Filharmonie Brno rozjíždí edukační sezonu

Filharmonie Brno rozjíždí edukační sezonu

Oddělení edukací Filharmonie Brno zahajuje i tuto sezonu dynamickým rozvojem. Přidalo čtrnáct koncertů a o více než třetinu navýšilo kapacitu hudebních workshopů – a stejně jako na začátku loňské sezony jsou i letos všechny programy už nyní z velké části vyprodány.

„Ještě před šesti lety jsme měli pouze Rodinné abonmá, tedy koncerty pro děti a rodiče. Od té doby edukace prošly bouřlivým vývojem: vznikla řada zážitkových hudebních dílen, ve kterých se věnujeme dětem od šesti měsíců až po středoškoláky, přibyly interaktivní koncerty pro školy i mateřinky, a dokonce další abonentní řada Komorní rodinná odpoledne. Všechno je plné, což nás neskutečně těší a potvrzuje, že jdeme správným směrem,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

V edukační sezoně, která startuje tento týden, nabízí filharmonie přes dvě stovky workshopů pro děti a mládež a osmdesát workshopů pro rodiče s dětmi. „Pokračujeme v trendu propojování malých posluchačů přímo s našimi hudebníky, což je postup, který se osvědčil. Je to totiž nejpřímější cesta. Ani nejlepší učitel nedokáže předat lásku k hudbě a jednotlivým nástrojům tak opravdovým způsobem,“ uvedla vedoucí edukačních aktivit Filharmonie Brno Kristýna Drášilová. Dodala, že potěšení je oboustranné. Kolegové z orchestru mají podle ní workshopy moc rádi, těší je bezprostřednost dětí, jejich zaujetí a reakce. 

Do vzdělávacích filharmonických projektů se postupně zapojily všechny nástrojové skupiny, takže i školáci, kteří se pravidelně vracejí, mohou pokaždé objevit něco nového. S perkusisty otevírají atraktivní prostor filharmonické bicárny, s žesťovým kvartetem se učí hrát na nátrubky a objevují kouzla pístové mechaniky hudebních nástrojů, za doprovodu „Filharmonických dechů“ vyrábějí vlastní hobojové plátky a harfistka Ivana Švestková pravidelně uvádí v úžas všechny, kteří se domnívají, že harfa je jenom nástroj pro princezny. „I po šesti letech se já sama stále dozvídám něco nového a tím interaktivním zapojením dětí se každý z workshopů stává jedinečným a neopakovatelným,“ zdůraznila Drášilová, která je zároveň autorkou všech dětských projektů. Nezapomíná ani na děti, které to mají do Brna daleko, organizuje pro ně výjezdní lekce zážitkové hudební výchovy.

Na výchovné koncerty, další výraznou část edukací, je už nyní prodáno bezmála pět tisíc vstupenek z celkových šesti tisíc. „Znásobili jsme loňskou velmi úspěšnou novinku s názvem V orchestru. Je to koncert, při kterém sedí žáci buď přímo v orchestru, nebo v jeho bezprostřední blízkosti, což pro mnohé bývá velký zážitek. Loni jsme je takto vtáhli do Smetanovy Mé vlasti, letos jsme připravili program složený z děl skladatelů několika staletí, od Vivaldiho po Schnittkeho,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš s tím, že ze čtrnácti nabízených termínů nyní zbývá polovina. Výchovné koncerty jsou připraveny také na téma Ludwig van Beethoven, Advent nebo Hudba a pohyb. 

Oblíbené Rodinné abonmá, tedy sobotní koncerty pro děti a rodiče, je několik let vyprodáno a noví zájemci o předplatné téměř nemají šanci na místa v sále. „Proto jsme letos přidali i odpolední termín, na který je v prodeji posledních asi čtyřicet míst,“ upozornila Kučerová. Stejně tak se letos zdvojilo i abonmá Komorní rodinná odpoledne. Jedná se o interaktivní program, při kterém je důležité udržet limitovaný počet dětí, moderátorky mohly s publikem pracovat po celou dobu koncertu. 

Kromě velkého zájmu o edukace Drášilovou těší zejména to, že se mnohé školy díky spokojenosti na workshopy vracejí opakovaně. „Jezdí k nám děti nejen z celého Jihomoravského kraje, ale navštěvují nás i žáčci z Olomouce, Znojma, dokonce i jedna škola z Bratislavy. A za pár dní nás čeká nová zkušenost, kdy s edukačními koncerty poprvé vyjedeme i na festival ve Valticích, který navštíví školáci z celé jižní Moravy,“ prozradila. Vedoucí edukací oceňuje i úzkou spolupráci s lektorským oddělením Moravské galerie. Spolu organizují hudebně-výtvarné projekty Teo a Hans nebo kurz Recyklovaný orchestr. Na oslavu deseti let spolupráce se na léto chystá prázdninový artcamp s názvem Slavíme!.

Foto archiv Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější