Filharmonie Brno rozjíždí edukační sezonu

Filharmonie Brno rozjíždí edukační sezonu

Oddělení edukací Filharmonie Brno zahajuje i tuto sezonu dynamickým rozvojem. Přidalo čtrnáct koncertů a o více než třetinu navýšilo kapacitu hudebních workshopů – a stejně jako na začátku loňské sezony jsou i letos všechny programy už nyní z velké části vyprodány.

„Ještě před šesti lety jsme měli pouze Rodinné abonmá, tedy koncerty pro děti a rodiče. Od té doby edukace prošly bouřlivým vývojem: vznikla řada zážitkových hudebních dílen, ve kterých se věnujeme dětem od šesti měsíců až po středoškoláky, přibyly interaktivní koncerty pro školy i mateřinky, a dokonce další abonentní řada Komorní rodinná odpoledne. Všechno je plné, což nás neskutečně těší a potvrzuje, že jdeme správným směrem,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

V edukační sezoně, která startuje tento týden, nabízí filharmonie přes dvě stovky workshopů pro děti a mládež a osmdesát workshopů pro rodiče s dětmi. „Pokračujeme v trendu propojování malých posluchačů přímo s našimi hudebníky, což je postup, který se osvědčil. Je to totiž nejpřímější cesta. Ani nejlepší učitel nedokáže předat lásku k hudbě a jednotlivým nástrojům tak opravdovým způsobem,“ uvedla vedoucí edukačních aktivit Filharmonie Brno Kristýna Drášilová. Dodala, že potěšení je oboustranné. Kolegové z orchestru mají podle ní workshopy moc rádi, těší je bezprostřednost dětí, jejich zaujetí a reakce. 

Do vzdělávacích filharmonických projektů se postupně zapojily všechny nástrojové skupiny, takže i školáci, kteří se pravidelně vracejí, mohou pokaždé objevit něco nového. S perkusisty otevírají atraktivní prostor filharmonické bicárny, s žesťovým kvartetem se učí hrát na nátrubky a objevují kouzla pístové mechaniky hudebních nástrojů, za doprovodu „Filharmonických dechů“ vyrábějí vlastní hobojové plátky a harfistka Ivana Švestková pravidelně uvádí v úžas všechny, kteří se domnívají, že harfa je jenom nástroj pro princezny. „I po šesti letech se já sama stále dozvídám něco nového a tím interaktivním zapojením dětí se každý z workshopů stává jedinečným a neopakovatelným,“ zdůraznila Drášilová, která je zároveň autorkou všech dětských projektů. Nezapomíná ani na děti, které to mají do Brna daleko, organizuje pro ně výjezdní lekce zážitkové hudební výchovy.

Na výchovné koncerty, další výraznou část edukací, je už nyní prodáno bezmála pět tisíc vstupenek z celkových šesti tisíc. „Znásobili jsme loňskou velmi úspěšnou novinku s názvem V orchestru. Je to koncert, při kterém sedí žáci buď přímo v orchestru, nebo v jeho bezprostřední blízkosti, což pro mnohé bývá velký zážitek. Loni jsme je takto vtáhli do Smetanovy Mé vlasti, letos jsme připravili program složený z děl skladatelů několika staletí, od Vivaldiho po Schnittkeho,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš s tím, že ze čtrnácti nabízených termínů nyní zbývá polovina. Výchovné koncerty jsou připraveny také na téma Ludwig van Beethoven, Advent nebo Hudba a pohyb. 

Oblíbené Rodinné abonmá, tedy sobotní koncerty pro děti a rodiče, je několik let vyprodáno a noví zájemci o předplatné téměř nemají šanci na místa v sále. „Proto jsme letos přidali i odpolední termín, na který je v prodeji posledních asi čtyřicet míst,“ upozornila Kučerová. Stejně tak se letos zdvojilo i abonmá Komorní rodinná odpoledne. Jedná se o interaktivní program, při kterém je důležité udržet limitovaný počet dětí, moderátorky mohly s publikem pracovat po celou dobu koncertu. 

Kromě velkého zájmu o edukace Drášilovou těší zejména to, že se mnohé školy díky spokojenosti na workshopy vracejí opakovaně. „Jezdí k nám děti nejen z celého Jihomoravského kraje, ale navštěvují nás i žáčci z Olomouce, Znojma, dokonce i jedna škola z Bratislavy. A za pár dní nás čeká nová zkušenost, kdy s edukačními koncerty poprvé vyjedeme i na festival ve Valticích, který navštíví školáci z celé jižní Moravy,“ prozradila. Vedoucí edukací oceňuje i úzkou spolupráci s lektorským oddělením Moravské galerie. Spolu organizují hudebně-výtvarné projekty Teo a Hans nebo kurz Recyklovaný orchestr. Na oslavu deseti let spolupráce se na léto chystá prázdninový artcamp s názvem Slavíme!.

Foto archiv Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější