, kde zazní – v hlaholně, tedy sborové zkušebně, Besedního domu.

Při oslavách si zájemci mohou prohlédnout originály architektonických plánů Theophila von Hansena, podle kterých byl Besední dům postaven. Výstava se koná ve spolupráci s Moravskou galerií, v sousedním Pražákově paláci, který navrhl také Hansen. Obě budovy představují vrchol jeho architektonického díla v Brně a patří mezi nejhodnotnější soubory staveb na brněnské okružní třídě. „Vznikly na místě městských hradeb, které se po napoleonských válkách bouraly. Z popudu císaře Františka Josefa I. místo nich ve Vídni vznikla okružní třída s reprezentativními budovami propojující město s jeho předměstím. Brno tento příklad vzápětí následovalo a vedle stejného urbanistického principu si z Vídně půjčilo i stejné architekty,“ uvedl kurátor výstavy Rostislav Koryčánek s tím, že Hansen ve Vídni navrhl například budou Rakouského parlamentu nebo koncertní dům Musikverein. Vernisáž se koná ve čtvrtek 4. května v 17.00 na spojených nádvořích. Rozsvítí se při ní také světelná plastika Point, kterou k oslavám navrhl vizuální umělec Pavel Korbička. „Tvoří ji dva světelné objekty. První z nich je tyrkysový kruh vložený do vstupní brány vedoucí z Besední ulice. Tvar kruhu promlouvá k bohaté kulturní minulosti Besedního domu. Pandánem kruhu je červeně zářící vertikála, jež prochází korunou stromu na nádvoří. Do nebe se deroucí přímka míří do budoucnosti,“ pospal svoje dílo Korbička. Kromě originálů Hansenových návrhů si lidé mohou prohlédnout originály soch ze střechy Besedního domu, které jsou jinak uloženy v jeho suterénu, ale na několik dní ozdobí nádvoří.

Další sondu do historie i současnosti budovy představuje mezinárodní konference Koncertní dům 19. a 21. století, která se koná v sobotu 6. května a je zdarma přístupná veřejnosti. „Přednášející historici i muzikologové představí Besední dům nejen jako architektonické dílo, ale zasadí jej také do historických souvislostí, aby vyzdvihli jeho význam ve vlasteneckých a spolkových souvislostech doby jeho vzniku. Například muzikolog Miloš Štědroň připomene jeden z unikátních koncertů, který se zde odehrál v roce 1966, muzikolog Michael Beckerman se zaměří na problematiku míst, ve kterých se hudba provozuje,“ uvedla Kučerová.

Všechny večerní koncerty jsou již vyprodány, vstupenky zbývají už jen na sobotní koncerty Janáčkova kvarteta v 16, 17 a 18 hodin. Kromě těchto příležitostí si mohou zájemci prohlédnou Besední dům v rámci Autentických prohlídek 3., 7. a 8. května (pořádá TIC Brno) a také při akci Open House Brno, která čtrnáctidenní oslavy v neděli 14. května uzavře.

Podrobný program oslav najdete zde.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější