Filharmonie Brno ruší koncerty do konce sezony a připravuje program té další

Filharmonie Brno ruší koncerty do konce sezony a připravuje program té další

65. sezona pomalu končí, Filharmonie Brno během ní však odehrála pouhé tři koncerty: Zahajovací, Ludwig 250 & Arvo 85 a projekt Andělé smutku – ten už se změněným programem kvůli zákazu zpěvu. V Besedním domě ji tak lidé slyšeli naposledy 2. října, o pár dní později, 11. října posledním živým koncertem předčasně uzavírala festival Janáček Brno. Od té doby se s ní posluchači setkávají jen prostřednictvím streamů nebo živých vysílání v rozhlase. V květnu se však filharmonie chystá ohlásit program nadcházející sezony.

Touto formou se s filharmoniky budou posluchači setkávat i nadále. „A zůstane to tak až do konce sezony, tedy do 25. května, kdy jsme měli hrát náš poslední program. Vzhledem ke stále nejasným okolnostem rozvolňování kultury a návratu publika jsme se rozhodli sezonu uzavřít,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Doplnila také, že prvním možným setkáním s posluchači může být jeden z filharmonických festivalů v červnu a to Expozice nové hudby.

V sobotu 1. května mohou lidé slyšet Filharmonii Brno v rámci živého přenosu z Besedního domu. V 19:00 začne na Českém rozhlasu Vltava „superbrněnský“ koncert s názvem Novák 100, na kterém zazní skladby Jana Nováka, Leoše Janáčka a Ericha Wolfganga Korngolda. „V této sezoně jsme živě vysílali také program Paľa hraje Schnittkeho a pak světovou premiéru Symfonie č. 3 „A Line Above the Sky“ Thomase Larchera, kterou od nás přebíraly i zahraniční rozhlasové stanice,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Kromě rozhlasových přenosů filharmonie také streamovala Koncert představující nová CD, Adventní koncert, projekt Opravdový Vivaldi a minulý týden dvě velké symfonie Brahms & Glass: #2. „Pokud se říká, že nás pandemie naučila novým věcem, platí to v této oblasti vrchovatě. I tak jsme ale se streamy šetřili a přenášeli jen výjimečné projekty, které stojí za to slyšet i zprostředkovaně. Stále totiž platí, že živou hudbu nic nenahradí. O to větší radost mám ze streamu minulý týden, kdy nás díky Glassově Druhé symfonii sledovaly živě stovky lidí ve Spojených státech,“ uvedla Kučerová.

Vynucenou pauzu filharmonie využila také k nahrávání nových CD nebo například focení orchestru. Výrazně posílila také své edukační online aktivity. „Při online workshopech jsme se pravidelně setkávali se stovkami dětí z celé republiky. Odvysílali jsme bezmála padesát programů, některé například ve spolupráci s Moravskou galerií,“ uvedla lektorka edukací Filharmonie Brno Kristýna Drášilová.

Zatím není možné vyčíslit ekonomické ztráty související s přerušením provozu. Posluchači totiž mohou žádat vrácení vstupného až po uplynutí data zrušeného koncertu. „Alespoň touto cestou chci poděkovat všem, kdo od toho upouštějí a částku nám věnují. Velmi si toho vážíme. Naše ztráty jdou do milionů korun, nejen ze vstupného, ale také z pronájmu Besedního domu nebo zrušených zahraničních turné,“ podotkla Kučerová. Na představení nové sezony se podle ní dostane v druhé půli května.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější