Hudební festival Znojmo má na programu více než třicet koncertů a doprovodných akcí, letos se koná už po osmnácté. Ročník s podtitulem Andělé strážní a návraty domů se uskuteční na různých místech města Znojma a také v jeho okolí – v přírodě i v prostorách zámků a kostelů. Festival uvede premiéru scénického nastudování oratoria Josepha Haydna Návrat Tobiáše a to ve vlastní produkci. V titulní roli vystoupí Adam Plachetka.
Během festivalu vystoupí jeho patron Pavel Šporcl a další interpreti z oblasti klasické hudby. Od klasiky se festival žánrově posouvá také k folkloru a jazzu. „Návštěvníci Hudebního festivalu Znojmo už řadu let spojují termíny svých dovolených a výletů s programem festivalu. S tím vědomím jsme loni a předloni uspořádali festival, který se podařil prakticky jako jediný z kulturních akcí v České republice uspořádat beze změn, škrtů v programu nebo přesuny termínů,“ vzkazuje Jiří Ludvík, prezident festivalu. Festival bude probíhat od 8. do 24. července 2022 ve Znojmě a okolí.
V létě ve Znojmě vznikne jedinečné scénické ztvárnění oratoria Josepha Haydna Návrat Tobiáše. Jako každoročně v rámci Hudebního festivalu Znojmo nechají pořadatelé vzniknout unikátní operní dílo nastudované premiérově právě pro festival. Starozákonní příběh můžete vidět a slyšet ve Znojmě 15., 16. a 17. července. Dílo vzniká v režii Tomáše Pilaře, který ve Znojmě zpracoval doposud největší operní scénické dílo v historii festivalu – Händelova Saula s Adamem Plachetkou v titulní roli.
I tentokrát se v hlavním obsazení představí Adam Plachetka a spolu s ním Theodore Browne, Dagmar Šašková, Shira Patchornik a Lucie Kaňková. O hudbu se opět stará Czech Ensemble Baroque Orchestra v čele s dirigentem Romanem Válkem a sbormistryní Terezou Válkovou. Haydnovo oratorium Il ritorno di Tobia (Návrat Tobiášův) je prvním oratoriem skladatele. Dílo je psáno ve stylu metastasiovské ideje oratoria jako duchovní opery. Takto bylo oratorium chápáno i ve Vídni sedmdesátých let 18. století, s jejímž prostředím Händel počítal. Skladbu uvedl v dubnu 1775 na benefičním koncertě Tonkünst - ler-Societät. Starozákonní námět převedl do podoby italského libreta vídeňský básník Giovanni Gastone Boccherini. Formálním základem dvoudílné kompozice jsou po vzoru opery recitativy a árie, nechybí však ani sbory v duchu oratorní tradice. Skladba se setkala s velkým úspěchem a byla za skladatelova života velmi populární.
Mezi vrcholy 18. ročníku Hudebního festivalu Znojmo dále patří koncert kapely Voces8, což je jeden z nejlepších světových vokálních souborů, do Znojma přijedou z Británie. Ondřej Havelka a jeho Melody Makers představí na nádvoří zámku v Uherčicích program věnovaný především Jiřímu Traxlerovi. Sopranistka Martina Janková a cembalistka Barbara Maria Willi zakončí festival recitálem složeným z děl českých skladatelů tvořících především ve Vídni v době působení velkého dvorního libretisty a básníka Pietra Metastasia. Zazní díla Josepha Haydna, Leopolda Koželuha a Jana Václava Huga Voříška.
Zatím nebyl přidán žádný komentář..