Filharmonie Brno zahájí v září svoji 67. sezonu koncertem Ne válkám!

Filharmonie Brno zahájí v září svoji 67. sezonu koncertem Ne válkám!

Filharmonie Brno vstoupí na podzim do své 67. sezony. Už pátým rokem ji vede šéfdirigent a umělecký ředitel Dennis Russell Davies. Nastávající sezona slibuje světové a české premiéry, nové projekty, velká zahraniční turné do USA, Jižní Koreje a Velké Británie. A taky nové nahrávky na vlastním labelu a oslavy 150 let od otevření Besedního domu.

Jako pomyslná červená nit se koncertním programem proplétá inspirace starou hudbou a objevování jejích pozapomenutých skvostů, dlouhodobé projekty šéfdirigenta a uvádění zásadních děl 20. a 21. století. Sezona je opět syntézou tradice a inovace. „Velmi si vážím našeho publika, které podporuje a oceňuje dobrodružnou atmosféru s mezinárodní perspektivou. Ještě více mě těší, že toto můžeme představit i posluchačům při zahraničních turné,“ uvedl šéfdirigent a umělecký ředitel Filharmonie Brno Dennis Russell Davies.

Když se před pěti lety postavil do čela orchestru, deklaroval, že chce hrát českou hudbu, velká díla velkých autorů i skladby současných skladatelů, se kterými jej pojí přátelství. „Posluchači tak uslyší Janáčka, Martinů nebo Dvořáka. Také Brucknera, Wagnera nebo Brahmse. Letos zařazujeme Beria a Henzeho, kteří do značné míry ovlivnili můj život i kariéru. S oběma jsem měl to štěstí úzce spolupracovat už v 60. letech, kdy jsem studoval v New Yorku, a následně v 70. letech, kdy jsem se rozvíjel jako mladý dirigent,“ uvedl Davies. Připomněl, že Henze ho pozval do Stuttgartské opery, díky čemuž se Davies stal později Evropanem. „Stejně jako Berio mě lidsky i umělecky výrazně ovlivnil. Proto jsem nesmírně rád, že mohu jejich hudbu nabídnout skvělému brněnskému publiku,“ zdůraznil.

Výraznou linií nové sezony je stará hudba. „Chceme objevovat její pozapomenuté skvosty, jako se nám to podařilo například u Rejchovy Lenory. Ještě více nás ale zajímají autoři mladší, kteří se touto hudbou inspirovali,“ řekl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Zejména v Besedním domě zazní takto komponované koncerty, například večery s názvem Ve starém slohu, Poslové starých časů nebo Schubert meets Berio. V jednom večeru se tak setkají Salieri, Henze, Malecki a Beethoven, v jiném zase Haydn v kombinaci s Mansurjanem a Silvestrovem. „Z českých autorů připomeneme Vranického, Vaňhala nebo s českým prostředím spjatého Ditterse von Dittersdorfa,“ doplnil.

Na objednávku píše pro novou sezonu svoji skladbu izraelský klavírista, dirigent a skladatel Benjamin Jusupov, který byl rezidenčním umělcem orchestru před osmi lety. „Zahrajeme jeho skladbu inspirovanou Leošem Janáčkem, kterou jsme objednali. Věříme, že se nám podaří položit základ pro dlouhodobý projekt, ve kterém plánujeme s podobným zadáním a ve spolupráci s nadací Leoše Janáčka oslovovat další autory,“ podotkl Mikeš.

