Janáček Brno 2022 zahájil předprodej vstupenek

Janáček Brno 2022 zahájil předprodej vstupenek

Osmý ročník mezinárodního festivalu Janáček Brno 2022 nese podtitul „Quo Vadis“ – citaci z duchovní kantáty Felikse Nowowiejského, oblíbeného díla Leoše Janáčka. Na podzim příštího roku se v Brně sejde česká dirigentská špička – Jakub Hrůša, Tomáš Hanus, Tomáš Netopil a Marko Ivanović. Festival nabídne výjimečné operní i koncertní produkce.

Janáček Brno 2022 se uskuteční ve dnech 2. - 20. listopadu 2022. Program je nabitý tituly v podání předních operních domů, věhlasných dirigentů, režisérů a interpretů. „Festival Janáček Brno získal jedno z nejprestižnějších ocenění, jaké operní festivaly mohou získat. Jako první a dosud i jediný operní a hudební festival v České republice obdržel The International Opera Award za nejlepší festival roku 2018,” připomíná ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser.

Slavnostní zahájení bude patřit výjimečnému projektu. „Před více než dvěma lety mne dirigent Jakub Hrůša oslovil s myšlenkou uvést Janáčkovu operu Z mrtvého domu společně s jeho Glagolskou mší scénicky. Takovému podnětu se nedalo odolat, obzvláště se souborem Janáčkovy opery NdB, který patří ke špičkovým interpretům Janáčkovy hudby. Inscenace bude zároveň živě přenášena v rámci programu OperaVision, jehož jsme součástí.” říká Jiří Heřman, umělecký šéf Janáčkovy opery NdB a režisér inscenace v jedné osobě.

Obrovskou šíři v možnostech interpretace Janáčkových oper ukazuje festival už tradičně a ani ročník 2022 nebude výjimkou. Grand Théâtre de Genève přijede s inscenací Káti Kabanové režisérky Tatjany Gürbaca v hudebním nastudování Tomáše Netopila. Pražské Národní divadlo pak předvede zpracování téže opery, za kterým stojí režisér Calixto Bieito a dirigent Jaroslav Kyzlink. Diváky tak čekají dva velmi zajímavé interpretační pohledy.

Další výjimečné představení předvede Velšská národní opera, která přiveze Věc Makropulos v režii Olivie Fuchs pod hudebním vedením Tomáše Hanuse. Národní divadlo v Praze pak festival zakončí operou Plameny od Ervína Schulhoffa opět v režii Calixta Bieita. „Plameny tvoří zajímavou paralelu k Věci Makropulos. Tam, kde Janáčkova Elina najde své vysvobození skrze smrt, jejíž konečnost naplňuje náš život, je Schulhoffův Don Juan potrestán za svoje činy tím, že musí zůstat navěky nesmrtelný, “ dodává Patricie Částková, dramaturgyně Janáčkovy opery NdB.

Koncertní řada festivalu reflektuje inspirace slovanskou kulturou nejen v Janáčkově díle, ale i v tvorbě dalších skladatelů, především jeho současníků. Z bohaté koncertní řady to bude již zmíněná kantáta Quo Vadis pod taktovkou Johna Fioreho s orchestrem Janáčkovy opery NdB a sborem SND. „Janáček chtěl Quo Vadis za každou cenu v roce 1910 provést, ale nepodařilo se mu dát dohromady orchestr. Uslyšíme tedy po 112 letech v Brně dílo, které si Janáček tolik přál, aby zde zaznělo.”, říká muzikolog Jiří Zahrádka. Z dalších koncertů to pak jsou vynikající tělesa, jako Orchestre de la Suisse Romande, orchestr Welsh National Opera a Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Komorní koncertní řada představí špičkové soubory, jako jsou Pavel Haas Quartet, Zemlinsky Quartet a nebude chybět ani Janáčkův Zápisník zmizelého ve dvou provedeních, první mezinárodně oceněný s Juliem Drakem, Nicky Spencem a Václavou Krejčí Houskovou a druhý v instrumentaci Miloše Štědroně s neméně známou interpretkou Ivou Bittovou a předním českým tenoristou Jaroslavem Březinou.

Festival podporuje a dává prostor také nejmladší generaci umělců ve spolupráci s Konzervatoří Brno a Janáčkovou akademií múzických umění. V rámci programu tak zazní např. dvě premiéry nových oper skladatelek Markéty Brothánkové a Noemi Savkové.

Kompletní program najdete zde. Do 14. prosince 2021 je připravena sleva 20% na všechna představení z programu.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější