Filharmonie Brno včera zahájila hudební sezonu v Salcburku. Na prestižním pódiu zahraje ještě dvakrát

Filharmonie Brno včera zahájila hudební sezonu v Salcburku. Na prestižním pódiu zahraje ještě dvakrát

Na mimořádném hostování je od včerejška Filharmonie Brno. Tři večery po sobě se objeví na jednom z nejprestižnějších evropských pódií, hraje totiž v Salcburku, ve Velkém festivalovém domě.

„Je to pro nás velká čest. Do Großes Festspielhaus jsme se toužili podívat už dlouho. Neskutečně nás těší, že zde hned třemi koncerty zahajujeme salcburskou hudební sezonu,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Orchestr ve středu večer příznačně zopakoval program, kterým otevřel před dvěma týdny koncertní sezonu v Brně, tedy kombinací Martinů Památníku Lidicím s Šostakovičovou Leningradskou symfonií. „Slyšet to relativně krátce po sobě ve dvou různých sálech a moci tak porovnat obě provedení bylo svým způsobem velmi bolestné. A to kvůli akustice. V Salcburku vynikla i ta nejjemnější pianissima, všechny rozdíly v dynamice, gradaci… To v Janáčkově divadle prostě není možné. Byl to úplně jiný zážitek,“ uvedla Kučerová. Nadšení byli nejen posluchači, kteří dlouhé minuty aplaudovali ve stoje, ale také orchestr. „Říkali mi, že se jim hrálo velmi dobře, cítili se mnohem svobodněji než v Brně, a to díky tomu že se vzájemně dokonale slyšeli,“ uvedl šéfdirigent Dennis Russell Davies, který orchestr na hostování řídí stejně jako tomu bylo při zahajovacím koncertu v Brně.

Dnes, tedy druhý večer filharmonici zopakují program. Na závěr, v pátek je na připraven Dvořák, Vaughan Williams, Janáček a Korngoldův Houslový koncert, který přednese Milan Paľa.

Foto ze zkoušky/ archiv FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější