Janáčkova Káťa Kabanová poprvé na scéně Italské státní opery v Římě

Janáčkova Káťa Kabanová poprvé na scéně Italské státní opery v Římě

V minulém týdnu byla poprvé uvedena opera Káťa Kabanová v Teatro dell'Opera di Roma. Sérii představení doprovází přímo v prostorách divadla výstava velkoformátových portrétních fotografií Leoše Janáčka. Výstava vznikla ve spolupráci Moravského zemského muzea, TICu BRNO a Českého centra Řím.

Koprodukční inscenace Janáčkovy Káti Kabanové s Royal Opera House Covent Garden v režii Richarda Jonese měla premiéru v Londýně před dvěma lety a získala cenu Laurence Oliviera jako nejlepší nová operní produkce za rok 2019. Letos mají možnost vidět koprodukční představení návštěvníci Italské státní opery v Římě. Je to přitom vůbec první uvedení Káti Kabanové na této scéně. Jak je na operních jevištích obvyklé, Káťa Kabanová se hraje v původním jazyce, tedy česky. Hudebního nastudování se ujal americký dirigent David Robertson, v titulní roli vystupuje sopranistka Corinne Winters, která se letos v létě představí jako Káťa také na Salcburském festivalu pod taktovkou Jakuba Hrůši.

Přímo v prostorách divadla doprovází uvedení Káti Kabanové výstava velkoformátových portrétních fotografií Leoše Janáčka, kterou připravilo Moravské zemské muzeum a TIC BRNO ve spolupráci s Českým centrem Řím. Leoš Janáček (1854–1928) byl již od sedmdesátých let 19. století vnímán jako významná osobnost, což pochopitelně přitahovalo zájem fotografických ateliérů, profesionálních fotografů i nadšených fotoamatérů. Není proto divu, že během skladatelova života vznikla bohatá fotografická dokumentace, jejíž podstatnou část tvoří Janáčkovy portrétní fotografie. Jejich význam spočívá především ve skutečnosti, že dokumentují téměř celý skladatelův život a většinu pořídili tehdejší mistři portrétní fotografie, mezi jinými též ateliér Drtikol či Langhans.

S Českým centrem Řím i s produkcí opery Teatro dell'Opera di Roma se nám velmi dobře spolupracovalo. Opera do budoucna plánuje uvedení dalších janáčkovských inscenací. Příště snad bude možné realizovat i ochutnávku Janáčkových oblíbených dezertů podle kuchařky jeho hospodyně, která byla plánovaná po premiéře Káti Kabanové, ale nebylo možné ji realizovat z důvodu protiepidemických opatření. Jde o mezinárodní úspěch projektu zaměřeného na propagaci osobnosti Leoše Janáčka a jeho spojení s městem Brnem, na kterém pod TIC BRNO a ve spolupráci s Moravským zemským muzeem pracujeme,“ uvedla Šárka Zahrádková, manažerka projektu Janáčkovo Brno.

Jedinečné janáčkovské fondy jsou soustředěny v Archivu Leoše Janáčka Moravského zemského muzea, který byl zapsán v mezinárodním registru Paměti světa UNESCO. V Památníku Leoše Janáčka Moravského zemského muzea je umístěna stálá expozice Život a dílo Leoše Janáčka.

Foto FB Teatro dell'Opera di Roma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Nejčtenější