JazzFestBrno: Al Di Meola, Randy Brecker nebo Jiří Slavík s Polka-boys. Kamasi Washington se přesouvá na jaro

JazzFestBrno: Al Di Meola, Randy Brecker nebo Jiří Slavík s Polka-boys. Kamasi Washington se přesouvá na jaro

Podzimní část celoročního festivalu JazzFestBrno zahájí příští týden v Sono Centru Al Di Meola, jeden z největších jazzových kytaristů všech dob. Koncem září na stejném místě oslaví 100 let brněnského studia Českého rozhlasu na svém vůbec prvním společném koncertu americký trumpetista Randy Brecker, držitel sedmi Grammy a dvaceti nominací, a Rozhlasový Big Band Gustava Broma. Dále na festival zavítá multiinstrumentalista Jiří Slavík s desetičlenným souborem Polka-boys. V Divadle Husa na provázku představí v rámci projektu Polkatime radikální úpravy polky, které vrací do hudby k českému národnímu tanci odvázanost a humor. Do Koncertního sálu ZUŠ Letovice americký vibrafonista Joel Ross. Na podzim bude také pokračovat klubová řada Club Life v prostředí Cabaretu des Péchés. Tentokrát se zpěvákem a „jazzovým hudebníkem pro hip hopovou generaci” José Jamesem a s dvojkoncertem předních formací domácího jazzu – Robert Balzar Trio a Matej Benko Quintet. Závěr festivalu neobstará oproti původnímu programu kultovní americký saxofonista Kamasi Washington, který ze zdravotních důvodů překládá celé své turné včetně brněnského koncertu na 18. března 2025.

„Naše podzimní jazzová sezona je stejně barevná jako les na podzim. Al Di Meola barví jazz rockem, José James R´n´B a hip hopem, Randy Brecker funkem a Jiří Slavík polkou,” láká umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka.

„Al Di Meola je hráč s udivující technikou, ale také průkopník jazzových fúzí s rockem a flamencem,” přibližuje Spilka. Podařilo se mu spojit jazz s hudebními prvky Středomoří a Latinské Ameriky a vytvořit tak naprosto svébytný hudební jazyk. „V tomto smyslu vykonal v kytarovém jazzu podobné dílo jako Carlos Santana v kytarovém rocku,” doplňuje Spilka. Po většinu své kariéry patří Al Di Meola k velmi produktivním a aktivním hudebníkům, jen jeho sólových alb je kolem tří desítek. Velmi podstatné a populární jsou také nahrávky, ve kterých Di Meola hraje s dalšími kytarovými kolegy - například s Johnem McLaughlinem nebo Pacem de Lucíou.

Spojení Randyho Breckera, hudebníka, který vedle desítky vlastních alb točil s Paulem Simonem, Lou Reedem, Joe Cockerem, Brucem Springsteenem nebo Ringo Starrem, a Rozhlasového Big Bandu Gustava Broma 29. září v Sono centru inicioval právě festival JazzFestBrno. Máme za sebou celou řadu úspěšných projektů s tímto orchestrem, který měl v brněnském rozhlase několik desetiletí svůj druhý domov. Koncert ke stému výročí tohoto studia je tak logickým vyústěním dosavadní spolupráce. Randy Brecker je stejný ročník narození jako kapelník orchestru Vlado Valovič, navíc hrají na stejný nástroj, výběr sólisty pro tuto mimořádnou událost byl tedy nasnadě,” vysvětluje vznik nápadu Spilka.

13. října se Husou na provázku rozezní polka. Ale ne tak, jak ji posluchači normálně znají, ale v radikálních úpravách Jiřího Slavíka a jeho Polka-boys. „V některých skladbách českých velikánů, Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka nebo Leoše Janáčka, ale i mnoha světových autorů, se polka změnila natolik, že se z ní úplně vytratil její původní účel – tanec,“ uvádí Jiří Slavík důvody, proč se rozhodl polce vrátit s humorem a nadsázkou její taneční charakter a přímočarou odvázanost. „Z polek slavných českých skladatelů jsem si vypůjčil témata, která však přetvářím, dekoruji a jak káže tradice jazzového muzikantství, improvizuji na ně,“ dodává. K výsledku tomuto skladateli, kontrabasistovi a v tomto případě i akordeonistovi přispějí velká jména naší jazzové, ale i klasické scény.

Americký vibrafonista Joel Ross přiveze 21. října do Letovic program nazvaný Good Vibes. V roce 2019 nahrál své debutové album KingMaker na prestižní značce Blue Note. Následovala ho tři další, včetně letošního nublues, naznačujícího, jaký charakter asi mají vlastní Rossovy skladby i několik přepracovaných standardů. Svůj nástroj miluje a nenávidí zároveň. „Jsou to jen chladné kovové tyče,“ říká Joel Ross o vibrafonu. A dodává, že je těžké z nich dostat jakýkoli výraz. „Ale právě to je pro něj výzva, motor všeho konání. A jde mu to velmi dobře,” dodává Spilka.

Americký zpěvák, kytarista, skladatel a producent José James, který vystoupí 20. října v klubovém prostředí Cabaretu des Péchés, stírá hranice mezi tradičním a moderním jazzem, hip hopem, soulem, funkem, popem a rockem. „Jde o skutečně maximálně žánrově rozkročeného umělce. O jeho záběru svědčí i hudební odkaz předchůdců, respektive předchůdkyň, které považuje za mimořádně inspirativní a rád se jejich hudbou zabývá,” uvádí Spilka. Jeho zatím poslední, loňské album On & On, je například poklonou skladatelce a zpěvačce Erykah Badu.

22. října bude bude Cabaret des Péchés patřit dvěma stálicím domácí jazzové scény - formacím Robert Balzar Trio a Matej Benko Quintet. Kontrabasista a baskytarista Robert Balzar se na české hudební scéně pohybuje už od druhé poloviny osmdesátých let. Robert Balzar Trio založil v roce 1996, koncertoval s ním po celém světě a natočil devět alb. Většinu repertoáru tria tvoří vlastní skladby nebo úpravy nejen jazzových standardů. Současnými členy Robert Balzar Tria jsou vedle kapelníka pianista Vít Křišťan a bubeník Kamil Slezák. Záběr klavíristy a skladatele Mateje Benka, nyní čtyřiačtyřicetiletého hudebníka původem ze Slovenska a dlouhodobě usazeného v Praze, je mimořádně široký zdaleka nejen v oblasti jazzu. I ve svém kvintetu soustředil hudebníky, kteří rádi překračují hranice, v základu ale patří k domácí jazzové špičce.

Al Di Meola/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Nejčtenější