JazzFestBrno 2018: Wynton Marsalis, Avishai Cohen, Brad Mehldau a Donny McCaslin

1. listopad 2017, 12:00

 JazzFestBrno 2018: Wynton Marsalis, Avishai Cohen, Brad Mehldau a Donny McCaslin

JazzFestBrno odtajnil první čtyři koncerty z programu 17. ročníku. Do Brna se vrátí izraelský basista Avishai Cohen s novou rozšířenou kapelou a albem „1970“. Dále saxofonista Donny McCaslin, Jazz at Lincoln Center Orchestra v čele s kapelníkem Wyntonem Marsalisem a americký pianista Brad Mehldau.

„Dlouhodobým posláním festivalu je představovat jazz ve všech jeho rozmanitých podobách a myslím, že pohled na první odtajněná jména z nadcházejícího ročníku opět potvrzuje, že jazz jako žánr již zcela ztratil jasné kontury,“ říká umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka.

První koncert JazzFestu Brno 2018 proběhne 1. února v Bobycentru. Vystoupí zde proslulý americký bigband Jazz at Lincoln Center Orchestra vedený kapelníkem, proslulým trumpetistou a skladatelem Wyntonem Marsalisem. „V bigbandu hraje patnáct z nejlepších současných jazzových sólistů, sekčních hráčů a aranžérů. Jedinečnost samotného Wyntona Marsalise dokazuje fakt, že v jedenadvaceti, v roce 1982, debutoval jako lídr a od té doby natočil více než šedesát nahrávek v žánrech jazzu a vážné hudby, jež mu vydobyly celkem devět cen Grammy. V roce 1983 se stal prvním a jediným umělcem, jenž získal jak klasickou, tak jazzovou Grammy ve stejném roce a tento neuvěřitelný výkon zopakoval v roce 1984,“ přibližuje Spilka.

Americký pianista Brad Mehldau, který zahraje 18. února v Besedním domě, se do Brna vrátí po čtyřech letech. Brad Mehldau patří do nejvyšší ligy jazzových a crossover hudebníků a jeho umělecký vývoj inspiruje početné pokračovatele po celém světě. Čerpá jak z jazzové historie, tak z klasické hudby, experimentální hudby, ale i z pop music.

Třetím umělcem, který v Brně nevystoupí poprvé je americký saxofonista a skladatel Donny McCaslin. Se svojí kapelou se představí 15. března v Sono Centru. Kalifornský rodák si během svého hudebního působení vysloužil už tři nominace na Grammy. Jeho kariéra nabrala obrátky, když McCaslina a jeho kapelu přizval ke spolupráci David Bowie, aby společně nahráli album Blackstar, jak se ukázalo, Bowieho mistrovskou hudební derniéru.

Součástí programu bude také koncert izraelského basisty, skladatele a zpěváka Avishaie Cohena. Svůj nejnovější koncertní projekt a album 1970 představí 5. dubna v Bobycentru. Číslovka 1970 je rokem Cohenova narození a naznačuje tak osobní rozměr tohoto alba, kterým Avishai vzdává hold svým hudebním vzorům od africké a latinskoamerické hudby přes sefardskou tradici až po sofistikovaný soul a pop Stevieho Wondera a dalších legend afroamerické hudby.

PROGRAM JAZZFESTBRNO 2018:

  1. 2. 2018, 19:30, Bobycentrum

Jazz at Lincoln Center with Wynton Marsalis (US)

  1. 2. 2018, 19:30, Besední dům

Brad Mehldau Solo (US)

  1. 3. 2018, 19:30, Sono Centrum

Pavel Wlosok Trio + Rick Margitza (CZ/US)

Donny McCaslin (US)

  1. 4. 2018, 19:30, Bobycentrum

Avishai Cohen ‘1970’ (IL)

Kompletní program festivalu bude zveřejněn na konci ledna 2018.

Avishai Cohen/ foto Andreas Terlaak

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější