Hudební festival Znojmo uvede v Česku dosud neznámé oratorium Juditha Triumphans

Hudební festival Znojmo uvede v Česku dosud neznámé oratorium Juditha Triumphans

Dvacátý ročník festivalu Hudba Znojmo nese podtitul „Hudba a vítězství“. Poprvé v historii festivalu uvedou pořadatelé dvě opery ve vlastní produkci, tři výroční koncerty mapující historii celé akce i koncert na vodě či ve slaměném amfiteátru. Představí také v Česku neznámé oratorium Juditha Triumphans.

Vrcholem letošního programu Hudby Znojmo bude ve světě velmi oblíbené, v Česku však dosud opomíjené dramatické oratorium Juditha Triumphans od Antonia Vivaldiho.„Jediné dochované Vivaldiho oratorium, Juditha triumphans, svébytným způsobem vypráví dramatický starozákonní příběh o hebrejské vdově, která prostřednictvím lsti zachrání svůj národ před zkázou. Je to však spíše oratorní thriller, pod jehož duchovní slupkou se skrývá sex a násilí. Vivaldi obsadil všechny postavy – mužské i ženské – striktně ženskými hlasy, což jakoby dávalo zapomenout na stereotypní pojetí vztahů mezi muži a ženami a obnažovalo jednání postav v jejich čistotě a přímočarosti,“ říká režisér opery, Tomáš Ondřej Pilař. Festival potrvá od 10. července do 28. července 2024.

Juditha Trimphans je nádherné oratorium s dramatickým dějem. Antonio Vivaldi psal dílo pro studentské prostředí, konkrétně pro dívčí sirotčinec Ospedale della Pietà, kde působil. Tento benátský ústav měl sbor i orchestr vysoké úrovně, a všechna sóla i sbor jsou obsazena pouze ženskými hlasy, jak tomu bylo při prvním provedení v roce 1716. Diváci se také mohou těšit na mnoho atypických zvuků a hudebních nástrojů,“ přibližuje dílo umělecký ředitel a dirigent Roman Válek.

Oratorium na text Giacoma Cassettiho z roku 1716 je napsáno pro pět sólistek, orchestr a sbor. Příběh se odehrává v době, kdy asyrský král Nabuchodonozor vysílá svou armádu, vedenou generálem Holofernem, proti Izraeli. Armáda obléhá město Bethulia, kde mladá židovská vdova Judith žádá generála o milost. Holofernes se do ní zamiluje, ale po opojné hostině usíná. Judith ho ve spánku zabíjí, uprchne a triumfálně se vrací do Bethulie.

V hlavní roli Judithy se představí současná česká mezzosopránová hvězda barokní hudby Dagmar Šašková. Jako sólistka aktuálně spolupracuje se soubory Centra barokní hudby ve Versailles, Akadêmia, Correspondances, Il Festino, La Fenice, La Rêveuse, Le Concert brisé, Les Paladins, Pygmalion, Le Poème Harmonique, Sagittarius a taktéž s pražským souborem Musica Florea.

V roli asyrského generála Holoferna švédská operní hvězda, mezzosopranistka Malena Ernman. Malena Ernman se pohybuje nejen v oblasti klasické hudby, má ale blízko i k šansonu, popu a rocku. Vystupovala na mnoha významných pódiích – jako Opera Paris, Staatsoper Berlin, Theater an der Wien, Oper Frankfurt ad. Spolupracovala s předními dirigenty (G. Dudamel, D Barenboim) a hudebními tělesy (Stockholm Royal Symphonic Orchestra, Zurich Tonhalle Orchestra).

Oratorium na text Giacoma Cassettiho z roku 1716 pro 5 sólistek, orchestr a sbor.

Premiéra 25. 7. 2024 ve znojemském Domečku.

Obsazení:

Juditha (mezzosoprán), mladá vdova – Dagmar Šašková
Holofernes (mezzosoprán), asyrský generál – Malena Ernman
Vagaus (soprán), Holofernův zeman – Doubravka Součková
Abra (soprán), služebná Judithy – Maya Amir
Ozias (mezzosoprán), velekněz z Bethulie Monika Jägerová

Režie: Tomáš Ondřej Pilař
Dirigent: Roman Válek
Orchestr a sbor: Czech Ensemble Baroque

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější