Hudba jako na dlani: Dnes začíná 26. ročník festivalu Concentus Moraviae

27. květen 2021, 14:00

Hudba jako na dlani: Dnes začíná 26. ročník festivalu Concentus Moraviae

Letošní ročník festivalu Concentus Moraviae láká na dvě desítky koncertů středověké, renesanční a barokní hudby v podání české i zahraniční interpretační špičky. Koncerty budou tradičně probíhat v zámeckých sálech, bazilikách, kostelích i v moderních kulturních centrech. Program festivalu připravila pětice výjimečných dramaturgů –Jelle Dierickx, Andrea Marcon, Pierre Pitzl, Markku Luolajan-Mikkola a Carine Moretton. Dnešní zahajovací koncert proběhne pouze pro omezený počet diváků přímo v hledišti, bude živě přenášen online a vysílat ho budou také všechna festivalová města.

Concentus Moraviae bude ode dneška do 24. června hostit umělce, kteří vinou pandemických opatření nemohli přijet v loňském roce – renomovanému festivalu se podařilo velkou část programu oslavujícímu tzv. starou hudbu přesunout na letošní termín. Program, který představí scénu staré hudby v celoevropském kontextu, přichystala pětice výjimečných dramaturgů: belgický muzikolog a vyhledávaný hudební organizátor a performer Jelle Dierickx, dva celosvětově respektovaní umělci a pravidelní hosté festivalu, Ital Andrea Marcon a Rakušan Pierre Pitzl, finský cellový virtuos ovládající zároveň hru na veškeré gambové předchůdce violoncella Markku Luolajan-Mikkola a francouzská flétnistka a hudební organizátorka Carine Moretton.

„Organizátoři nám ,jako na dlani´ nabídnou pohled na úchvatnou evropskou hudební krajinu. Budeme mít možnost srovnat, jak barokní a renesanční hudbu vnímají muzikanti z různých koutů Evropy. Potěšením je pro mě letošní rezidenční umělkyně, která je dokonalým zosobněním hudební všestrannosti,“ zmiňuje patronka festivalu Magdalena Kožená přednosti charismatické Anny Fusek, která dokáže s lehkostí střídat housle, klavír i flétnu, skládá i improvizuje. Na festivalu se Fusek jako rezidenční umělkyně představí ve třech programech: ve Velkém Meziříčí vystoupí spolu s virtuosní houslistkou Mayou Kadish, v Moravském Krumlově jí partnerem na pódiu bude loutnista Gianluca Geremia a pro Jaroměřice nad Rokytnou, které jsou letos společně s Humpolcem, Lomnicí a Polnou doprovodným městem festivalu, připravila Anna autorský projekt s uskupením nazvaným Kosmologie hrušky.

Festival přiváží každoročně do řady jihomoravských měst nenapodobitelnou atmosféru. Cením si odvahy organizátorů, že v téhle pro kulturu těžké době akci naplánovali, i když do poslední chvíli nevěděli, jestli se bude konat. Mělo to smysl, věřím, že hudební prožitek může být recept na lepší náladu,“ prohlašuje Jan Grolich, hejtman Jihomoravského kraje, který je společně s Krajem Vysočina dlouholetým tradičním partnerem festivalu. Právě jihomoravský hejtman dnes, ve čtvrtek 27. 6, společně se starostou Valtic zahájí festival ve valtickém kostele Nanebevzetí Panny Marie. Festival odstartuje koncert pěveckého dua Kchun a jeho úspěšný multimediální projekt Purgatio, při němž je zpěv doprovázen živým videomappingem.

Dnešní zahajovací koncert proběhne pro omezený počet diváků přímo v hledišti, ale bude i živě přenášen a vysílat ho budou všechna festivalová města. A právě na jejich adresu uvádí ředitel festivalu David Dittrich: „V uplynulém roce a půl jsem s radostí poznal, že náš festival tvoří lidé, pro které není nepříznivá společenská situace záminkou ke složení rukou do klína a vyčkávání na lepší časy, ale naopak výzvou k hledání veškerých možných cest vedoucích k cíli: ke společnému sdílení neopakovatelných hudebních zážitků prožitých v hledištích sálů našich krásných festivalových měst.“

Dlouho odpíranou možnost poslechu živé hudby si budou diváci vychutnávat při koncertech tuzemských hudebníků (soubory Kchun, Schola Gregoriana Pragensis a Tiburtina Ensemble, varhaník Jan Šprta, Moravia Brass Band) a jejich kolegů z Francie (cembalista Jean Rondeau, loutnista Thomas Dunford), z Belgie (duo Bel Ayre, Ghalia Benali a její projekt Call to Prayer, varhaník Bart Jacobs), z Finska a Estonska (sopranistka Tuuli Lindeberg a cambalistka Anna-Maaria Oramo, gambisté Markku Luolajan-Mikkola a Johanna Randvere a hráčka na severské kantele Anna-Liisa Eller), z Rakouska (kytarista a loutnista Pierre Pitzl a jeho soubor Private Musicke), Itálie (cembalista Andrea Buccarella a loutnista Gianluca Geremia), Německa (Anna Fusek, českoněmecký soubor Ensemble Berlin Prag) a Španělska (sopranistka Raquel Andueza)

Náš festival bude jednou z prvních vlaštovek, která oznamuje návrat k živým produkcím konaným před publikem. Tento ročník vnímáme tedy i symbolicky, jako přínos k probuzení živé kultury,“ říká manažerka festivalu Maria Žilecká a dodává: „Letošní přípravy a organizace koncertů jsou pro všechny zúčastněné skutečná výzva, v reakci na dynamicky se měnící situaci je potřeba rozhodovat se ve velmi složitých logistických otázkách doslova z minuty na minutu. Ale zatím se nám to daří, na naše posluchače se už nesmírně těšíme a cítíme, že i oni se těší na nás!

Na všech koncertech budou zachovávána předepsaná hygienická opatření. Letošní koncerty tak budou mít charakter exkluzivních domácích koncertů, při kterých počet posluchačů nepřesáhne několik desítek.

Bel Ayre/ foto web umělců

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější