Janáčkova opera chystá televizní premiéru Evžena Oněgina. Vysílat ji bude ČT art

Janáčkova opera chystá televizní premiéru Evžena Oněgina. Vysílat ji bude ČT art

Soubor Janáčkovy opery NdB připravil ve spolupráci s Českou televizí premiéru nové inscenace Evžena Oněgina, vysílat ji bude program ČT art. K příležitosti televizní premiéry je spuštěn benefiční prodej vstupenek, jehož výtěžek poputuje Sociálnímu nadačnímu fondu města Brna a Jihomoravského kraje na pomoc lidem, které koronavirus dostal do těžké životní situace.

Do roku 2021 vstupuje operní soubor dalším dílem vztahových rovnic, tentokrát v jedné z nejslavnějších oper 19. století Čajkovského Evženu Oněginovi. Po úspěšné inscenaci Pikové dámy je Evžen Oněgin návratem inscenačního týmu režiséra Martina Glasera, dirigenta Roberta Kružíka a výtvarníků Pavla Boráka a Markéty Sládečkové k dílu P. I. Čajkovského, velikána ruského romantismu. V hlavních rolích vystoupí sólisté – Linda Ballová (Taťána), Svatopluk Sem (Oněgin), Václav Krejčí Housková (Olga), Jiří Sulženko (Gremin) a další. Pro Svatopluka Sema a Lindu Ballovou půjde o debut v Evženu Oněginovi. Režisérem televizního přenosu bude Jakub Kořínek. Televizní premiéru Evžena Oněgina můžete sledovat 29. března 2021 od 20:15 na ČT art.

Česká televize se divadlu věnuje dlouhodobě. Navíc nyní, kdy diváci nemohou do divadel, jim přináší přímé přenosy představení každé pondělí. „Jsme rádi, že tuto nabídku obohacujeme mimořádnými tituly brněnských divadel. Evžen Oněgin k takovým bezesporu patří,“ říká ředitel Televizního studia Brno České televize Jan Souček a dodává: „Na letošní podzim chystáme spolu s Národním divadlem Brno odložený přenos Janáčkova Osudu v rámci projektu Opera Vision.“

Sociální nadační fond města Brna a Jihomoravského kraje (SNF) je nevládní organizace založená původně jako Sociální nadace města Brna „Domovy potřebných“. Vznikla už v roce 1993, o pět let později se transformovala na nadační fond. V roce 2014 se působnost fondu rozšířila na region Jihomoravského kraje. Symbolické benefiční vstupenky je možné zakoupit zde. V programu divadla naleznete představení s názvem Evžen Oněgin – televizní premiéra.

SNF svoji pomoc směruje především na rodiny s dětmi či děti bez rodiny, seniory a lidi se zdravotním postižením. V loňském roce zaměřil svoji pozornost také na osamělé rodiče, kteří se během epidemie nemoci covid-19 a vyhlášených omezení ocitli v existenčních problémech, neboť přišli o možnost příjmu z důvodu péče o děti nebo ztratili zaměstnání. SNF však podporuje také činnosti některých neziskových organizací. Těch bylo loni celkem čtrnáct, mezi nimi například organizace Tady to mám rád, která se dlouhodobě angažuje v oblasti pomoci lidem s poruchou autistického spektra, nebo Bílý kruh bezpečí, poskytující odborné poradenství a pomoc obětem, svědkům a pozůstalým po obětech trestných činů.  „Motto Sociálního nadačního fondu města Brna a Jihomoravského kraje krásně shrnuje jeho poslání: Pomáháme těm, ke kterým se štěstí otočilo zády. Svoji pomoc směřujeme k rodinám i dětem bez rodiny, rodičům samoživitelům, seniorům a osamělým lidem, zdravotně postiženým a jejich rodinám v tíživých životních situacích, kdy běžná sociální pomoc a služby nestačí. 28letá historie nadačního fondu potvrzuje, že je důležitou součástí městské soustavy sociální pomoci,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková, která zároveň zastává pozici předsedkyně správní rady fondu.

Evžen Oněgin

Opera o 3 dějstvích 

Hudba: P. I. Čajkovskij

Libreto za spolupráce K. S. Šilovského 

Hudební nastudování: Robert Kružík

Režie: Martin Glaser

Scéna: Pavel Borák

Kostýmy: Markéta Sládečková

Světelný design: Martin Špetlík

Choreograf: Martin Pacek

Dramaturgie: Patricie Částková

Sbormistr: Pavel Koňárek

Videoprojekce: Matouš Ondra

Osoby a obsazení 29.3.

Evžen Oněgin: Svatopluk Sem

Taťána: Linda Ballová

Vladimír Lenský: Ondřej Koplík

Olga: Václava Krejčí Housková

Larina, statkářka: Daniela Straková‑Šedrlová

Filipjevna, chůva: Yvona Škvárová

Kníže Gremin: Jiří Sulženko

Triquet: Vít Nosek

Zarecký: Kornel Mikecz

Setník: Martin Novotný

Předzpěvák: Pavel Valenta

Guillot, Oněginův sluha: Luděk Mrkos

Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB

Režie televizního přenosu: Jakub Kořínek

Linda Ballová/ foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější