Inkluze ticha: Brno Contemporary Orchestra a příběh Anny Ticho na Zelném trhu

Inkluze ticha: Brno Contemporary Orchestra a příběh Anny Ticho na Zelném trhu

Do některých náhrobků na Židovském hřbitově v Brně je vytesáno „TICHO“. Zřejmě nejvýznamnější nositelkou tohoto jména byla brněnská rodačka Anna Ticho, která se stala námětem a inspirací pro příběh se světovou premiérou, kterou pro Brno Contemporary Orchestra napsala česká skladatelka Jana Vöröšová. Premiéra proběhne dnes v Divadle Husa na Provázku. BCO tímto pod vedením Pavla Šnajdra zahájí svou 11. koncertní sezonu.

Malířka Anna Ticho pochází z domu Zelný trh č. 21/02. V roce 1909 se se svou rodinou odstěhovala do Vídně, kde vystudovala výtvarné umění a odkud v roce 1912 se svým manželem očním lékařem původem z Boskovic odešla do Jeruzaléma. Jejich dům ve Svatém městě sloužil jako oční klinika, ale také jako útočiště pro místní a britské vládní úředníky a mnoho umělců, spisovatelů, akademiků a intelektuálů. Anna Ticho ho po své smrti celý odkázala Izraelskému národnímu muzeu a pod jménem TICHO HAUS - Tichův dům dnes slouží jako galerie, košér restaurace a místo pro koncerty. Tento příběh se stal předlohou a leitmotivem pro světovou premiéru a úvodní koncert 11. sezony BCO.

První koncert nové sezony má název INKLUZE TICHA a odehraje se příznačně "na Zelňáku" – v Divadle Husa na Provázku. Příběh židovské umělkyně se stal inspirací pro celou koncepci prvního koncertu sezóny. BCO oslovil českou skladatelku Janu Vöröšovou, aby pro mezzosopranistku Irenu Troupovou a BCO napsala kompozici reflektující Annu Ticho – zpřítomnění, inovace, vykořeněná tradice. Celek je koncipován jako recitál pěvkyně Ireny Troupové, která s BCO pravidelně spolupracuje. Stejně tak další skladby zapadají do zamýšlené koncepce. Koncert je ohlášený na dnešní den, tedy 21. listopadu 2022 od 19:30 v Divadle Husa na provázku. 

„Existence této velmi zajímavé brněnské osobnosti je pro mne novinkou. V Brně se mimo jiné nacházelo mnohem více nositelů jména TICHO. Zašel jsem se podívat na nádherný Židovský hřbitov v Židenicích a náhrobků s tímto jménem je tam několik. Jsem velmi zvědav, jak vyzní TICHO Na Provázku“, říká Pavel Šnajdr, umělecký vedoucí a dirigent BCO.

„V 11. koncertní sezoně BCO s názvem OPĚTOVNÉ OŽIVENÍ / RECONVERSION vrátíme prázdným termínům jejich původní význam tím, že je opětovně oživíme. Budeme inovativní, inkluzivní, investigativní, individuální a kreativní, interaktivní a multidisciplinární, komunitní a participativní, konfirmační a virální. Budeme prostě postmoderní a postdigitální, transparentní a hypermoderní, a přesto navýsost tradiční“, vysvětluje svůj záměr Viktor Pantůček, dramaturg BCO.

PROGRAM zahajovacího koncertu 11. sezony:
INKLUZE TICHA

21. listopad 2022, Divadlo Husa na provázku, 19:30
JAN DUŠEK
Židovské sny pro soprán a smyčce (komponováno pro Irenu Troupovou)
DMITRIJ JANOV-JANOVSKIJ
Noční hudba: Hlas v listí 
MILOSLAV KABELÁČ
Eufemias Mysterion (Tajemství ticha)
JANA VÖRÖŠOVÁ
Anna Ticho pro soprán a ensemble (objednávka BCO) 

IRENA TROUPOVÁ soprán 
JOSEF KLÍČ violoncello
BRNO CONTEMPORARY ORCHESTRA/ PAVEL ŠNAJDR dirigent

Foto archiv BCO

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější