Filharmonie Brno oslaví 60. narozeniny Novoročním koncertem s Alinou Pogostkinou

Filharmonie Brno oslaví 60. narozeniny Novoročním koncertem s Alinou Pogostkinou

Filharmonie Brno odehraje v rámci Novoročního koncertu repliku svého prvního koncertu, který se uskutečnil 1. ledna 1956. Zazní Houslový koncert D dur op. 35 od Petra Iljiče Čajkovského a jeho Symfonie č. 6 h moll op. 74 „Patetická“. Jedinou obměnou oproti původnímu programu bude premiéra skladby Cesta Miloše Štědroně.

Brněnská filharmonie vznikla k prvnímu lednu 1956 a zbylých šest měsíců sezóny (1955/1956) považovala za sezónu nultou. Rok 2015 je tedy šedesátým rokem její existence a sezona 2015/2016 jubilejní sezónou šedesátou. Novoroční koncert povede dirigent Ondrej Lenárd. Představí se rezidenční sólistka 60. sezóny Alina Pogostkina, německá houslistka ruského původu. Dílo Miloše Štědroně s názvem Cesta doprovodí promítání černobíle reportáže z britského turné Filharmonie Brno, které proběhlo v říjnu 1966. Novoroční koncert se uskuteční 1.1. 2016 od 19:45 v sále Janáčkova divadla.

Tradice brněnské filharmonie se datuje od 70. let 19. století, kdy v Brně začal mladý Leoš Janáček usilovat o vznik českého symfonického orchestru. Dnešní filharmonie vznikla v lednu 1956 sloučením dvou tehdejších symfonických orchestrů – rozhlasového a krajského. Název Filharmonie Brno používá od listopadu roku 2005.

Rezidenční sólistkou této sezóny je německá houslistka ruského původu Alina Pogostkina. Vítězka Sibeliovy soutěže 2005 vystupuje na mnoha světově uznávaných pódiích a festivalech, spolupracuje se světovými orchestry a dirigenty, jako jsou Vladimir Ashkenazy, Gustavo Dudamel, Paavo Järvi nebo Michael Sanderling. V rámci filharmonické sezóny vystoupí na třech koncertech.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Novoroční koncert

1.1.2016, 19:45 / Janáčkovo divadlo

Ve své jubilejní sezóně představí FIlharmonie Brno rezidenční sólistku Alinu Pogostkinu, nové koncertní cykly a multimediální podobu festivalu Moravský podzim. Současný šéfdirigent Aleksandar Marković opouští s koncem této sezóny svoji pozici.  více




Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Nejčtenější