Hudba jako na dlani: Dnes začíná 26. ročník festivalu Concentus Moraviae

27. květen 2021, 14:00

Hudba jako na dlani: Dnes začíná 26. ročník festivalu Concentus Moraviae

Letošní ročník festivalu Concentus Moraviae láká na dvě desítky koncertů středověké, renesanční a barokní hudby v podání české i zahraniční interpretační špičky. Koncerty budou tradičně probíhat v zámeckých sálech, bazilikách, kostelích i v moderních kulturních centrech. Program festivalu připravila pětice výjimečných dramaturgů –Jelle Dierickx, Andrea Marcon, Pierre Pitzl, Markku Luolajan-Mikkola a Carine Moretton. Dnešní zahajovací koncert proběhne pouze pro omezený počet diváků přímo v hledišti, bude živě přenášen online a vysílat ho budou také všechna festivalová města.

Concentus Moraviae bude ode dneška do 24. června hostit umělce, kteří vinou pandemických opatření nemohli přijet v loňském roce – renomovanému festivalu se podařilo velkou část programu oslavujícímu tzv. starou hudbu přesunout na letošní termín. Program, který představí scénu staré hudby v celoevropském kontextu, přichystala pětice výjimečných dramaturgů: belgický muzikolog a vyhledávaný hudební organizátor a performer Jelle Dierickx, dva celosvětově respektovaní umělci a pravidelní hosté festivalu, Ital Andrea Marcon a Rakušan Pierre Pitzl, finský cellový virtuos ovládající zároveň hru na veškeré gambové předchůdce violoncella Markku Luolajan-Mikkola a francouzská flétnistka a hudební organizátorka Carine Moretton.

„Organizátoři nám ,jako na dlani´ nabídnou pohled na úchvatnou evropskou hudební krajinu. Budeme mít možnost srovnat, jak barokní a renesanční hudbu vnímají muzikanti z různých koutů Evropy. Potěšením je pro mě letošní rezidenční umělkyně, která je dokonalým zosobněním hudební všestrannosti,“ zmiňuje patronka festivalu Magdalena Kožená přednosti charismatické Anny Fusek, která dokáže s lehkostí střídat housle, klavír i flétnu, skládá i improvizuje. Na festivalu se Fusek jako rezidenční umělkyně představí ve třech programech: ve Velkém Meziříčí vystoupí spolu s virtuosní houslistkou Mayou Kadish, v Moravském Krumlově jí partnerem na pódiu bude loutnista Gianluca Geremia a pro Jaroměřice nad Rokytnou, které jsou letos společně s Humpolcem, Lomnicí a Polnou doprovodným městem festivalu, připravila Anna autorský projekt s uskupením nazvaným Kosmologie hrušky.

Festival přiváží každoročně do řady jihomoravských měst nenapodobitelnou atmosféru. Cením si odvahy organizátorů, že v téhle pro kulturu těžké době akci naplánovali, i když do poslední chvíli nevěděli, jestli se bude konat. Mělo to smysl, věřím, že hudební prožitek může být recept na lepší náladu,“ prohlašuje Jan Grolich, hejtman Jihomoravského kraje, který je společně s Krajem Vysočina dlouholetým tradičním partnerem festivalu. Právě jihomoravský hejtman dnes, ve čtvrtek 27. 6, společně se starostou Valtic zahájí festival ve valtickém kostele Nanebevzetí Panny Marie. Festival odstartuje koncert pěveckého dua Kchun a jeho úspěšný multimediální projekt Purgatio, při němž je zpěv doprovázen živým videomappingem.

Dnešní zahajovací koncert proběhne pro omezený počet diváků přímo v hledišti, ale bude i živě přenášen a vysílat ho budou všechna festivalová města. A právě na jejich adresu uvádí ředitel festivalu David Dittrich: „V uplynulém roce a půl jsem s radostí poznal, že náš festival tvoří lidé, pro které není nepříznivá společenská situace záminkou ke složení rukou do klína a vyčkávání na lepší časy, ale naopak výzvou k hledání veškerých možných cest vedoucích k cíli: ke společnému sdílení neopakovatelných hudebních zážitků prožitých v hledištích sálů našich krásných festivalových měst.“

Dlouho odpíranou možnost poslechu živé hudby si budou diváci vychutnávat při koncertech tuzemských hudebníků (soubory Kchun, Schola Gregoriana Pragensis a Tiburtina Ensemble, varhaník Jan Šprta, Moravia Brass Band) a jejich kolegů z Francie (cembalista Jean Rondeau, loutnista Thomas Dunford), z Belgie (duo Bel Ayre, Ghalia Benali a její projekt Call to Prayer, varhaník Bart Jacobs), z Finska a Estonska (sopranistka Tuuli Lindeberg a cambalistka Anna-Maaria Oramo, gambisté Markku Luolajan-Mikkola a Johanna Randvere a hráčka na severské kantele Anna-Liisa Eller), z Rakouska (kytarista a loutnista Pierre Pitzl a jeho soubor Private Musicke), Itálie (cembalista Andrea Buccarella a loutnista Gianluca Geremia), Německa (Anna Fusek, českoněmecký soubor Ensemble Berlin Prag) a Španělska (sopranistka Raquel Andueza)

Náš festival bude jednou z prvních vlaštovek, která oznamuje návrat k živým produkcím konaným před publikem. Tento ročník vnímáme tedy i symbolicky, jako přínos k probuzení živé kultury,“ říká manažerka festivalu Maria Žilecká a dodává: „Letošní přípravy a organizace koncertů jsou pro všechny zúčastněné skutečná výzva, v reakci na dynamicky se měnící situaci je potřeba rozhodovat se ve velmi složitých logistických otázkách doslova z minuty na minutu. Ale zatím se nám to daří, na naše posluchače se už nesmírně těšíme a cítíme, že i oni se těší na nás!

Na všech koncertech budou zachovávána předepsaná hygienická opatření. Letošní koncerty tak budou mít charakter exkluzivních domácích koncertů, při kterých počet posluchačů nepřesáhne několik desítek.

Bel Ayre/ foto web umělců

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější