Ivo Osolsobě, guru brněnského muzikálu

26. březen 2013, 11:21

Ivo Osolsobě, guru brněnského muzikálu

Ivo Osolsobě přišel do Reduty jako dramaturg v roce 1953. V té době mu bylo pětadvacet let a měl vystudovanou  anglistiku, divadelní vědu a estetiku na Filozofické fakultě v Brně. Kromě operety se věnoval i muzikálu, dalšímu hudebnědramatickému žánru označovanému za lehčí. Díky Osolsoběmu se Brno stalo v šedesátých letech centrem muzikálového života u nás. V té době působil v opeře Václav Nosek, v činohře Bořivoj Srba a v baletu Vladimír Vašut, byla to mimořádná éra brněnského divadla.

Do Reduty, Mahenova a posléze i Janáčkova divadla přivedl Ivo Osolsobě klasické tituly jako West Side Story, Kabaret, Muže z kraje La Mancha, ale inicioval i původní tvorbu. Paradoxně se nezúčastnil otevření Hudební scény Městského divadla Brno, neměl z ideových důvodů rád muzikál Hair (Vlasy). Několik muzikálů sám přeložil, je také autorem knih Muzikál je, když, a především Divadlo, které mluví, zpívá a tančí. Za svoji práci byl v roce 2012 po zásluze uveden do Síně slávy Národního divadla Brno.

Ivo Osolsobě zemřel 27. září 2012 v Brně, dnes by oslavil osmdesáté páté narozeniny.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Nejčtenější