Janáček Brno 2020: Robert Carsen, Claus Guth, Jakub Hrůša a další

Janáček Brno 2020: Robert Carsen, Claus Guth, Jakub Hrůša a další

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno vstupuje do 7. ročníku. Program festivalu na rok 2020 obsahuje dvacet osm hudebních produkcí v devatenácti dnech. Přizváni jsou režiséři a interpreti jako Robert Carsen, Claus Guth, Jakub Hrůša, Karita Mattila, Pavol Brešlík, Pavel Haas Quartet, Bamberští symfonikové a další. Bohatý program naváže na úspěšný loňský ročník, kdy Janáček Brno získal jako první v České republice prestižní ocenění The International Opera Awards – za nejlepší festival roku.

Slavnostní zahájení festivalu bude patřit Janáčkově méně často uváděné opeře Osud, jež však představovala na jeho skladatelské cestě výrazný krok v hledání pojetí moderní opery. Inscenace bude dílem světově uznávaného režiséra Roberta Carsena, který ji zde vytvoří se souborem Janáčkovy opery NdB přímo pro festival v hudebním nastudování šéfdirigenta Marko Ivanoviće. Další inscenace, Janáčkova přelomová opera Její pastorkyňa, bude na programu uvedena ve spolupráci brněnského operního souboru a londýnského Royal Opera House (Covent Garden), kde bude mít inscenace režiséra Clause Gutha premiéru v březnu 2020. Brněnského nastudování povede Robert Kružík.

Festival si jako jeden ze svých hlavních cílů klade představení různých inscenačních pohledů na Janáčkovo dílo v podání českých i zahraničních souborů. Diváci budou mít tentokrát vzácnou příležitost porovnat hned dvě inscenace Její pastorkyně, neboť dalším zahraničním hostem bude německý soubor z Brém, který rovněž představí tuto Janáčkovu nejslavnější operu. Zajímavou konfrontací s Janáčkovým dílem bude na divadelním jevišti v podání Maďarské státní opery Salome Richarda Strausse, poprvé uvedená právě v roce vzniku Janáčkova Osudu.

„Osud a Její pastorkyňa ožijí pod vedením světových divadelních tvůrců Roberta Carsena a Clause Gutha. Spolupráce našeho souboru s těmito inscenátory nepochybně slibuje pozoruhodné umělecké události. Festival rovněž přivítá přední interprety janáčkovských rolí, za všechny jmenujme finskou sopranistku Karitu Mattilu. Nevšední konfrontaci interpretací jistě přinese hostování Divadla Brémy s inscenací Její pastorkyně, velice se těším na soubor Státní opery Budapešť s novou inscenací Salome, jež bude zajímavým srovnáním hudebního směřování dvou skladatelských velikánů přelomu 20. století, Richarda Strausse a Leoše Janáčka. Festival představí řadu dalších hvězd, mimo jiné tenoristu Pavola Brešlíka či dirigenta Jakuba Hrůšu s Bamberskými symfoniky. Je na co se těšit.“ říká Jiří Heřman, umělecký šéf Janáčkovy opery NdB.

Téma nastávajícího ročníku se bude dotýkat umělecké vřavy na přelomu 19. a 20. století a hledání nových cest v hudebním výrazu děl operních i instrumentálních. Janáček Brno 2020 proběhne od 28. září do 16. října 2020.

Nabídka koncertní řady festivalu slibuje také velká jména. Závěr festivalu bude patřit tělesu Bamberských symfoniků pod taktovkou Jakuba Hrůši, diváci se mohou těšit na písňové recitály Tomáše Krále a Pavola Brešlíka, na klavírní recitál Jana Bartoše a Jana Jiraského, nebude chybět ani sborová tvorba v podání rakouského tělesa Arnold Schoenberg Chor a Pražského filharmonického sboru. Z komorních těles se představí třeba Zemlinsky Quartet, PhilHarmonia Octet Prague, Brno Contemporary Orchestra či Josef Suk Piano Quartet.

„První dvě desetiletí 20. století představují jedno z nejpozoruhodnějších období hudební historie vůbec. Tou dobou přestávala platit pravidla po století v hudbě víceméně nedotknutelná, dohasínalo myšlení a hodnoty romantismu a paralelně vznikalo něco nového, někdy radikálně popírajícího vše staré, jindy reflektujícího původní hodnoty novými prostředky. Je to čas umírání i zrození. A právě hudbu Richarda Strausse, Clauda Debussyho, Gustava Mahlera, Arnolda Schönberga či Igora Stravinského a Bély Bartóka představíme na festivalovém programu v konfrontaci s další ikonickou postavou tohoto období – Leošem Janáčkem,“ doplňuje k ideové koncepci koncertního programu Jiří Zahrádka, člen umělecké rady festivalu Janáček Brno.

Jakub Hrůša/ foto Andreas Herzau

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější