JazzFestBrno 2018: Wynton Marsalis, Avishai Cohen, Brad Mehldau a Donny McCaslin

1. listopad 2017, 12:00

 JazzFestBrno 2018: Wynton Marsalis, Avishai Cohen, Brad Mehldau a Donny McCaslin

JazzFestBrno odtajnil první čtyři koncerty z programu 17. ročníku. Do Brna se vrátí izraelský basista Avishai Cohen s novou rozšířenou kapelou a albem „1970“. Dále saxofonista Donny McCaslin, Jazz at Lincoln Center Orchestra v čele s kapelníkem Wyntonem Marsalisem a americký pianista Brad Mehldau.

„Dlouhodobým posláním festivalu je představovat jazz ve všech jeho rozmanitých podobách a myslím, že pohled na první odtajněná jména z nadcházejícího ročníku opět potvrzuje, že jazz jako žánr již zcela ztratil jasné kontury,“ říká umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka.

První koncert JazzFestu Brno 2018 proběhne 1. února v Bobycentru. Vystoupí zde proslulý americký bigband Jazz at Lincoln Center Orchestra vedený kapelníkem, proslulým trumpetistou a skladatelem Wyntonem Marsalisem. „V bigbandu hraje patnáct z nejlepších současných jazzových sólistů, sekčních hráčů a aranžérů. Jedinečnost samotného Wyntona Marsalise dokazuje fakt, že v jedenadvaceti, v roce 1982, debutoval jako lídr a od té doby natočil více než šedesát nahrávek v žánrech jazzu a vážné hudby, jež mu vydobyly celkem devět cen Grammy. V roce 1983 se stal prvním a jediným umělcem, jenž získal jak klasickou, tak jazzovou Grammy ve stejném roce a tento neuvěřitelný výkon zopakoval v roce 1984,“ přibližuje Spilka.

Americký pianista Brad Mehldau, který zahraje 18. února v Besedním domě, se do Brna vrátí po čtyřech letech. Brad Mehldau patří do nejvyšší ligy jazzových a crossover hudebníků a jeho umělecký vývoj inspiruje početné pokračovatele po celém světě. Čerpá jak z jazzové historie, tak z klasické hudby, experimentální hudby, ale i z pop music.

Třetím umělcem, který v Brně nevystoupí poprvé je americký saxofonista a skladatel Donny McCaslin. Se svojí kapelou se představí 15. března v Sono Centru. Kalifornský rodák si během svého hudebního působení vysloužil už tři nominace na Grammy. Jeho kariéra nabrala obrátky, když McCaslina a jeho kapelu přizval ke spolupráci David Bowie, aby společně nahráli album Blackstar, jak se ukázalo, Bowieho mistrovskou hudební derniéru.

Součástí programu bude také koncert izraelského basisty, skladatele a zpěváka Avishaie Cohena. Svůj nejnovější koncertní projekt a album 1970 představí 5. dubna v Bobycentru. Číslovka 1970 je rokem Cohenova narození a naznačuje tak osobní rozměr tohoto alba, kterým Avishai vzdává hold svým hudebním vzorům od africké a latinskoamerické hudby přes sefardskou tradici až po sofistikovaný soul a pop Stevieho Wondera a dalších legend afroamerické hudby.

PROGRAM JAZZFESTBRNO 2018:

  1. 2. 2018, 19:30, Bobycentrum

Jazz at Lincoln Center with Wynton Marsalis (US)

  1. 2. 2018, 19:30, Besední dům

Brad Mehldau Solo (US)

  1. 3. 2018, 19:30, Sono Centrum

Pavel Wlosok Trio + Rick Margitza (CZ/US)

Donny McCaslin (US)

  1. 4. 2018, 19:30, Bobycentrum

Avishai Cohen ‘1970’ (IL)

Kompletní program festivalu bude zveřejněn na konci ledna 2018.

Avishai Cohen/ foto Andreas Terlaak

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější