Filharmonie Brno vstupuje do své 68. sezony. Uvede mistrovská díla, dramaturgické objevy i Rok české hudby

Filharmonie Brno vstupuje do své 68. sezony. Uvede mistrovská díla, dramaturgické objevy i Rok české hudby

Rok české hudby představí neprávem opomíjené autory, během sezony budou uvedeny monumentální symfonie a připomínky významných výročí. Filharmonie Brno představuje svoji 68. sezonu, která pokračuje v dlouhodobých koncepcích a přináší i novinky pro abonenty. Do nové sezony vstoupí orchestr 14. září s Mahlerovou Symfonií č. 2 „Vzkříšení“ pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese.

Filharmonie Brno hned na úvod sezony naváže na linii uvádění velkých symfonických děl rakouských a německých autorů. „Sem se řadí Wagner, Bruckner nebo Richard Strauss, které budeme hrát. Všechny tyto monumentální kusy, s výjimkou suity z Wagnerova Parsifala, povede šéfdirigent, který je předním světovým znalcem Brucknera i ostatních zmíněných skladatelů,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Ústředním tématem sezony je Rok české hudby, který filharmonici oslaví několika projekty v průběhu celého roku 2024. Jedním z těch tradičnějších je například koncert Dvořák, Suk & Martinů, na jehož provedení se budou podílet dva výrazní představitelé mladší generace českých interpretů: houslista Jan Mráček a dirigent Robert Kružík. Ne zcela typickou poctu české hudbě představuje koncert Rapsodie v modrém 100 s díly Schulhoffa, Gerschwina a Korngolda. „Je to vlastně výroční projekt, uvedená díla či jejich autoři slaví kulatá výročí. Zároveň klade tento náš příspěvek k Roku české hudby poněkud provokativní otázky, zda jsme ochotni přijmout německo-židovského pražského rodáka Schulhoffa, jehož mateřštinou byla němčina, ale aktivně se hlásil k české hudební kultuře. Nebo brněnského rodáka Korngolda, který Brno opustil v útlém věku a svou tvorbu rozvíjel pod zcela jinými vlivy. Ptáme se tak, kde jsou hranice pro to, čemu říkáme česká hudební kultura,“ vysvětlil dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Název koncertu odkazuje ke 100. výročí premiéry Gershwinova populárního díla, jehož symfonický jazz významně působil mimo jiné právě na Schulhoffa. Dalším netradičním příspěvkem k oslavám je projekt Bedřich Smetana 200, kombinující skladby zakladatele české národní hudby s Lisztem a Wagnerem, kteří jeho tvorbu zásadně ovlivnili. Smetanu připomene také narozeninový koncert šéfdirigenta Daviese. Se svou životní i uměleckou partnerkou Maki Namekawou provede Mou vlast ve Smetanově autorské úpravě pro čtyřruční klavír. „Doplníme ji vizualizacemi Coriho O´Lana z Ars Elecronica. V létě spolu navštívíme místa významně se vztahující k historii České republiky, abychom nasbírali záběry pro vizualizace,“ informoval Davies. Smetana zazní v sezoně ještě jednou – a to v unikátním projektu V orchestru, při kterém mohou posluchači sedět při koncertu přímo mezi hudebníky.

V očekávání jara a míru, tedy koncert kombinující Jarní symfonii Jana Nováka spolu s Novým žalmem Antonína Rejchy, v sobě pojí dvě sezonní linie: poctu české hudbě a také koncepční péči o méně uváděné, avšak vynikající autory. „Ostatně Rejchu stejně jako Nováka jsme vydali v nové edici našich nahrávek a rádi bychom v tom pokračovali. Je to hudba, která si rozhodně zaslouží, aby byla uváděna na světových pódiích,“ upozornil Mikeš. Spolu s těmito autory v nové sezoně zazní pravidelně uváděný Alfred Schnittke, Estonec Lepo Sumera nebo Mieczysław Weinberg. Ze světových sólistů přivítá orchestr tenoristu Christopha Prégardiena, houslistu Alexandera Sitkovetského, sopranistku Martinu Jankovou anebo cembalistu Mahana Esfahaniho. „Ten se představí ve všech třech skladbách jednoho večera. Jako vůdčí hlas Krásovy Komorní hudby, jako sólový nástroj doprovázený orchestrem v Poulencově Concertu champêtre a v koncertantním partu Weinbergovy Sedmé symfonie,“ zdůraznila Kučerová.

