Filharmonie Brno vzdá poctu Mendelovi s Janáčkem a světovou premiérou Mansurjana

21. červenec 2022, 2:00

Filharmonie Brno vzdá poctu Mendelovi s Janáčkem a světovou premiérou Mansurjana

Už zítra čeká Filharmonii Brno výjimečný koncert – programem i tím, kolika cestami se může dostat k posluchačům. V rámci festivalu Mendel 2022 zahraje orchestr Janáčkovu Glagolskou mši a ve světové premiéře uvede skladbu, kterou arménský autor Tigran Mansurjan složil na objednávku filharmonie a festivalu. Mansurjan bude prvnímu provedení svého díla s názvem Orhnerg – Navapet Bari (Hymnus – Dobrý kapitán) osobně přítomen.

Koncert se uskuteční v pátek 22. července v 19:00 v bazilice na Starém Brně pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Vzhledem k očekávanému velkému zájmu se bude živě streamovat na hlavní podium před bazilikou, na sociální sítě a živě ho vysílá také Český rozhlas Vltava. „Streamování koncertu ven je ve světě běžná záležitost, my jsme jedni z prvních, kdo to u nás vyzkouší. Ze zkušeností i ohlasů víme, že venkovní posluchači si atmosféru vždy hodně chválí, někteří koncert pojímají třeba jako piknik, berou si i slunečníky, deky, víno. Samozřejmostí je špičková kvalita zvuku i obrazu, kterou zaručujeme i u nás v Brně,“ uvedl Matěj Hollan z organizačního týmu Mendel Festivalu.

Na úvod koncertu zazní Mansurjanův Hymnus. „Jsem pyšná na vztahy, které máme s mnoha současnými světovými autory. V případě Tigrana Mansurjana je to vztah opravdu blízký a intenzivní. Stejně jako my, i on vzpomíná na českou premiéru Requiem, kterou publikum v Besedního domě odměnilo po dva večery neskutečnými ovacemi. I proto rád souhlasil s touto objednávkou,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Mansurjan psal svůj hymnus s vědomím, že zazní v bazilice, kterou navštívil a jejíž atmosféra na něj silně zapůsobila. „Janáčkovo dílo miluji, celé. Je pro mě velká čest, že Hymnus zazní v místech, kde on hrál na varhany. Stejně tak je velká čest skládat poctu Mendelovi. Jsem ohromen jeho životem i prací – oddaností víře i vědě, jeho houževnatostí. Než jsem začal psát, ponořil jsem se do jeho životopisu… a bylo mi jasné, že než vstoupím do sfér skladatelského umění, musím jít do hlubin víry, do hlubin lidské duše, podstaty, kde je ukryta všechna individualita – a pokusit se ji hudebně vyjádřit. Lidstvo odpradávna ví, že dítě vypadá jako jeden z rodičů, nebo jako oba, do doby Mendela to ale nikdy nebylo téma pro výuku ve školách, pro vědu,“ uvedl Mansurjan.

Při komponování bral v potaz, že jeho Hymnus zazní před Glagolskou mší. „Je mocná, plná dynamiky. Proto jsem se vydal opačným směrem, směrem tichým, introspektivním. Vybral jsem dva hymny arménských duchovních z 5. století a zhudebnil je pro sólisty, sbor a malý orchestr. Vybral jsem tvar skromný, asketický s důrazem na hodnoty, které lidstvo prožívá po staletí, někdy na výsluní zájmu, někdy na jeho okraji,“ doplnil.

Glagolská mše patří k zásadním duchovním dílům Leoše Janáčka. „Přestože ji zkomponoval až na sklonku života, ke kořenům jejího vzniku se musíme vrátit do jeho dětství, kdy jako malý chlapec nastoupil coby fundatista do augustiniánského kláštera na Starém Brně a ocitl se tak přímo v centru cyrilometodějského hnutí, souvisejícího také s národně obrozeneckými snahami,“ uvedl muzikolog Jiří Zahrádka. Glagolská mše, označovaná jako jedna z vrcholných duchovních kompozic 20. století vznikla v srpnu 1926 během tří týdnů v Luhačovicích. Premiéra se konala o rok později, 5. prosince 1927, v sále brněnského Stadionu. Koncert byl s velkým úspěchem živě přenášený v rozhlase, jak o tom svědčí kritika vyzdvihující především svérázné zpracování mešního textu, který Janáček „rozřešil zcela svým způsobem: naprosto bez tradice, ba proti tradici”. Z recenzí je zřejmé, že skladba působila strhujícím dojmem. Krátce po premiéře však Janáček Glagolskou mši ještě přepracoval a toto znění pak vyšlo také tiskem.

Filharmonie Brno/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Nejčtenější