Filharmonie Brno: Ptačí zpěv v hlavní roli

Filharmonie Brno: Ptačí zpěv v hlavní roli

Hlavním motivem nadcházejícího koncertu Filharmonie Brno jsou ptáci – skladby napodobující ptačí zpěv i třepetání křídel a skladby s využitím nahrávek z přírody. Večer pod taktovkou stálého hostujícího dirigenta Roberta Kružíka otevře pětivětá suita Ptáci Ottorina Respighiho.

Ptáci fascinují člověka odnepaměti – konstruktéry prvních leteckých strojů stejně jako spisovatele, básníky a malíře. „Je to ale právě hudba, která z nich ze všech uměleckých oborů čerpá inspiraci nejčastěji. Vzpomeňme třeba Vivaldiho Jaro nebo Exotické ptáky Oliviera Messiaena. Špačka měl v kleci doma například i Mozart, který zapsal jednu z jeho melodií. A říší ptactva jsme se tedy nechali inspirovat i my při sestavování tohoto programu,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Dílo Ptáci Ottorina Respighiho vzniklo díky studiu barokních autorů, jejichž motivy instrumentoval tak, aby co nejvěrněji napodobily například teskné volání hrdličky, klování kura nebo kukání kukačky. Na Respighiho naváže Einojuhani Rautavaara a jeho Cantus arcticus, koncert pro ptáky a orchestr. Ke zpracování ale přistoupil současný finský autor jinak, ve své třívěté skladbě totiž využívá nahrávky z přírody. „Skladba z roku 1972 patří k jeho nejznámějším kompozicím a využívá nahrávky ptáků z blízkosti severního polárního kruhu z mokřadů u města Liminka. Prostřední věta například obsahuje zpěv skřivana ouškatého,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš, který bude nahrávku pouštět. Koncerty zazní ve čtvrtek a v pátek 9. a 10. prosince 2021 vždy od 19:00 v Besedním domě.

Druhá půle večera nabídne Symfonii č. 4 A dur Felixe Mendelssohna Bartholdyho. Nese přídomek Italská, vznikla totiž při cestách touto zemí, jejíž atmosféra skladateli učarovala. Nebyl s ní ale spokojený a provedl po její premiéře několik úprav. „Existují obě verze, my budeme hrát, stejně jako většina orchestrů, tu původní pro její větší nespoutanost a melodickou svěžest,“ doplnil Mikeš.

Koncert se měl uskutečnit už v minulé sezoně, ale kvůli pandemické situaci byl zrušen. Je to tedy jeden z těch, které byly přeloženy do sezony letošní. Vstupenky jsou k dostání v předprodeji nebo online na webu filharmonie-brno.cz, pro vstup na koncert musejí posluchači splnit aktuální podmínky, které najdou zde.

Foto archiv Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Ptáci

9.12.2021, 19:00 / Besední dům

Ptáci

10.12.2021, 19:00 / Besední dům

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější