Janáčkovo dílo bylo opět uvedeno na scéně Italské státní opery v Římě

Janáčkovo dílo bylo opět uvedeno na scéně Italské státní opery v Římě

Třetí rok po sobě se vrátilo Janáčkovo dílo na jeviště Teatro dell'Opera di Roma. V roce 2022 to byla Káťa Kabanová, loni Z mrtvého domu a v letošním Roce české hudby Janáčkova snad nejslavnější opera Její pastorkyňa. Ve foyer římského operního divadla doprovází sérii představení opět výstava, kterou připravilo TIC BRNO a Moravské zemské muzeum ve spolupráci s Velvyslanectvím České republiky v Římě. Výstava tentokrát diváky seznamuje se vznikem a prvním uvedením Její pastorkyně u nás a ve světě. Kostýmy do expozice zapůjčilo Národní divadlo Brno.

Římská opera pokračuje v inscenování oper Leoše Janáčka v koprodukci s londýnským divadlem Royal Opera House. Tříletou sérii završilo 2. května 2024 uvedení inscenace Její pastorkyně v režii Clause Gutha, která po premiéře v Londýně získala cenu Laurence Oliviera za nejlepší novou operní produkci 2022. Jak je na operních jevištích zvykem, Janáčkovo dílo se hraje v původním jazyce, tedy česky. Hudebního nastudování se ujal slovenský dirigent Juraj Valčuha, pěvecké obsazení je mezinárodní včetně operní divy Karity Mattily v úloze Kostelničky.

Doprovodná výstava ve foyer divadla je věnovaná dokumentaci cesty Její pastorkyně z Brna, kde měla světovou premiéru v roce 1904, přes pražské Národní divadlo na světové operní scény včetně vídeňské Dvorní opery a Metropolitní opery ještě za Janáčkova života. Na výstavě jsou prezentované velkoformátové kopie dokumentů a fotografií z Archivu Leoše Janáčka, zapsaného v seznamu Paměť světa UNESCO, a ukázky kostýmů z inscenace Její pastorkyňa v Národním divadle Brno z roku 2006.

„Premiéra Její pastorkyně i doprovodná výstava měly v Teatro dell'Opera di Roma krásný ohlas, bylo to zdárné završení víceleté spolupráce s produkcí předního italského operního divadla a s velvyslanectvím ČR v Římě a současně další úspěšný výstup projektu zaměřeného na propagaci osobnosti Leoše Janáčka a jeho spojení s městem Brnem, na kterém v TIC BRNO a ve spolupráci s Moravským zemským muzeem dlouhodobě pracujeme,“ uvedla Šárka Zahrádková, manažerka projektu Janáčkovo Brno.

Tato oceňovaná inscenace Její pastorkyně bude po Londýnu, Chicagu a Římu k vidění i v Brně – jako velkoformátová projekce v rámci oslavy Janáčkových 170. narozenin 3. července na piazzettě před Janáčkovým divadlem.

Cornelia Beskow jako Jenůfa/ foto Fabrizio Sansoni

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější