Janáčkovo divadlo oslaví 50 let své existence premiérou Její pastorkyně

24. září 2015, 4:00

Janáčkovo divadlo oslaví 50 let své existence premiérou Její pastorkyně

Před 50 lety budovu divadla otevřela Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky. Nyní to bude Její pastorkyňa v režii ředitele NdB Martina Glasera a v hudebním nastudování šéfdirigenta opery Marka Ivanoviće. V hlavních rolích vystoupí Maida Hundeling, Pavla Vykopalová, Veronika Hajnová-Fialová a Peter Berger.

Její pastorkyňa Leoše Janáčka je s Brnem spjata velmi úzce. První uvedení této opery zde proběhlo 21. ledna 1904 v dnes již neexistujícím Divadle na Veveří. Operní libreto vzešlo ze stejnojmenného dramatického textu Gabriely Preissové, který ve své době vzbudil vlnu nevole a pobouření. Dnes je tato opera řazena mezi to nejlepší z Janáčkova díla.  V titulních rolích se představí Maida Hundeling nebo Pavla Vykopalová jako Jenůfa, Szilvia Rálik nebo Veronika Hajnová-Fialová jako Kostelnička a Peter Berger jako Laco.  Slavnostní premiéra se uskuteční v pátek 2. října 2015 od 19:00 v Janáčkově divadle.

Její pastorkyňa patří ke stálicím brněnského operního repertoáru. Janáček zde zachytil jednotlivé charaktery Jenůfy, Kostelničky, Laca a Števy v mistrné dramatické zkratce, vzbuzující odpor i soucit. Režisér Martin Glaser o své inscenaci řekl:  Janáček se projevil jako skvělý dramaturg a svou úpravou získal z původní hry dokonalé drama, kde není slovo navíc, jediná jalová replika. Čeká nás náročná práce, abychom se vyhnuli veškeré přibližnosti, aby každé gesto, pohyb i obraz byly konkrétní a směřovaly k cíli, který si vytyčil Janáček ve své partituře.

Stavba Janáčkova divadla započala roku 1961 podle architektonického projektu Jana Víška. Slavnostní otevření proběhlo 2. října 1965. Budova divadla je určená pro velká operní a baletní díla klasického i moderního repertoáru. Hlediště je uspořádané jako stupňovitý amfiteátr s kapacitou 1055 míst. Přestože budova aktuálně prochází rekonstrukcí, provoz divadla zatím zasáhla jen minimálně.

Foto archiv NdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Nejčtenější