Jarní část festivalu JazzFestBrno zakončí trumpetista Chris Botti a Slavnosti synkop

Jarní část festivalu JazzFestBrno zakončí trumpetista Chris Botti a Slavnosti synkop

Jarní část celoročního festivalu JazzFestBrno zakončí americký trumpetista Chris Botti, který zahraje v Janáčkově divadle a v CED - Huse na provázku již tradiční „minifestival” Slavnosti synkop. Chris Botti, držitel Grammy za desku Impressions, spoluhráč Stinga, Paula Simona a mnohých dalších světových hvězd, přiveze do Brna vlastní kapelu pohybující se na hraně R´n´B, jazzu, funku a gospelu. Představí naživo komorní album Vol. 1, které vyšlo na prestižním jazzovém labelu Blue Note. Slavnosti synkop poprvé přichází s mezinárodním programem – zahrají americký saxofonista Immanuel Wilkins, uznávaný americký bubeník, producent a občasný raper Kassa Overall a české kapely 2in2out a Limbo.

„Trumpetista Chris Botti dokáže propojit jazzovou hru se zvukem, který oslovuje i široké popové publikum. Vytváří tak neopakovatelnou podobu tzv. smooth jazzu,” přibližuje umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka a dodává: „Asi každý má Chrise Bottiho spojeného se Stingem, s nímž spolupracoval jak koncertně, tak při nahrávání. Bottiho kariéru ale zbrázdila dlouhá řada dalších hvězd různých žánrů. Loni, ve svých čerstvých šedesáti letech, se vrátil na začátek a na mimořádně prestižním jazzovém labelu Blue Note vydal komorní album, které se stalo událostí.”

Chris Botti začal na trubku hrát v devíti letech, ale zcela jí propadl o tři roky později, když slyšel hrát Milese Davise. Hře na trubku podřídil celý svůj další život – střední i vysokoškolská studia, i veškerý volný čas během nich. Už během posledního ročníku univerzity vstoupil do první jazzové ligy, když si střihl turné s Frankem Sinatrou a Buddym Richem. Celá devadesátá léta projezdil za zády Paula Simona a odskakoval si k dalším ctihodným osobnostem počínaje Arethou Franklin přes Joni Mitchell až po Rogera Daltreyho. Na konci dekády si Bottiho povšiml Sting, přizval jej na posléze velmi úspěšné album Brand New Day a angažoval jej na několika let i do své koncertní kapely, v níž se stal hlavním sólistou. „V dalších letech si Botti ale stále více potvrzoval, že svoji kariéru utáhne sám, na vlastní jméno a se svými nejen instrumentálními, ale i skladatelskými schopnostmi,” líčí Spilka. Sólová alba nahrával už v 90. letech, ale teprve Night Sessions z roku 2001 byla tím opravdovým průlomem. Definitivním potvrzením správné cesty bylo album Impressions, které nejenže dosáhlo první příčky v jazzovém žebříčku Billboardu, ale hlavně svému autorovi přineslo jeho první cenu Grammy. V roce svých šedesátin zdolal Chris Botti další pomyslný vrchol: získal kontrakt u legendárního labelu Blue Note. „Chtěl jsem se zbavit všech orchestrálních aranžmá a speciálních hostů a zaměřit se více na své hraní, hraní mé kapely a jazzovou klasiku, kterou tak rádi hrajeme na pódiu,“ říká Chris Botti k aktuálnímu albu, jež dostalo stručný, ale velmi slibný název Vol. 1. Chris Botti vystoupí v Brně 12. května 2024 v Janáčkově divadle.

Letošní ročník „festivalu na festivalu“ Slavnosti synkop se odehraje na třech pódiích CED – Divadla Husa na provázku. Zakladateli kapely 2in2out jsou saxofonistka Nela Dusová a kytarista Jan Lacina, kteří ke spolupráci přizvali kontrabasistku Kláru Pudlákovou a bubeníka Adama Sikoru. Skupina se v posledních letech vypracovala ze studentského projektu v jeden z nejzajímavějších českých jazzových počinů. Letos v červnu vydají album u labelu Bivak Records.

Pražské Limbo letos slaví dvacet let od svého založení. Pod vedením saxofonisty Pavla Hrubého je kapela rozkročena mezi více žánry: od ryzího improvisingu se dokáže vyhoupnout k hudbě melodické a trochu melancholické. Limbo má na kontě nejrůznější žánrová ocenění i nominaci na Anděla v kategorii Jazz & blues.

Sedmadvacetiletý saxofonista z Philadelphie Immanuel Wilkins vystudoval hudbu na prestižní Juilliard School a patří k velkým příslibům americké scény. Se dvěma sólovými alby na labelu Blue Note a bezmála dvěma desítkami hráčských alb se může pochlubit spoluprací s tak zajímavými jmény jako jsou Wynton Marsalis, Jason Moran, Gerald Clayton nebo Gretchen Parlato.

Kassa Overall, nejen uznávaný bubeník, ale také producent a občasný raper, se před jedenačtyřiceti lety narodil v Seattlu. Na konzervatoři kromě jazzu objevil hiphopové rytmy, které mu učarovaly a s oblibou jich využívá dodnes. Po přestěhování do New Yorku hrál mimo jiné s Christianem McBridem, Geri Allen nebo Ravim Coltranem, ale spolupracoval i s avantgardistkou Yoko Ono.

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější