Filharmonie Brno oslaví 200. výročí Bedřicha Smetany přesně v hodinu, kdy se skladatel narodil

27. únor 2024, 12:00

Filharmonie Brno oslaví 200. výročí Bedřicha Smetany přesně v hodinu, kdy se skladatel narodil

Filharmonie Brno připravila čtyři projekty, kterými připomene 200. výročí narození Bedřicha Smetany. Oslavy začnou koncertem Bedřich Smetana 200, v sobotu pokračují přes dopolední rodinný koncert, kdy orchestr na pódiu oslaví Smetanovo narození na minutu přesně. V dubnu zazní v autorově úpravě pro čtyřruční klavír jeho cyklus Má vlast a v červnu, při festivalu Mozartovy děti, je většina Slavnostního koncertu věnovaná jeho hudbě.

Koncerty Bedřich Smetana 200 tento čtvrtek a pátek nabídnou nejen hudbu Smetany, ale i dvou skladatelů, kteří jeho tvorbu významně ovlivnili: Franze Liszta a Richarda Wagnera. „Program vypovídá o tom, kým Smetana byl, kým být chtěl a kým snad jednou být mohl. Jeho hudba vlastně zazní jen v prvních patnácti minutách a potom začíná vyprávět spíše o něm, o jeho životě,“ uvedl hudební publicista Boris Klepal. Smetana byl přesvědčeným stoupencem novoromantické programní hudby, ve které spatřoval pokrok oproti klasickým formám hudby absolutní. Šel tak ve šlépějích svého patrona a přítele Franze Liszta, pod jehož vedením vytvořil trojici symfonických básní inspirovaných slavnými dramaty. Koncert otevře jedna z nich, Valdštýnův tábor podle Friedricha Schillera, ve které Smetana zhudebňuje například hemžení v táboře, pitku vojáků, svítání, pochod vojáků a další výjevy. Následuje Klavírní koncert č. 2 Franze Liszta, který byl jedním z největších průkopníků symfonické básně a programní hudby. Sólového partu se ujme mladý klavírista Marek Kozák. Druhou půli večera vyplní Parsifal Richarda Wagnera, jehož opera plná náboženské mystiky žije díky několika orchestrálním suitám i na koncertních pódiích. „Smetana byl jistou dobu obviňován z wagneriánství, z neoriginality své hudby. Je ale potřeba říci, že v druhé polovině 19. století se začalo do wagneriánů nadávat v podstatě každému skladateli, který se odchýlil od dlouho vytvářených a zažitých konvencí,“ podotkl Klepal.

Uvedení Wagnerova Parsifala v koncertní podobě je vzácné. „Příliš se nehraje, jednak kvůli náročnosti a pak také kvůli velikosti obsazení. Jsem velmi ráda, že u nás zazní a osobně jej považuji za jeden z vrcholů sezony,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Po čtvrtečním a pátečním koncertě v Janáčkově divadle se středobodem programu stane Smetana i při sobotním dopoledni Rodinného abonmá s názvem Hudba a jubileum. „Využijeme toho, že se koncert koná v den jeho narozenin. A proto přesně v jedenáct hodin, tedy v čas, kdy se narodil, tento moment patřičně oslavíme,“ uvedla lektorka edukací a moderátorka koncertu Kristýna Drášilová. Koncerty jsou ohlášeny na 29. února a 1. března 2024 v Janáčkově divadle od 19:00.

Další oslavy jsou naplánovány na 18. a 19. dubna. V podání šéfdirigenta Dennise Russella Daviese a jeho ženy Maki Namekawy zazní Má vlast ve Smetanově úpravě pro čtyřruční klavír. Koncert doprovodí vizualizace Cori O´Lana, ředitele renomovaného rakouského festivalu Ars Electronica, které budou živě reagovat na hudbu. Koncert se vyprodal během pár dní, na další, přidaný o den později, zbývá posledních pár vstupenek.

Také festival Mozartovy děti Smetanu neopomine. Velkou část Slavnostního koncertu 8. června vyplní právě Smetanova hudba. Ve společném podání talentovaných žáků základních uměleckých škol a orchestru zazní například jeho Louisina, Jiřinková a Bettina polka.

Foto archiv Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější