Filharmonie Brno vstupuje do 62. sezony s novým abonmá v sále Stadionu. Sólistou je Igor Ardašev

Filharmonie Brno vstupuje do 62. sezony s novým abonmá v sále Stadionu. Sólistou je Igor Ardašev

Filharmonie Brno se kvůli uzavření Janáčkova divadla přesouvá do sálu brněnského Stadionu, pro který připravila nové abonmá. Sólistou sezony bude pianista Igor Ardašev. Zahajovací koncert 62. sezony proběhne mimořádně v katedrále na Petrově. Koncert nabídne Berliozovo oratorium Dětství Ježíšovo.

Stejně jako v minulé sezoně nabízí filharmonie klasickou abonentní řadu v Besedním domě i moderně-klasickou řadu čtyř programů. „Uzavření Janáčkova divadla nás donutilo vytvořit novou abonentní řadu v sále Stadionu, kde jsme připravili atraktivní kombinaci pěti programů. Všechny budou začínat v sedm hodin večer,“ informovala ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Do sálu Stadionu se přesune i tradiční Novoroční koncert, letos ve dvou časech – ve čtyři odpoledne a osm hodin večer zazní pod taktovou Caspara Richtera program s názvem Pozdrav z Vídně do světa, který přinese populární valčíky, polky a jiné známé melodie.

Jako sólista bude letos vystupovat brněnský rodák Igor Ardašev. Představí se ve třech koncertních programech, v nichž zazní díla L. van Beethovena, Albana Berga, Leoše Janáčka, Antonína Dvořáka a dalších. Ardašev koncertuje s brněnskou filharmonií od svých jedenácti let, jejím titulárním sólistou se stal poprvé ve svých dvaceti.

Dramaturg orchestru Vítězslav Mikeš i v nadcházející sezoně vsadil na netradiční kombinace skladeb v jednotlivých večerech. „Těším se na sérii sólových výstupů vynikajících umělců spojených s Brnem, kterým dáváme v příští sezoně poměrně značný prostor, a to převážně ve zřídka uváděných v dílech: vedle Igora Ardaševa to bude Iva Bittová v písňovém cyklu Folk Songs Luciana Beria, Milan Paľa v Brittenově Houslovém koncertu nebo členové orchestru Emil Drápela (v novodobé premiéře Cartellieriho Třetího klarinetového koncertu), Vilém Veverka (v Hobojovém koncertu Bernda Aloise Zimmermanna) a Petr Pomkla (ve Flétnovém koncertu A dur C. Ph. E. Bacha),“ uvedl Mikeš.

Předprodej abonmá v Besední ulici začíná v pondělí 29. května přednostním prodejem řady na Stadionu, která je určena dosavadním předplatitelům z Janáčkova divadla. V pondělí 5. června potom začíná hlavní abonentní prodej. Vstupenky na jednotlivé koncerty a sestavení Sezony na míru (posluchači si sami vyberou koncerty napříč cykly a získají tak výhody a slevy abonentů) budou v prodeji od 10. července.

Igor Ardašev/ foto archiv Filharmonie Brno


Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Nejčtenější