Janáčkova Káťa Kabanová poprvé na scéně Italské státní opery v Římě

Janáčkova Káťa Kabanová poprvé na scéně Italské státní opery v Římě

V minulém týdnu byla poprvé uvedena opera Káťa Kabanová v Teatro dell'Opera di Roma. Sérii představení doprovází přímo v prostorách divadla výstava velkoformátových portrétních fotografií Leoše Janáčka. Výstava vznikla ve spolupráci Moravského zemského muzea, TICu BRNO a Českého centra Řím.

Koprodukční inscenace Janáčkovy Káti Kabanové s Royal Opera House Covent Garden v režii Richarda Jonese měla premiéru v Londýně před dvěma lety a získala cenu Laurence Oliviera jako nejlepší nová operní produkce za rok 2019. Letos mají možnost vidět koprodukční představení návštěvníci Italské státní opery v Římě. Je to přitom vůbec první uvedení Káti Kabanové na této scéně. Jak je na operních jevištích obvyklé, Káťa Kabanová se hraje v původním jazyce, tedy česky. Hudebního nastudování se ujal americký dirigent David Robertson, v titulní roli vystupuje sopranistka Corinne Winters, která se letos v létě představí jako Káťa také na Salcburském festivalu pod taktovkou Jakuba Hrůši.

Přímo v prostorách divadla doprovází uvedení Káti Kabanové výstava velkoformátových portrétních fotografií Leoše Janáčka, kterou připravilo Moravské zemské muzeum a TIC BRNO ve spolupráci s Českým centrem Řím. Leoš Janáček (1854–1928) byl již od sedmdesátých let 19. století vnímán jako významná osobnost, což pochopitelně přitahovalo zájem fotografických ateliérů, profesionálních fotografů i nadšených fotoamatérů. Není proto divu, že během skladatelova života vznikla bohatá fotografická dokumentace, jejíž podstatnou část tvoří Janáčkovy portrétní fotografie. Jejich význam spočívá především ve skutečnosti, že dokumentují téměř celý skladatelův život a většinu pořídili tehdejší mistři portrétní fotografie, mezi jinými též ateliér Drtikol či Langhans.

S Českým centrem Řím i s produkcí opery Teatro dell'Opera di Roma se nám velmi dobře spolupracovalo. Opera do budoucna plánuje uvedení dalších janáčkovských inscenací. Příště snad bude možné realizovat i ochutnávku Janáčkových oblíbených dezertů podle kuchařky jeho hospodyně, která byla plánovaná po premiéře Káti Kabanové, ale nebylo možné ji realizovat z důvodu protiepidemických opatření. Jde o mezinárodní úspěch projektu zaměřeného na propagaci osobnosti Leoše Janáčka a jeho spojení s městem Brnem, na kterém pod TIC BRNO a ve spolupráci s Moravským zemským muzeem pracujeme,“ uvedla Šárka Zahrádková, manažerka projektu Janáčkovo Brno.

Jedinečné janáčkovské fondy jsou soustředěny v Archivu Leoše Janáčka Moravského zemského muzea, který byl zapsán v mezinárodním registru Paměti světa UNESCO. V Památníku Leoše Janáčka Moravského zemského muzea je umístěna stálá expozice Život a dílo Leoše Janáčka.

Foto FB Teatro dell'Opera di Roma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější