Janáčkova opera Brno uvede Řecké pašije

Janáčkova opera Brno uvede Řecké pašije

Na podium Janáčkova divadla se vrací velká sborová opera – Řecké pašije Bohuslava Martinů. Řady sboru Janáčkovy opery NdB rozšíří členové Českého akademického sboru a Dětského sboru Brno. Hudební nastudování je dílem dirigenta Roberta Kružíka. Režie se ujal Jiří Heřman, pro kterého jsou Řecké pašije po Hrách o Marii a Eposu o Gilgamešovi již třetí martinovskou inscenací. V hlavních rolích se představí sólisté Janáčkovy opery NdB i stálí hosté Peter Berger (Manolios), Pavla Vykopalová (Kateřina), Jan Šťáva (Grigoris), David Szendiuch (Fotis), Ondřej Koplík (Jannakos) a další.

„To, co mě osobně na tomto příběhu nejvíce zaujalo, je vnitřní proměna člověka, kterému je přidělena role v pašijových hrách. Sledovat jak se jednotlivé postavy ztotožňují s přidělenými rolemi, jak se vyrovnávají se slabostmi lidského ega a vnitřně se od něj osvobozují, je pro mě inspirující. Martinů tuto lidskou tragédii vystihl v hudbě stejně geniálně jako mocnou přírodu. Hudba je mnohdy průzračná a plná světla, dává nám naději, která nikdy nekončí.“  říká režisér chystané premiéry Jiří Heřman.

Operní dílo Bohuslava Martinů má na jevišti brněnského divadla své stálé místo, zazněly zde poprvé jeho rané balety a řada jeho oper ve světových premiérách. Premiéra jeho vrcholného a posledního operního díla Řeckých pašijí byla původně plánována do sezony 2019/20, kdy se připomínalo hned dvojí výročí – 60 let od úmrtí a 130 let od narození – tohoto předního českého skladatele.

Martinů, který sám zažil osud uprchlíka, vytvořil na základě románu Kristus znovu ukřižovaný řeckého spisovatele Nikose Kazantzakise velké dílo o síle víry. Sám říkal, že nemá touhu napravovat svět, přesto jsou témata dotýkající se té nejniternější podstaty lidství a víry neodmyslitelnou součástí jeho díla. Jeho hudba vyvěrá z míst, kde se narodil, a přes všechny zkušenosti světoběžníka a později nuceného emigranta se v ní vždy vracel zpět domů do Poličky, do kopců Vysočiny a plnil ji hlubokým pochopením pro vše v člověku ukryté. Práci na opeře věnoval Martinů několik let, sám se ujal těžkého úkolu zredukovat více než 400 stránková román na libreto. Výslednou verzi, která měla zaznít v neuskutečněné londýnské premiéře, nakonec skladatel ještě přepracoval. Řecké pašije tak nabízí inscenátorům na výběr dvě plnohodnotné podoby díla. Brněnské uvedení zvolilo tzv. verzi curyšskou, dokončenou v roce 1959, s originálním anglickým libretem. Premiéra se uskuteční 5. listopadu 2021 od 19:00 v Janáčkově divadle.

Řecké pašije

Opera o 4 dějstvích

Hudební nastudování: Robert Kružík

Režie: Jiří Heřman

Scéna: Dragan Stojčevski

Kostýmy: Alexandra Grusková

Světelný design: Jiří Heřman

Sbormistři: Pavel Koňárek, Michal Vajda, Valeria Maťašová

Osoby a obsazení:

Manolios: Peter Berger

Kateřina: Pavla Vykopalová

Kněz Grigoris: Jan Šťáva

Kněz Fotis: David Szendiuch

Jannakos: Ondřej Koplík

Kostandis: Jiří Miroslav Procházka

Lenio: Andrea Široká

Panait: Petr Levíček

Ladas: Robert Musialek

Stařeček: Josef Škarka

Patriarcha: Petr Karas

Michelis: Dušan Růžička

Andonis: Vít Nosek

Stará žena: Jitka Zerhauová

Nikolios: Tadeáš Hoza

Despinio: Tereza Kyzlinková

Harmonikář: Vojtěch Drnek / Ondřej Zámečník

Malý chlapec: Boris Trhlík / Kryštof Cholava

Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB

Český akademický sbor

Dětský sbor Brno

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Řecké pašije

5.11.2021, 19:00 / Janáčkovo divadlo

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Nejčtenější