Filharmonie Brno představuje novou sezónu: Matthew Barley, Jakub Hrůša, Zdeněk Mácal a Richard Gallian

Filharmonie Brno představuje novou sezónu: Matthew Barley, Jakub Hrůša, Zdeněk Mácal a  Richard Gallian

61. sezónu Filharmonie Brno otevře Janáčkova Žárlivost pod taktovkou dirigenta Jakuba Hrůši. Sólistou sezóny je britský cellista Matthew Barley. V Brně ho čekají celkem tři koncerty včetně multimediálního díla The Map od soudobého čínského autora Tan Duna. Klasický repertoár bude zastoupen Smetanovou Mou vlastí, která zazní pod vedením dirigentské legendy Zdeňka Mácala při Novoročním koncertu. Filharmonii také čeká crossoverové vystoupení s akordeonistou Richardem Gallianem.

Sezónu zahájí Filharmonie Brno 18. září 2016 ve svém nejstarším působišti, v sále brněnského Stadionu. Jakub Hrůša zde bude dirigovat skladby českých klasiků Janáčka a Dvořáka v kombinaci s druhým houslovým koncertem maďarského skladatele Bély Bartóka. K vrcholům sezóny budou patřit koncerty britského violoncellisty Matthew Barleyho. Kromě skladby The Map čínského skladatele Tan Duna, kterou doprovodí videoprojekce na 3 obrazovkách, to budou violoncellový koncert anglického klasika Edwarda Elgara a dílo The Protecting Veil od soudobého britského skladatele Johna Tavenera. Mezi další interprety nastávající sezóny patří klavíristé Kirill Gerstein a Polina Osetinskaja, houslistka Sophia Jaffé nebo akordeonista Richard Galliano. Z dirigentských osobností vystoupí Zdeněk Mácal, Jakub Hrůša a Alexander Liebreich. Krom výše zmíněných zazní skladby Čarodějná láska Španěla Manuela de Fally s tanečníky flamenka na pódiu, kantáta Dídó Jana Nováka s Českým filharmonickým sborem Brno a s recitací autorova bratrance, operního pěvce Richarda Nováka, Schnittkeho Koncert pro klavír a smyčce, klavírní koncert Ferruccia Busoniho a další.

Britský violoncellista Matthew Barley, sólista 61. sezóny, se soustředí na sólovou i komorní hru, improvizaci, komponování, edukaci, nadžánrové i komunitní projekty. Během své dosavadní kariéry spolupracoval například s BBC Philharmonic, Královským skotský národním orchestrem (RSNO), nizozemskými a vídeňskými rozhlasovými symfoniky, melbournskými a novozélandskými symfoniky, s Královskou liverpoolskou filharmonií nebo s Kremeratou Baltikou. Barley nahrál několik CD pro společnosti Black Box, Signum Classics, Onyx Classics či Quartz. S Viktorií Mullovou natočil úspěšné album The Peasant Girl, pod nímž je podepsán i jako aranžér, skladatel a producent.

Ředitelka Filharmonie Marie Kučerová k nastávající sezóně říká: „Brněnská filharmonická sezóna s pořadovým číslem 61 je sestavena jako kombinace klasických děl symfonického repertoáru (Beethovenova Eroica, Smetanova Má vlast, Chopinův Klavírní koncert) a velkých jmen autorů 20. a 21. století, tedy hudby naší doby (Tan Dunova Mapa, Schnittkeho Klavírní koncert, Tavenerovo The Protecting Veil). Při jejím sestavování jsme mysleli na své věrné a znalé publikum, ale i na publikum nové, které do filharmonie přichází stále častěji. I nadále tvoří naši hlavní posluchačskou základnu lidé, kteří ke klasické hudbě dorostli věkem, ale podle posledního marketingového průzkumu jsou nyní statisticky nejpočetnější skupinou mladí lidé mezi 20 a 30 lety, které lákají především nové zážitky, které nabízíme. Jsme rádi, že se tak Filharmonie Brno otvírá novým posluchačským skupinám, a zájem mladého publika nás těší.“

Dramaturg Filharmonie BrnoVítězslav Mikeš sezónu představuje slovy: „Brněnskému publiku se sólista sezóny Matthew Barley představí nejen s multimediálním počinem The Map čínské skladatelské superhvězdy Tan Duna (držitel filmového Oscara a autor hudby k slavným snímkům Tygr a drak nebo Hrdina), který se uskuteční v Janáčkově divadle, ale také se dvěma koncerty v Besedním domě. S populárním violoncellovým koncertem anglického klasika Edwarda Elgara či s meditativním dílem The Protecting Veil Johna Tavenera. V jednání jsou jeho workshopy a další aktivity. Příznivce klavírních koncertů jistě potěší vystoupení Kirilla Gersteina s Busoniho vzácně uváděným klavírním koncertem nebo Polina Osetinskaja jako sólistka ve Schnittkeho Koncertu pro klavír a smyčce. Připravujeme také večer španělských vášní, impresí a ohnivých tanců, kdy se na jednom pódiu spolu s orchestrem Filharmonie Brno objeví i tanečníci flamenka, a mnoho dalších nových zážitků.“

Filharmonie Brno - Jakub Hrůša/ Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..




Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Nejčtenější