V hlavních abonentních řadách posluchače čekají velké koncerty šéfdirigenta se symfoniemi Brahmse, Dvořáka, Rachmaninova, Brucknera nebo Schuberta, houslové koncerty Bolcoma nebo Schnittkeho. Stálý hostující dirigent Robert Kružík nastuduje Sukova Asraela nebo Mozartovo Requiem. Do Brna zavítá opět Michael Schnøwandt se severským programem, Alexander Liebreich, Tomáš Netopil nebo Petr Altrichter. „Naše koncerty zdobí řada skvělých sólistů ze světových pódií, například klavíristé Melvyn Tan, Igor Ardašev a Elisabeth Leonskaja, houslisté Yumi-Hwang Williams a Milan Pal´a, kytarista Pablo Márquez,“ upozornila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Rekordní bude sezona Filharmonie Brno v oblasti zahraničních turné, kromě prestižních hostování v Evropě má v plánu tři velká zámořská turné: začátkem října v osmi britských sálech, koncem října v pěti městech Jižní Koreje a především třítýdenní americké turné v únoru. „Tolik výjezdů v jedné sezoně se nepodařilo desítky let. Čeká nás koncert v newyorské Carnegie Hall i na Brooklyn Academy of Music, tři koncerty v Kalifornii, po jednom v Detroitu, Kansasu či v texaském Lubbocku s úžasným koncertní sálem. Vezeme do Ameriky naše rodinné stříbro – Janáčkova Tarase Bulbu, Sinfoniettu a Glagolskou mši, Dvořáka i Martinů ale také třeba Glassovy Symfonie č. 3 a 12. Těšíme se na velké sólistky – Laurie Anderson a Angélique Kidjo,“ upřesnil manager orchestru Pavel Šindelář.

Začátkem května čekají Besední dům oslavy 150 let od jeho otevření. „Připravili jsme dvoutýdenní festival obsahující například koncerty s programy inspirovanými dobovými akcemi, tedy vystoupeními mladého Bedřicha Smetany, Leoše Janáčka, kterého pro tyto účely pojíme s Horňáckou muzikou Petra Mičky, a také Mozartovo Requiem. Ve spolupráci s Moravskou galerií chystáme výstavu o Theophilu von Hansenovi, který navrhl nejen Besední dům, ale i sousední Pražákův palác. Připravena je mezinárodní konference Koncertní dům 19. až 21. století, edukační programy pro děti a další zajímavosti,“ upozornila Kučerová.

Novinkou letošní sezony je projekt Na půlku za půlku pro děti od 7 do 12 let. „Spousta takových dětí už koncert krásně zvládne a užije si ho, ale ne celý. Vybrali jsme proto tři páteční večery, kdy v první půli jsou děti s rodiči na koncertě a v druhé půlce je pro ně připravený hudební workshop, zatímco rodiče zůstávají v sále. Věříme, že je to cesta, jak děti nenásilně vést k poznávání symfonické hudby,“ uvedla lektorka edukací Kristýna Drášilová. K dětským slevám získávají mladí posluchači na vstupenku ještě slevu 50 %.

Stejně jako v předchozí sezoně nabízí orchestr osm abonentních řad: dvě řady po čtyřech koncertech v Janáčkově divadle, „domácí“ v Besedním domě se šesti koncerty, komorní abonmá s pěti večery. Pokračuje velmi oblíbení Rodinné abonmá, řada Jazz & World Music, Koncerty Kantilény a cyklus Mladá krev aneb Hudba zblízka, kde dostávají prostor členové Orchestrální akademie Filharmonie Brno.

Sezona bude v prodeji od 30. května, kdy si svoje předplatné mohou obnovit stávající abonenti (do 10. června) a k dostání budou také vstupenky na Mimořádné koncerty a festival Špilberk. O čtrnáct dní později, tedy 13. června se uvolní místa případných neobnovených abonmá a začne prodej všech jednotlivých vstupenek včetně Sezony na míru, kdy si zájemci mohou sestavit předplatné podle svého výběru. „I letos prodáváme vše online, lidé tak nemusí fyzicky k nám do předprodeje. Ostatně to letos příliš nedoporučujeme kvůli stavebním pracím v blízkosti nového koncertního sálu. Snažíme se dělat vše pro to, aby měli nákup co nejpohodlnější, jsou to naši nejváženější posluchači,“ podotkla Kučerová s tím, že abonenti ušetří oproti jednotlivým vstupenkám až polovinu ceny.

Foto archiv Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější