JazzFestBrno: Gregory Porter zazpívá v kostele sv. Jakuba

4. říjen 2021, 15:30

JazzFestBrno: Gregory Porter zazpívá v kostele sv. Jakuba

Jubilejní 20. ročník festivalu JazzFestBrno již běží a ke stávajícímu programu přidává ještě jeden koncert – v prosinci pozve do Brna zpěváka a skladatele Gregoryho Portera. Vystoupí v kostele sv. Jakuba, kde spolu s ním zahraje jeho dvorní hammondkář, brněnský rodák Ondřej Pivec.

„Doba covidová přináší pořadatelům kulturních akcí i fanouškům mnohá zklamání, ale i příležitosti. Dřív bylo nemyslitelné, že bychom se s hvězdou globálního formátu dohodli na vystoupení pouhé dva měsíce před jeho konáním. Když se však příležitost přivézt do Brna Gregoryho Portera naskytla, neváhali jsme ani vteřinu. V prostoru kostela sv. Jakuba navíc půjde o intenzivní zážitek s adventním nádechem,“ těší se umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka. Kostel na Rašínově ulici nedaleko náměstí Svobody nabízí přibližně 800 míst, takže na poměry Gregoryho Portera, který je zvyklý vyprodávat tisícové koncertní sály, půjde o skutečně exkluzivní intimní prostor.

Gregory Porter nabízí přesně to, co byste od jazzového zpěváka, skladatele, herce a básníka očekávali, navrch se vám přitom dostane ještě příznačného a těžko definovatelného „čehosi navíc“. Sečtělý Porter dokáže v textech přesně zacílit na sociální nálady, zabrousit do vzpomínek na dětství, vracet se ke krušné historii amerických černochů nebo si radostně pohrávat s myšlenkou na společné jamování s legendárními jazzmany a bluesmany, od nichž si vypůjčuje skladby, které následně ojediněle jiskřivým způsobem přezpívává. Vlastní mu jsou ale také milostná témata a písně o lásce věnované ponejvíc jeho manželce. Patří proto k vrcholným okamžikům jeho úchvatných koncertů.

Už řadu let má v Gregoryho kapele nezastupitelné místo český hammondkář Ondřej Pivec. V roce 2010 se na festivalu JazzFestBrno představil poprvé v sólovém projektu, v roce 2013 dostal příležitost zahrát si s Porterem díky pražskému festivalu Struny podzimu a nyní přijíždí na svou rodnou hroudu jako rovnocenný spoluhráč jedné z největších světových jazzových hvězd.

JazzFestBrno zároveň přesunuje z důvodu rozhodnutí umělce koncert basisty Marcuse Millera z 11. listopadu na zatím neupřesněný termín roku 2022. Posouvá se i koncert britského tria GoGo Penguin, které do Brna nezavítá v původně avizovaném prosinci, ale až 16. ledna příštího roku. Festival rovněž oznámil vyprodání koncertu jedné z hlavních hvězd ročníku 2022. „Jedná se o koncert Jacoba Colliera, který vyprodal Sono Centrum během pár měsíců. Není vyloučeno, že se několik vstupenek z případných nevyzvednutých rezervací vrátí do prodeje pár dní před koncertem. Pokud k tomu dojde, budeme o tom přednostně informovat členy našeho fanclubu. V případě, že i poté zůstanou nějaké vstupenky k dispozici, dozví se to zájemci i na festivalovém webu, v e-mailovém newsletteru a na našich sociálních sítích,“ dodává výkonný ředitel festivalu Vlastimil Trllo.

Gregory Porter/ foto Ami Sioux

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější