Filharmonie Brno uvede jednu z nejnáročnějších symfonií 20. století. Vstoupí také violoncellista Steven Isserlis

26. březen 2025, 1:00

Filharmonie Brno uvede jednu z nejnáročnějších symfonií 20. století. Vstoupí také violoncellista Steven Isserlis

Jeden z nejlepších světových violoncellistů a jedna z hráčsky nejnáročnějších symfonií 20. století. To je program koncertu Schumann a Šostakovič, který Filharmonie Brno připravila na tento týden. Do Brna přijíždí Steven Isserlis, aby zde provedl Violoncellový koncert Roberta Schumanna.

Violoncellový koncert napsal Schumann ve svém nejradostnějším životním i profesním období. „Záhy po premiéře v roce 1860 se stal pilířem romantického koncertantního repertoáru, jako jeden z prvních koncertů totiž vedle nezbytné virtuózní složky propracovává i orchestrální part a dílu tak dodává symfonickou závažnost,“ uvedl muzikolog Jan Špaček. Steven Isserlis, držitel mnoha prestižních hudebních cen, ho v Brně provede na Stradivariho violoncellu „Marquis de Corberon“ z roku 1726, které mu zapůjčila Královská akademie hudby v Londýně. Koncert pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese se koná ve čtvrtek a pátek tedy 27. a 28. března 2025 v Janáčkově divadle. 

Druhá půle večera přinese mimořádně působivou Symfonii č. 4 c moll Dmitrije Šostakoviče, při které se na pódiu objeví více než stovka hudebníků. Je technicky krajně hráčsky náročná, ale i po fyzické stránce je obtížné hodinový kolos uhrát. Šostakovič využívá orchestr nebývalého rozsahu dvaceti dřev, sedmnácti žesťů včetně dvou tub a široké baterie bicích se dvěma soupravami tympánů. „Zvuk symfonie je rafinovaný, exotický, stěží hledá obdobu. Již prvních třicet taktů první věty naznačí posunuté mantinely krajnosti: řezavé fortissimo nástrojů v nejvyšší poloze, ubíjející gradující pochod s agresivně pojatými bicími a následně propad do prázdnoty a zlověstného bezčasí,“ popsal Špaček.

Šostakovič o své Čtvrté říkal, že právě ona je jeho vůbec největším dílem a že by býval byl zcela jiným skladatelem, kdyby jí bylo dáno zaznít už v roce 1936, kdy vznikla, a on na ni mohl dále navazovat. „My ale víme, že pokud by tehdy opravdu zazněla, sám skladatel by pravděpodobně rok 1936 nepřežil, a dost možná ani partitura. Je totiž psychologicky efektním svědectvím o nastupujícím strachu, pocitu zmaru a smíření s krutou všudypřítomnou smrtí. Je působivým symfonickým portrétem triumfujícího zla,“ uvedl Špaček. Po čistě hudební stránce, i bez aspektu svědectví o děsivé době, se podle něj jedná o nadčasové mistrovské dílo, v kontextu hudby 20. století ojedinělé zvukem, výstavbou i účinkem.

Steven Isserlis/ foto FB umělce

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

Nejčtenější