Janovy pašije z kostela Sv. Tomáše v Lipsku budou přenášeny online

Janovy pašije z kostela Sv. Tomáše v Lipsku budou přenášeny online

V rámci Bachova festivalu se v Lipsku na Velký pátek v kostele Sv. Tomáše (kde působil J. S. Bach) uskuteční koncert Janových pašijí. Koncert bude vysílán živě do celého světa. Vystoupí Benedikt Kristjánsson, Elina Albach a Philipp Lamprecht.

Na mnoha místech je dlouhou tradicí -  již více než 100 let - hrát Bachovy pašije v týdnu před Velikonocemi. Mnoho lidí na celém světě považuje poslech či dokonce přednes Bachových Janových pašijí za nepostradatelný rituál během Pašijového týdne, což je ale letos významně ovlivněno koronavirovou pandemií. Stovky i možná tisíce koncertů Bachových pašijí byly z důvodu omezení pohybu po celém světě zrušeny. Aby však celosvětová Bachova komunita měla možnost navzdory současné situaci se přesto aktivně zúčastnit, přišel umělecký  ředitel Bachova festivalu v Lipsku s výborným nápadem.

Na Velký pátek 10. dubna v hodinu Ježíšovi smrti (15h) bude u hrobky skladatele v kostele Sv. Tomáše v Lipsku přednesena komorní verze Janových pašijí Johanna Sebastiana Bacha. Celosvětová Bachova komunita je navíc zvána ke společnému virtuálnímu zpěvu z domova. Významní umělci ze zemí jako např. USA, Kanady a Malajsie se zúčastní prostřednictvím videolinku. Koncert bude živě streamován.

„V rámci letošního Bachova festivalu s podtitulem " BACH - We are FAMILY!" mělo vystoupit téměř 50 sborů ze všech kontinentů na oslavu dosud největší přehlídky Bachova umění v Lipsku. Z důvodu koronavirové pandemie to ale není možné. Janovy pašije se původně měly odehrát na náměstí v historickém centru (Markt) za účasti 5 000 zpěváků - doufáme však,že i při přesunutí na jiné místo se celosvětová Bachova rodina sejde alespoň virtuálně ke společnému zpěvu: ve správný čas na správném místě. Jedním jsem si naprosto jistý, bude to velmi dojemný zážitek pro nás všechny.“ Komentuje nastalou situaci umělecký ředitel Bachova festivalu v Lipsku, Michael Maul. 

Poprvé byly Bachovy Janovy pašije předneseny před 296 lety na Velký pátek v roce 1724. Jednalo se o dosud nejrozsáhlejší dílo nově jmenovaného svatotomášského kantora (jmenován roku 1723): celá kongregace měla možnost po dvě hodiny sledovat hudebně ztvárněné utrpení a ukřižování Ježíše Krista. Mnozí se přidali ke sboristům a společně zpívali Bachovy nesmrtelné chorály, ze kterých pak čerpali sílu v nelehkých časech. Miliony lidí na celém světě do dnešních dnů nalézají útěchu a naději při zpěvu a poslechu této jedinečné hudby.

Tyto Janovy pašije budou předneseny pouze třemi umělci: islandský tenor Benedikt Kristjánsson bude vyprávět příběh Ježíšova utrpení na základě Bachových pašijí v roli evangelisty a všech dalších postav - rovněž bude dirigovat virtuální sbor. Cembalistka Elina Albach a hráč na bicí nástroje Philipp Lamprecht převezmou roli orchestru. Ostatní původně přizvaní interpreti na letošní Bachův festival - kromě 5 zpěváků v kostele vedených svatotomášským kantorem Gottholdem Schwarzem - se představení aktivně zúčastní prostřednictvím videolinku. Ke společnému zpěvu jsou tak zváni i všichni diváci. 

Kostel sv. Tomáše v Lipsku/ foto travelmag.cz

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější