Janáčkova opera připravuje uvedení Straussova Růžového kavalíra

Janáčkova opera připravuje uvedení Straussova Růžového kavalíra

Po více než třiceti letech se na prkna Janáčkova divadla vrací velkolepá opera Richarda Strausse Růžový kavalír. V režii Jiřího Heřmana a v hudebním nastudování Roberta Kružíka vystoupí sólisté Alžběta Poláčková, Václava Krejčí Housková, Jana Šrejma Kačírková a Jan Šťáva.

Jedna z nejlépe hodnocených oper Richarda Strausse zpracovává v mnohovrstevném libretu Huga von Hofmannsthala témata jako hledání věčného mládí, strach ze stárnutí, mezilidské vztahy, nevěru a lásku. A právě tato témata jsou rozvíjena v brněnském zpracování operní inscenace Jiřího Heřmana a Roberta Kružíka. „Pokud bych měl pojmenovat téma naší inscenace, pak je to čas, zejména proměna lidských vztahů v čase. V nové brněnské inscenaci rozehráváme nebezpečné vztahy dvou hlavních dospělých‎ postav. Maršálce i Ochsovi se nebezpečné vztahy vymstí. Mně osobně je blízká melancholie Maršálky, její hudební motivy jsou smutné i bolestné, ale zároveň moudré, zaryjí se každému do srdce,“ popisuje téma opery režisér Jiří Heřman a dodává „Každé představení, které vytvářím, spěje k nadčasovému obrazu našeho bytí. Tentokrát jsem se inspiroval obrazem Lucase Cranacha a jeho Fontánou mládí.“

Soubor se rozhodl inscenovat Růžového kavalíra z důvodu vhodného pěveckého obsazení, kterým nyní disponuje. Navíc dle slov dramaturgyně Patricie Částkové „Růžový kavalír patří na repertoár každého velkého divadla.“ Sám Strauss uvádí, že například Maršálka musí být „mladá a krásná, nejvýše dvaatřicetiletá žena a Ochs musí být venkovský nápadník ve věku třicet pět. Premiéra je ohlášena na 29. listopadu 2019 od 19:00 v Janáčkově divadle.

V roli Maršálky vystoupí Alžběta Poláčková, Václava Krejčí Housková coby Octavián a Jana Šrejma Kačírková jako Sophie. Titulní mužská role připadla Janu Šťávovi. Všechny hlavní role jsou bez alternací. Zpěváky bude doprovázet bezmála stočlenný orchestr, který bude z důvodu omezeného prostoru umístěn nejen v orchestřišti, ale také za scénou. Zajímavostí hudebního doprovodu je použití basetového rohu, který je v operních inscenacích velmi vzácný. Diváky možná také překvapí účinkování živého psa na scéně.

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější