Jazz & World Music zahájí Dan Tepfer s disklavírem

22. říjen 2019, 1:00

Jazz & World Music zahájí Dan Tepfer s disklavírem

Blíží se zahájení sedmé sezony cyklu Jazz & World Music, která letos sestává z šesti večerů. Představí hudebníky z Evropy i ze zámoří. Na úvod abonentní řady vystoupí Dan Tepfer se svým programem Natural Machines a zahraje na Yamaha disklavír. V rámci dalších koncertů zavítá do Besedního domu například Efe Turumtay & Nikola Zarić,  Lucienne Renaudin Vary & Robert Balzar Trio nebo Airelle Besson & Lionel Suarez.

Tepfer si do Brna přiveze disklavír – akustický nástroj se zabudovanou elektronikou. Ten posílá Tepferovu hudbu do počítače, který data zpracuje a sám v odpověď rozezní klaviaturu. „Tóny se v reálném čase zároveň převádějí do grafické podoby a posluchači tak mají kromě hudebního i vizuální zážitek. Věřím, že pro mnohé z nich to bude opravdové dobrodružství,“ upřesnila ředitelka pořádající Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Sedmatřicetiletý NewyorčanDan Tepfer vystudoval astrofyziku, což se projevuje i v jeho hudbě – oba světy organicky propojuje. Integruje počítačem řízené algoritmy do svého improvizačního přístupu. „V Natural Machines to funguje tak, že naprogramuji jednoduchá pravidla, podle kterých počítač reaguje – a já reaguji na to, co slyším. Vizualizace, které jej doprovází, odhalují základní hudební strukturu každého kusu, při hraní se generují v reálném čase,“ popsal Tepfer projekt, který v Brně představí už tuto středu.

O měsíc později do Brna zavítají dva kosmopolité s tureckými kořeny: houslista Efe Turumtay a akordeonista Nikola Zarić. Jejich projekt Via je zábavnou hudební konverzací muzikantů s etnickými kořeny a virtuozitou klasicky školených hráčů. „Posluchače čeká mix složitých rytmů a zvuků orientu a Balkánu přenesený do světa tanga, jazzu nebo klasické hudby,“ uvedl dramaturg řady Jazz & World Music Vilém Spilka.

Třetí koncert nabídne v lednu pět špičkových hudebníků. V první půli večera Davida Dorůžku, Jaromíra Honzáka a Jiřího Slavíka. V druhé pak Liama Nobleho a Paula Clarvise. Zatímco tuzemské trio se bude soustředit na pozapomenuté české melodie, duo ze zámoří představí svoji verzi West Side Story. Claris přitom staví na své zkušenosti a spolupráci s Leonardem Bernsteinem, v roce 1983 hrál totiž na bicí pod taktovkou autora a také s ním absolvoval turné po Evropě a Japonsku.

Únor a březen patří dvěma francouzským trumpetistkám. Nejprve Lucienne Renaudin Vary, vycházející hvězdě na mezinárodní scéně, která zahraje s Robert Balcar Triem a poté Airelle Besson v doprovodu akordeonisty Lionela Suareze. V dubnu jazzový cyklus uzavře program Conéxion, který je plný flamenka. Vystoupí jeden z nejvlivnějších flamenkových skladatelů a kytaristů současnosti Juan Gómez společně s klavíristou Marcem Mezquidou, které doprovodí perkusista Paco de Mode

Jazz & World Music 2019/2020:

ST 23. 10. 2019 Dan Tepfer: Natural Machines

Dan Tepfer Yamaha disklavír

ST 27. 11. 2019 Efe Turumtay & Nikola Zarić: VIA
Efe Turumtay housle

Nikola Zarić akordeon

ST 22. 1. 2020 Liam Noble & Paul Clarvis: WEST SIDE STORY

David Dorůžka kytara

Jiří Slavík kontrabas, klavír

Jaromír Honzák kontrabas

Liam Noble klavír

Paul Clarvis perkuse

ÚT 25. 2. 2020  Lucienne Renaudin Vary & ROBERT BALZAR TRIO

Lucienne Renaudin Vary trubka

Jiří Levíček klavír

Robert Balzar kontrabas

Kamil Slezák bicí

ÚT 17. 3. 2020 Airelle Besson & Lionel Suarez

Airelle Besson trubka

Lionel Suarez akordeon

ST 29. 4. 2020 Chicuelo & Mezquida: ConÉxion

Juan Gómez „Chicuelo“ flamencová kytara

Marco Mezquida klavír

Paco de Mode perkuse

Dan Tepfer/ foto archiv FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Nejčtenější