Hudební linka festivalu Mendel22: exkurz do historie, Glagolská mše i nová opera Miloše Štědroně

Hudební linka festivalu Mendel22: exkurz do historie, Glagolská mše i nová opera Miloše Štědroně

Festival Mendel22 oslaví 200. výročí narození Gregora Mendela. A protože hudba byla důležitá pro samotného opata Mendela, i pro celý augustiniánský řád, bude hrát zásadní úlohu také v programu festivalu. Hudba zazní na několika místech, které jsou s Mendelem a Augustiniány v Brně nedílně spojeny. Vystoupí Brno Contemporary Orchestra, Filharmonie Brno a Český filharmonický sbor pod vedením šéfdirigenta Dennise Russela Daviese, Ensemble Opera Diversa nebo Musica Figuralis. V rámci festivalu proběhně také premiéra opery o Mendelovi Magnum Mystérium od Miloše Štědroně.

Z řad brněnských studentů a řeholníků vzešlo historicky hned několik hudebních skladatelů, včetně Leoše Janáčka. Augustiniánská knihovna i sbírka hudebnin jsou rozsáhlé a stále je v nich co objevovat. Mendel ale inspiruje i v současnosti a speciálně pro něj vznikají stále nová hudební díla. „Pojďte se mezi 20. a 24. červencem ponořit do hudebního světa festivalu Mendel22. Do světa barokní i ještě starší muziky, ale i té, které byla složena ve 20. století, dokonce i do té, která byla složena právě pro letošní 200. výročí,“ zve Jakub Carda ředitel organizace Společně, která celé letošní oslavy pořádá.

Hudební festival začne ve středu 20. července v 19:00 v kostele Sv. Augustina koncertem Brno Contemporary Orchestra.Na koncertě zazní až na jednu výjimku kompozice skladatelů, kteří žili v době vzniku kostela. Přednese je specialista na interpretaci těchto děl, soubor Brno Contemporary Orchestra. Těšit se tak můžete na skladby Messiaena, Dallapicolly, Enesca, Ligettiho, současné autory a Brno zároveň zastupuje Pavel Zemek Novák,“ popisuje Vladimír Maňas, dramaturg hudebního programu.

Hudební linie festivalu Mendel22 pokračuje v klášterní bazilice na Mendlově náměstí koncertem Musici Figuralis. Kde zazní novodobá premiéra Requiem Josefa Puschmanna, které je připomínkou zemřelých řeholníků a řeholnic klášterů augustiniánů a cisterciaček. Puschmann, narozený roku 1738, studoval u augustiniánů v Brně, odkud se později vydal za kariérou, započatou ve službách Ignáce Dominika hraběte Chorynského ve Velkých Hošticích. V závěru kariéry se stal kapelníkem olomoucké katedrály. Za jeho působení dosáhl dómský kůr velkého ohlasu. Zkomponoval přes padesát chrámových a instrumentálních skladeb raně klasického stylu. „Jeho zhudebnění zádušní mše provede soubor Musica Figuralis, který při letošním Velikonočním festivalu duchovní hudby hrál i na zahajovacím koncertě festivalu novodobou premiéru právě Puschmannova žalmu Miserere c moll,“ doplňuje Maňas.

Následovat bude koncert v bazilice, kde vystoupí Filharmonie Brno a Český filharmonický sbor pod vedením šéfdirigenta Dennise Russela Daviese. Na programu bude Janáčkova Glagolská mše a zcela nová skladba arménského skladatele a Janáčkova obdivovatele Tigrana Mansurjana Orhnerg – Nahapet Bari, čili Hymnus - Dobrý kapitán. Proto koncert probíhá pod záštitou arménského velvyslance. Tento koncert bude živě streamován do celého světa, a současně i přímo ven před baziliku. „Je pro nás velká čest zahrát Glagolskou mši při této tak slavnostní události. Zveme všechny lidi, ať si ji přijdou užít buď přímo do baziliky, nebo před ní, kam bude přenášena v nejvyšší kvalitě zvukem i obrazem,“ zve ředitelka brněnské filharmonie, Marie Kučerová.

V Muzeu Starobrněnského opatství u Rubensova obrazu Sv. Augustina proběhne koncert posluchačů Akademie staré hudby, kde budou prezentovány výstupy z mistrovských kurzů, které povede Dagmar Šašková. Další hudební vstup se odehraje na dvoře kláštera vedle baziliky proběhne světová premiéra nové opery letošního jubilanta a brněnského patriota Miloše Štědroně Magnum Mystérium o Mendelovi. Uvedena bude spolu s autorovou další operou Palackého truchlivý konec, a to v podání brněnského Ensemble Opera Diversa. Představení bude předcházet osobní úvod Miloše Štědroně.

Ještě v ten den bude hudební program pokračovat v barokním sále Moravské galerie v Místodržitelském paláci, tedy původním sídle brněnských augustiniánů, koncert z nově objeveného rukopisu z majetku kláštera v podání přední česko-francouzské zpěvačky Dagmar Šaškové a jejich kolegů. „Zazní hudba, která před několika stoletími zněla právě v celách řeholníků v rámci jejich soukromé zábavy,“ říká dramaturg této části oslav, Vladimír Maňas, který je jinak tradičním dramaturgem Velikonočního festivalu duchovní hudby, který pořádá Filharmonie Brno.

Celý mendelovsko-augustiniánský festival zakončí večerní chorální nešpory v podání Svatomichalské gregoriánské scholy v bazilice na Mendelově náměstí. 

Program:

20. července 19:00, kostel sv. Augustina
Brno Contemporary Orchestra

TŘI PAPRSKY, KTERÉ OSVĚCUJÍ SKUTEČNOST: VĚDA, VÍRA, UMĚNÍ

orchestrální koncert (Messiaen, Zemek Novák, Dallapicolla, Enescu, Ligetti)

21. července 19:00, bazilika Nanebevzetí Panny Marie

Musica figuralis

Josefa Puschmann: Requeim

novodobá světová premiéra zádušní mše z augustiniánské hudební sbírky

22. července 14:00 a sobota 23. července od 12:00

po celý den ve vnitřních prostorách kláštera dobová hudba v kostýmech

22. července 19:00, bazilika a prostor před ní

Filharmonie Brno a Český filharmonický sbor Brno

Leoš Janáček: Glagolská mše

Tigran Mansurjan: Orhnerg – Nahapet Bari (světová premiéra)

šéfdirigent Dennis Russel Davies

mše je přenášena včetně obrazu ven na podium před baziliku

23. července 11:00, Muzeum starobrněnského opatství v klášteře
koncert účastníků mistrovského kurzu Dagmar Šaškové z Akademie staré hudby

24. července 14:00, Dvůr kláštera

Ensemble Opera Diversa

Miloš Štědroň: Mendel. Mystérium - světová premiéra opery

Miloš Štedroň: Palackého truchlivý konec

24. července 17:00, barokní sál Moravské galerie v Místodržitelském paláci

Dagmar Šašková a kol., koncert z rukopisů brněnských augustiniánů

Program zakončí večerní chorální nešpory v bazilice

Filharmonie Brno/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Mendel22 I Brno Contemporary Orchestra

20.7.2022, 19:00 / kostel sv. Augustina

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější