Janáčkova opera zakončí Český kulturní rok v Lipsku operou Její pastorkyňa/Jenůfa

6. listopad 2019, 1:00

Janáčkova opera zakončí Český kulturní rok v Lipsku operou Její pastorkyňa/Jenůfa

Český rok kultury byl zahájen v říjnu 2018 Plesem v Opeře Lipsko a vyvrcholil hostováním na Lipském knižním veletrhu v březnu 2019. V Opeře Lipsko ho také zakončí hostující Národní divadlo Brno s operou Leoše Janáčka Její pastorkyňa/Jenůfa.

Města Lipsko a Brno spojuje partnerství trvající 45 let, které výrazně posílilo během celého Českého roku kultury. Obě metropole hrály významnou roli v životě skladatele Leoše Janáčka – v Lipsku studoval a v Brně žil. Janáček má pro Brno velký význam, a to nejen kvůli mezinárodnímu festivalu Janáček Brno, který byl v roce 2019 vyznamenán prestižní cenou International Opera Award a jehož návštěvnost každoročně láme rekordy. „Národní divadlo Brno se tímto festivalem dostalo mezi nejlepší umělce a soubory operního světa“ říká Martin Glaser, ředitel Národního divadla Brno a režisér posledního brněnského nastudování opery Její pastorkyňa, která bude nyní uvedena v Lipsku. Slavnostní uvedení opery Její pastorkyňa/Jenůfa proběhne 8. listopadu v Opeře Lipsko.

Leoš Janáček: JEJÍ PASTORKYŇA

Dirigent: Marko Ivanovič

Režie: Martin Glaser

Scéna: Pavel Borák

Kostýmy: Markéta Sládečková

Sbormistr: Josef Pančík

Osoby a obsazení:

Stařenka Buryjovka: Jitka Zerhauová

Laca Klemeň: Jaroslav Březina

Števa Buryja: Tomáš Juhás

Kostelnička: Szilvia Rálik

Jenůfa: Pavla Vykopalová

Stárek: Ivan Kusnjer

Rychtář: Ladislav Mlejnek

Rychtářka: Jarmila Balážová

Karolka: Tereza Kyzlinková

Pastuchyňa: Stanislava Jirků

Barena: Lenka Schallenbergerová

Jana: Martina Mádlová

Tetka: Ivona Špičková

Její pastorkyňa/ foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

Nejčtenější