Filharmonie Brno plánuje stream. Zazní Glassovo dílo v české premiéře

Filharmonie Brno plánuje stream. Zazní Glassovo dílo v české premiéře

Filharmonie Brno připravuje další stream. Na programu jsou dvě symfonie Johannese Brahmse a Philipa Glasse. Od obou zazní jejich druhé symfonie, Glassova v české premiéře. Koncert, který bude živě přenášen z Besedního domu řídí šéfdirigent Dennis Russell Davies, ten také během pauzy povede rozhovor s Philipem Glassem.

„Za touto kombinací rozhodně nehledejme prvoplánovou snahu využít shodné číslovky k tomu, aby program takzvaně vypadal dobře na plakátě. Spojení obou děl bylo vedeno hlubším dramaturgickým záměrem. Jejich autoři se k prvním symfoniím odhodlali až ve zralém věku – Brahms jako třiačtyřicetiletý, Glass dokonce jako pětapadesátiletý –, aby se poté ve druhých symfoniích definitivně oprostili od jiných vlivů, Brahms od Beethovena, Glass od Bowieho, a vytvořili zcela svébytná díla,“ řekl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.

Orchestr se v takto velkém obsazení sejde téměř po šesti týdnech. „Vše samozřejmě za dodržení všech nařízení, která jsou stále přísnější. I tak ale naše touha hrát vítězí. Na druhou stranu podle nás nemá příliš smysl streamovat za každou cenu, proto vybíráme ty projekty, které opravdu stojí za to, které řadíme ke klíčovým z celé sezony. Přesto musíme některé z nich vynechat, například ty se sborovým zpěvem,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Koncert, který se bude živě přenášet z Besedního domu je ohlášen na 15. dubna 2021 od 20:00. Sledovat ho můžete zde nebo na FB a YT kanále Filharmonie Brno. V jeho pauze se mohou posluchači těšit na rozhovor, který s Philipem Glassem povede šéfdirigent Dennis Russell Davies. „Naše spolupráce trvá už dobrých čtyřicet let. Začala za mého působení coby generálního hudebního ředitele Stuttgartské státní opery, kdy jsem dirigoval úžasné nové inscenace jeho raných oper Satyagraha a Akhnaten, a pokračovala v New Yorku, kde jsem postupně řídil premiéry jeho Prvního houslového koncertu, Symfonie „Low“ a dalších orchestrálních a komorních děl. Než se objevila Druhá symfonie, stali se z nás blízcí přátelé (a také otcové) s velmi podobným pohledem na hudbu a život obecně,“ řekl Davies. Symfonii č. 2 Glass věnoval Brooklynskému filharmonickému orchestru a právě Daviesovi, kteří ji premiérovali 15. října 1994.

Druhá symfonie představovala důležitý mezník v Glassově tvůrčím životě, neboť se v ní definitivně odhodlal k následování tradice symfonie, ovšem s využitím výlučně svého vlastního rytmického a melodického materiálu. „Druhou symfonii jsem dirigoval několikrát v 90. letech, od té doby však už nikoli, a proto se velmi těším na příležitost chopit se této výzvy znovu, tím spíš, že to bude s Filharmonií Brno,“ doplnil Davies.

Brahmsova Symfonie č. 2, která přenos zahájí, vznikla zhruba rok po symfonii první. Premiéry se dočkala 30. prosince 1877 ve Vídni pod taktovkou Hanse Richtera, v lednu následujícího roku ji v lipském Gewandhausu řídil sám autor, stejně jako o měsíc později v Amsterdamu a Haagu.

foto/ Andreas Bitesnich

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější