Filharmonie Brno oslaví 150 let Besedního domu festivalem. V pondělí ho zahájí pěvecké sbory

Filharmonie Brno oslaví 150 let Besedního domu festivalem. V pondělí ho zahájí pěvecké sbory

Besední dům, ve kterém sídlí brněnská filharmonie, letos slaví 150 let od svého slavnostního otevření. V roce 1783 se stal kulturní a společenskou baštou moravských vlastenců v tehdy německém Brně. K oslavám výročí je připraven čtrnáctidenní festival zahrnující sérii koncertů inspirovaných těmi, které se odehrály krátce po otevření, dále edukace, výstavu, konference i prohlídky budovy. Přímý přenos jednoho z koncertů chystá Česká televize na pátek 5. května, v přestávce premiérově odvysílá dokument Já Besední dům, který natočila právě k výročí stavby.

Oslavy začnou v pondělí 1. května v 17:00 na nádvoří Besedního domu. Předznamená je sborový zpěv z balkonu Besedního domu do Komenského náměstí od 16:30. O půl hodiny později nádvoří a foyer postupně zaplní sbory Beseda Brněnská a Láska opravdivá. „Nebudou chybět dobové kostýmy, chleba se solí nebo Sokolové, kteří k historii budovy neodmyslitelně patří,“ upozornila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Tři festivalové koncertní programy nesledují dogmaticky každý detail původního programu, ale významně z něj vycházejí. Hned na pondělí je připraven koncert Když Smetana v Brně poprvé hrál sestavený z klavírních skladeb, sborových děl a operních árií v podání sopranistky Pavly Vykopalové, klavíristy Igora Ardaševa a tří pěveckých sborů. Ve čtvrtek a pátek se posluchači mohou těšit na koncerty Janáček a Horňácká muzika. Orchestr spolu s Horňáckou muzikou Petra Mičky a Českým filharmonickým sborem Brno přichystal koncertní provedení Janáčkova baletu Rákos Rákoczy. Připomenou tak koncert moravské lidové hudby, který vedl Janáček. Tehdy se na pódiu Besedního domu objevili lidoví hudebníci, kteří však v nezvyklém prostředí propadli trémě a svou roli nezvládli. „Velická kapela a zpěváci nebyli a nemohou býti nikdy doma mezi palmami na pódiu rozsáhlé dvorany, plně zlatých ozdob, světel, plné upjatě pozorujícího obecenstva. (…) Po ukončení koncertu rozproudila se volná zábava. Připomínáme to zde proto, že teprve při ní se Slováci u jednoho stolu sedící více rozjařili a s větší chutí zazpívali i zatančili na prosté podlaze než na pódiu.“ Toto se psalo v dobové kritice v časopise Český lid. Páteční koncert vysílá živě Česká televize a v jeho pauze premiérově promítne dokument Já Besední dům, který u příležitosti výročí natočil režisér Tomáš Kratochvíl.

O týden později, ve čtvrtek a pátek zazní v sále Mozartovo Requiem, které patří k jedněm z památných koncertů v prvních letech existence Besedního domu. Jeho iniciátorem i dirigentem byl tehdy opět Janáček, který také přispěl na jeho výlohy. Pódium tehdy osmdesátičlennému sboru a stejně početnému orchestru nestačilo a muselo se nastavit. V Moravské orlici vyšla dva dny po koncertě oslavná kritika: „Dojem celku na mysl citlivou byl nevýslovný. Však i provedení bylo mistrné! (…) Že dílo tak velkolepé v provedení tak dokonalém jsme slyšeli, toho zásluha patří sl. výboru Besedy a hlavně sbormistru jejímu, neúnavnému p. Janáčkovi.

Výročí připomenou i tři koncerty v sobotu 6. května. Janáčkovo kvarteto na nich po krátkém lektorském úvodu zahraje Listy důvěrné, které měly svoji světovou premiéru právě v místě, kde zazní – v hlaholně, tedy sborové zkušebně, Besedního domu.

Při oslavách si zájemci mohou prohlédnout originály architektonických plánů Theophila von Hansena, podle kterých byl Besední dům postaven. Výstava se koná ve spolupráci s Moravskou galerií, v sousedním Pražákově paláci, který navrhl také Hansen. Obě budovy představují vrchol jeho architektonického díla v Brně a patří mezi nejhodnotnější soubory staveb na brněnské okružní třídě. „Vznikly na místě městských hradeb, které se po napoleonských válkách bouraly. Z popudu císaře Františka Josefa I. místo nich ve Vídni vznikla okružní třída s reprezentativními budovami propojující město s jeho předměstím. Brno tento příklad vzápětí následovalo a vedle stejného urbanistického principu si z Vídně půjčilo i stejné architekty,“ uvedl kurátor výstavy Rostislav Koryčánek s tím, že Hansen ve Vídni navrhl například budou Rakouského parlamentu nebo koncertní dům Musikverein. Vernisáž se koná ve čtvrtek 4. května v 17.00 na spojených nádvořích. Rozsvítí se při ní také světelná plastika Point, kterou k oslavám navrhl vizuální umělec Pavel Korbička. „Tvoří ji dva světelné objekty. První z nich je tyrkysový kruh vložený do vstupní brány vedoucí z Besední ulice. Tvar kruhu promlouvá k bohaté kulturní minulosti Besedního domu. Pandánem kruhu je červeně zářící vertikála, jež prochází korunou stromu na nádvoří. Do nebe se deroucí přímka míří do budoucnosti,“ pospal svoje dílo Korbička. Kromě originálů Hansenových návrhů si lidé mohou prohlédnout originály soch ze střechy Besedního domu, které jsou jinak uloženy v jeho suterénu, ale na několik dní ozdobí nádvoří.

Další sondu do historie i současnosti budovy představuje mezinárodní konference Koncertní dům 19. a 21. století, která se koná v sobotu 6. května a je zdarma přístupná veřejnosti. „Přednášející historici i muzikologové představí Besední dům nejen jako architektonické dílo, ale zasadí jej také do historických souvislostí, aby vyzdvihli jeho význam ve vlasteneckých a spolkových souvislostech doby jeho vzniku. Například muzikolog Miloš Štědroň připomene jeden z unikátních koncertů, který se zde odehrál v roce 1966, muzikolog Michael Beckerman se zaměří na problematiku míst, ve kterých se hudba provozuje,“ uvedla Kučerová.

Všechny večerní koncerty jsou již vyprodány, vstupenky zbývají už jen na sobotní koncerty Janáčkova kvarteta v 16, 17 a 18 hodin. Kromě těchto příležitostí si mohou zájemci prohlédnou Besední dům v rámci Autentických prohlídek 3., 7. a 8. května (pořádá TIC Brno) a také při akci Open House Brno, která čtrnáctidenní oslavy v neděli 14. května uzavře.

Podrobný program oslav najdete zde.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější