Janáčkova opera ve Španělsku

Janáčkova opera ve Španělsku

Janáčkova opera Národního divadla Brno dnes vyjíždí na turné do Španělska. Soubor uvede tři koncerty s názvem Verdi – Wagner, a dvě koncertní provedení opery Bludný Holanďan.

První zastávkou bude město Avilés ležící na severu země u pobřeží Biskajského zálivu. Orchestr a sbor pod vedením dirigenta Jakuba Kleckera a sbormistra Josefa Pančíka vystoupí v moderním kulturním komplexu od známého brazilského architekta Oscara Niemeyera. Den nato, v pátek 22. listopadu, se soubor přesune dál na východ, do přístavního města Santander. V tamním Kongresovém paláci zazní v podání sboru a orchestru Janáčkovy opery například předehra z Verdiho Síly osudu, známý svatební pochod z Lohengrina, předehra z Wagnerových Mistrů pěvců norimberských nebo sborové party z AidyBludného Holanďana. Soubor se následně přesune do vnitrozemí, do hlavního města provincie Navarra Pamplona. Pod taktovkou Jakuba Kleckera zazní koncertní verze opery Bludný Holanďan, s Johannesem Schwärskym v titulní roli. Sentu ztvární sopranistka tuniského původu Maida Hundeling. V dalších rolích se představí sólisté Janáčkovy opery Ivan Choupenitch, Jitka Zerhauová, Petr Levíček a Jevhen Shokalo.

Předposlední zastávkou bude hlavní město Aragonie Zaragoza. V honosné koncertní síni Auditoria de Zaragoza představí orchestr a sbor naposledy program Verdi-Wagner. Španělské turné bude končit 25. listopadu v nejmenší ze všech španělských provincií na středozemním pobřeží, ve městě Castellón. Zde se soubor Janáčkovy opery rozloučí koncertní verzí Bludného Holanďana, a 26. listopadu přiletí zpět na letiště do Vídně.

Koncert Verdi – Wagner, program:

Verdi  – Síla osudu – předehra     
Verdi – Trubadúr – Coro de los gitanos   
Verdi – La traviata – předehra   
Verdi – La traviata sbor cikánek a matadorů  
Verdi – Macbeth – sbor Patria opressa   
Wagner – Lohengrin – předehra ke 3. dějství   
Wagner – Lohengrin – svatební pochod    
Wagner – Tannhäuser – „Freudig begrüssen wir die Halle“  
Wagner – Mistři pěvci norimberští – předehra
Wagner – Bludný Holanďan – „Summ' und brumm', du gutes Rädchen“
Wagner – Bludný Holanďan – „Steuermann, lass die Wacht“
Verdi – Nabucco – předehra  
Verdi – Síla osudu – sbor „La Vergine degli Angeli“  
Verdi – Aida – sbor „Gloria all'Egitto, ad Iside“

Foto z brněnské inscenace Bludného Holanďana, Jana Hallová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Naše životy i touhy mají své meze, odehrávají se v klecích, i když ne zcela neprostupných. Tak bych shrnul inscenaci Bludného Holanďana, která měla včera premiéru v Janáčkově divadle.  více

Národní divadlo Brno přišlo v roce stoletého jubilea Benjamina Brittena s jeho operou Sen noci svatojánské. Krásné, působivé a inteligentní dílo dopadlo dobře po hudební stránce, na inscenaci se  samozřejmě podíváme také.  více

Dirigent ani režisér Mozartovu operu všech oper dokonale nezvládli, jejich práce by nedopadla dobře ani s nejlepšími zpěváky na světě.  více


Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Nejčtenější