K orchestru se také vrátí dirigent Michael Schøenwandt, aby provedl Sibeliovu Symfonii č. 1, Tomáš Netopil s kombinací Rachmaninova, Mahlera a Schnittkeho, Alexander Liebreich s Krásou, Poulencem a Weinbergem. Z nových dirigentských tváří se posluchači mohou těšit na Takeshi Moriuchiho, který také usedne ke klavíru v Adamsově skladbě Eros Piano. Po mimořádně úspěšném americkém turné se orchestr chystá do Jižní Koreje a na mnohá prestižní pódia v Rakousku, Německu a Polsku. „Vyjedeme například na letní festivaly do Rheingau, Grafeneggu nebo do vídeňského Konzerthausu,“ uvedl manažer orchestru Pavel Šindelář. Domácí publikum si brněnské filharmoniky poslechne v Ostravě, ve Valticích, Českých Budějovicích a na Smetanově Litomyšli. V nové sezoně pokračují také edukační aktivity pro děti i dospělé: interaktivní workshopy s hudebníky, programy pro školy i školy, ale i maminky s batolaty, výchovné koncerty a projekt Mozartův efekt pro rodiče očekávající narození dítěte. „Úspěšný projekt Za půlku na půlku letos zahrnuje šest večerů v Besedním domě v průběhu celé sezony. Jeho princip spočívá v tom, že první polovinu koncertu je dítě s rodičem v sále, druhou pak s lektorkami, přičemž rodič se vrací na koncert. Je to skvělý způsob, jak přivést ke klasické hudbě děti, které by celý koncert ještě nezvládly a zároveň ho dopřát dospělým,“ uvedla lektorka edukačních aktivit Kristýna Drášilová. Upozornila také na nové abonmá Komorní rodinná odpoledne, při kterém jsou děti doslova nadosah hudebníkům.

Prodej nové sezony začíná v pondělí 29. května ve 12 hodin. Je určen pro všechny abonenty, kteří si chtějí obnovit své předplatné, což mohou udělat on-line z domova nebo přijít fyzicky do předprodeje Filharmonie Brno. V ten den se začnou prodávat také všechny mimořádné koncerty a vstupenky na Festival Špilberk.

V pondělí 19. června pak začíná prodej všech neobnovených abonentních míst, vstupenek na Moravský podzim a také Sezony na míru. „Tu si lidé nově mohou sestavit už od tří koncertů, na které získají slevu 30 %. Stále platí princip, že čím více koncertů vyberou, tím větší zvýhodnění je čeká. Všechna abonmá i jednotlivé vstupenky jsou plně k dostání on-line. Díky přehlednému postupu nákupu se tak nikdy nemusí bát, že by přišel o nejvyšší možnou slevu,“ upozornila Kučerová. Zmínila ještě jednu novinku nadcházející sezony: programy na všech koncertech lidé dostanou zdarma, už si je nebudou muset kupovat u uvaděček. Stejně jako v předchozích sezonách nabízí filharmonie deset abonentních řad: dvě velké v Janáčkově divadle (Oslavná, Temperamentní), jednu v Besedním domě (Noblesní) a sérií komorních, mimořádných, rodinných a jazzových koncertů. Nechybí ani cyklus orchestrálních akademiků Mladá krev a koncerty pěveckého sboru Kantiléna. Katalog 68. sezony Filharmonie Brno ke stažení zde.

Alexander Sikovetsky/ foto archiv FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější