Filharmonie Brno zahájí 65. sezonu a pokračuje ve spolupráci s Dennisem R. Daviesem

7. září 2020, 2:00

Filharmonie Brno zahájí 65. sezonu a pokračuje ve spolupráci s Dennisem R. Daviesem

Filharmonie Brno zahájí svoji 65. sezonu Arvo Pärtem a Antonem Brucknerem na Petrově. Šéfdirigent a umělecký ředitel Dennis Russell Davies, který koncert řídí, letos vstupuje do své třetí sezony v Brně. Davies podepsal prodloužení spolupráce, jeho kontrakt tedy nyní trvá do roku 2024.

Dosavadní spolupráci a prodloužení kontraktu s Dennisem Russellem Daviesem popsala ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová slovy: „Pod jeho vedením zažívá Filharmonie Brno šťastnou éru soustředěné práce na nejvyšší úrovni. Proto mám radost, že bylo dojednáno prodloužení spolupráce s Maestrem Daviesem o další dva roky,“.

Dennis Russell Davies si působení v Brně chválí. „Nabídku jsem přijal velmi, rád. Naše společné první dvě sezony byly krásné, obohacující a spolu s mojí manželkou Maki Namekawou jsme Brno a vše, co nabízí, skutečně zamilovali,“ okomentoval prodloužení Davies. Jeho kontrakt tedy nyní trvá do roku 2024 s opcí na další dva následující roky. Podle něj nebude začínající sezona zcela jednoduchá. „Čelíme obrovským výzvám. Nejen jako přední orchestr v republice, ale i jako civilizovaná společnost, která se vyrovnává s nepředvídatelnou pandemií. Na prvním místě je pro nás zdraví a bezpečnost našich hudebníků a publika,“ doplnil.

Sezonu zahájí Filharmonie Brno v katedrále sv. Petra a Pavla. „Zajímavostí je, že Pärta hrajeme přesně v den, kdy slaví svoje 85. narozeniny,“ podotkla Kučerová. Na úvod večera zazní jeho skladba pro smyčcový orchestr a zvony Cantus in memoriam Benjamin Britten. Je to jedno z prvních děl, ve kterém se autor definitivně odpoutal od avantgardy a manifestoval svůj nový styl založený na jednoduchosti, diatonice, statičnosti a inspirační opoře ve středověké hudbě. „Pärt tento styl nazval tintinnabuli z latinského slova tintinnabulum, tedy zvoneček, a charakterizoval jej jako dobrovolný útěk do chudoby,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav MikešZahajovací koncert je ohlášen na pátek 11. září od 19:00 v katedrále sv. Petra a Pavla, proběhne bez pauzy.

Svoji Symfonii č. 5 Anton Bruckner v orchestrální podobě nikdy neslyšel. V roce 1887 Brucknerův stoupenec Franz Schalk plánoval provedení vlastní úpravy pro dva klavíry, Bruckner však s jeho zásahy nesouhlasil a vyhrožoval i policií. Premiéra orchestrální verze se uskutečnila v dubnu 1894 pod taktovkou Schalka, ovšem bez přítomnosti skladatele, který byl zdravotně indisponován.

Dennis Russell Davies/ foto archiv FB

Komentáře

Reagovat
  • Ota Blažek

    3. říjen 2020, 22:59
    ... omlouvám se za příkrá slova v mém předešlém komentáři. Přesto nepovažuji působení pana Russella Daviese za ideální.
  • Ota Blažek

    3. říjen 2020, 22:28
    Domnívám se, že pan Russel Davies není dobrou volbou. Nemá podle mého názoru cit pro jednotlivé styly (vede Bacha stejně jako Dvořáka -tedy romanticky), a jeho klavírní vystoupení jsou snad o ztrátě soudnosti. Velmi vzpomínám na působení Alexandara Markoviče. Možná si "nesedl" s orchestrem lidsky (nevím), ale právě pod jeho vedením odváděl orchestr opravdu špičkové výkony.

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější