Hudební festival Znojmo: Světová premiéra opery Porucha na lodi Nautilus je pro celou rodinu

Hudební festival Znojmo: Světová premiéra opery Porucha na lodi Nautilus je pro celou rodinu

Hudební festival Znojmo představí v červenci ve světové premiéře operu (nejen) pro děti. Ve spolupráci s brněnskou JAMU vznikla opera Porucha na lodi Nautilus. Jde o autorské dílo Lukáše Hurníka, který složil hudbu i napsal libreto. Opera diváky zavede do podmořského světa za dobrodružstvím inspirovaném příběhem Julese Verna 20 000 mil pod mořem. Akce se koná v rámci 20. ročníku festivalu, který probíhá ve Znojmě a okolí.

V rámci oslav 20. výročí má Hudební festival Znojmo nemalou ambici představit operu tak, aby bavila i to nejmladší publikum. Festival tak poprvé představí operu pro děti, napsanou na motivy známého románu Julese Verna skladatelem Lukášem Hurníkem. Děti i rodiče se ponoří do hlubin známého příběhu a prožijí dobrodružství plné neočekávaných zvratů, hudebních hříček a textů sršících humorem a nadsázkou. „Věřím, že si tam každý divák najde to své a bude odcházet s úsměvem na rtu, tak jako my, když jsme operu připravovali,“ uvedla režisérka představení Eliška Mervartová. Premiéra je ohlášena na 13. července v Městském divadle Znojmo od 16:00.

Do tvůrčího týmu jsou zapojeni mladí talentovaní umělci, tým z velké části tvoří umělci z Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, konkrétně Komorní opera HF JAMU. Festival chce dlouhodobě inspirovat děti a přivádět je ke klasické hudbě. Vedle koncertu pro nadané vítěze dětských hudebních soutěží pořádá také celodenní výtvarně-hudební workshop pro nejmenší letos přidává i operu zpracovanou přímo pro Hudební festival Znojmo. „Na tři představení této jedinečné autorské opery jsou zvány děti a jejich rodiče, aby mohli poznat, jak může vypadat svět klasické hudby v podobě zajímavého a napínavého ztvárnění. Ponořte se s festivalem pod hladinu moře a zažijte dobrodružství, na které nezapomenete!“ pozval prezident festivalu Jiří Ludvík.

Ponorka Nautilus se v SanFranciském přístavu připravuje na novou výzkumnou misi. V hloubi Tichého oceánu byl spatřen objekt neznámého původu a Nemo ho hodlá prozkoumat. Check-list ukazuje, že je Nautilus v pořádku. Posádka je nastoupena, až na Salmu, učitelku plavání… Konečně Salma přichází, nejen pozdě, ale ještě si na vodítku vede domácího mazlíčka, chobotnici Mantíka. Tak začíná příběh. „Chtěli jste po mně operu pro děti, ale ty děti tam musí někdo přivést, a to jsou rodiče a prarodiče. No a ty všechny jsem chtěl nějak zabavit. A také jsem chtěl napsat operu opravdu hodnou slova a formy. Ne něco jako muzikál nebo pospojované písničky. Řekl bych, že je to taková malá Valkýra, řekněme jedno dějství z Valkýry. No prostě opera se vší dramatičností, kde se děj žene dopředu,“ prozradil autor Lukáš Hurník, autor hudby a libreta. Představení má dvě přibližně půlhodinová dějství.

Účinkující:

Denis Zmatek

Bedřiška Ponížilová

Anna Zedníčková

Simeon Hána

František Sliž

Klára Gregorová

Kateřina Ludvíková

Orchestr: JAMU
Režie: Eliška Mervartová
Dirigent: Patrik Červák
Kostýmy: Magdalena Černá
Scéna: Kristina Komárková
Světelný design: Martin Krupa

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější