Ivo Váňa Psota: světový balet pro Brno

1. květen 2013, 8:52

Ivo Váňa Psota: světový balet pro Brno

V prvním patře foyer Janáčkova divadla dnes stojí jeho busta, kterou před deseti lety vytvořil Nikos Armutidis. Psotovy zásluhy o český balet by si ale zasloužily mnohem větší a výraznější připomínku.

 Jeho otec byl středoškolský profesor a působil jako korespondent v Kyjevě, kde se Ivan Psota narodil. Matka byla učitelkou tance a po smrti manžela vedla taneční školu v Přerově. Byla také první učitelkou svého syna, jenž posléze studoval soukromě u Achille Viscusiho v Ostravě, Jaroslava Hladíka v Brně a u Augustina Bergra. Ten Psotovi umožnil studium v baletní škole Národního divadla, kde se Psota stal sborovým tanečníkem.

V srpnu 1926 byl Jaroslavem Hladíkem angažován jako sólový tanečník Národního divadla v Brně, s nímž byla svázána většina jeho kariéry. Tehdejší ředitel divadla František Neumann ho po Hladíkově odchodu jmenoval baletním mistrem a uměleckým šéfem baletu, a také mu navrhl umělecký pseudonym Ivo Váňa Psota. Bylo mu tehdy pouhých dvacet let. Nový ředitel divadla Otakar Zítek ale jmenoval novou vedoucí baletu Mášu Cvejičou. Časté konflikty Psotu přiměly k odchodu do baletní skupiny Ballet Russe de Monte Carlo, která navazovala na slavný Ďagilevův balet. Psota se zde ze sborového tanečníka propracoval k sólovým rolím a absolvoval se skupinou turné po celém světě.

V roce 1936 se vrátil do vlasti a po neúspěšných jednáních s pražským Národním divadlem, kde mu nepomohla ani intervence Bohuslava Martinů, nastoupil znovu do Brna, kde se stal choreografem a vedoucím baletního souboru. K jeho významným počinům patří světová premiéra Divadla za branou Bohuslava Martinů či Signorina Gioventù Vítězslava Nováka. V roce 1938 reagoval na politické události uvedením Slovanských tanců Antonína Dvořáka, České svatby Karla Bendla a Novákovy Slovácké suity. V Brně nastudoval také světovou premiéra baletu Romeo a Julie Sergeje Sergejeviče Prokofjeva, v němž sám ztvárnil titulní postavu Romea.

Za okupace se Psotovi povedlo opustit se svolením okupačních úřadů vlast a v roce 1941 získal angažmá v Metropolitní opeře, kde opět nastudoval Slovanské tance. Rok poté přešel opět k k Ballet Russe a absolvoval s ním turné po Severní a Jižní Americe. Psota se stal zástupcem generálního ředitele de Basila.

Po rozpadu Original Ballet Russe se v roce 1947 vrátil do Brna a stal se opět uměleckým šéfem baletu Národního divadla. Jako první představení znovu nastudoval Romea a Julii zároveň s Poloveckými tanci z opery Kníže Igor Alexandra Porfirjeviče Borodina. Psota v Brně zužitkoval zkušenosti, jež načerpal v zahraničí a zprostředkoval zde umělecké postupy ruské baletní školy, kterou poznal prostřednictvím ruských emigrantů v Original Ballet Russe. Díky Psotovu vedení se poválečný brněnský balet stal nejvyspělejším profesionálním tanečním souborem v Československu. V roce 1951 začal působit jako externí učitel na nově otevřené Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. Jeho posledním choreografickým dílem byla Spící krasavice Petra Iljiče Čajkovského, kterou uvedlo Národní divadlo v Brně až po Psotově smrti. Zemřel 16. února 1952 po záchvatu mozkové mrtvice.

Ivo Váňa Psota se narodil před sto pěti lety, 1. května 1908. Jeho osudům je věnován dokumentární film Mistr režiséra Petra Hajna.

Zdroj: Český hudební slovník osob a institucí

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější