JazzFestBrno: Gregory Porter zazpívá v kostele sv. Jakuba

4. říjen 2021, 15:30

JazzFestBrno: Gregory Porter zazpívá v kostele sv. Jakuba

Jubilejní 20. ročník festivalu JazzFestBrno již běží a ke stávajícímu programu přidává ještě jeden koncert – v prosinci pozve do Brna zpěváka a skladatele Gregoryho Portera. Vystoupí v kostele sv. Jakuba, kde spolu s ním zahraje jeho dvorní hammondkář, brněnský rodák Ondřej Pivec.

„Doba covidová přináší pořadatelům kulturních akcí i fanouškům mnohá zklamání, ale i příležitosti. Dřív bylo nemyslitelné, že bychom se s hvězdou globálního formátu dohodli na vystoupení pouhé dva měsíce před jeho konáním. Když se však příležitost přivézt do Brna Gregoryho Portera naskytla, neváhali jsme ani vteřinu. V prostoru kostela sv. Jakuba navíc půjde o intenzivní zážitek s adventním nádechem,“ těší se umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka. Kostel na Rašínově ulici nedaleko náměstí Svobody nabízí přibližně 800 míst, takže na poměry Gregoryho Portera, který je zvyklý vyprodávat tisícové koncertní sály, půjde o skutečně exkluzivní intimní prostor.

Gregory Porter nabízí přesně to, co byste od jazzového zpěváka, skladatele, herce a básníka očekávali, navrch se vám přitom dostane ještě příznačného a těžko definovatelného „čehosi navíc“. Sečtělý Porter dokáže v textech přesně zacílit na sociální nálady, zabrousit do vzpomínek na dětství, vracet se ke krušné historii amerických černochů nebo si radostně pohrávat s myšlenkou na společné jamování s legendárními jazzmany a bluesmany, od nichž si vypůjčuje skladby, které následně ojediněle jiskřivým způsobem přezpívává. Vlastní mu jsou ale také milostná témata a písně o lásce věnované ponejvíc jeho manželce. Patří proto k vrcholným okamžikům jeho úchvatných koncertů.

Už řadu let má v Gregoryho kapele nezastupitelné místo český hammondkář Ondřej Pivec. V roce 2010 se na festivalu JazzFestBrno představil poprvé v sólovém projektu, v roce 2013 dostal příležitost zahrát si s Porterem díky pražskému festivalu Struny podzimu a nyní přijíždí na svou rodnou hroudu jako rovnocenný spoluhráč jedné z největších světových jazzových hvězd.

JazzFestBrno zároveň přesunuje z důvodu rozhodnutí umělce koncert basisty Marcuse Millera z 11. listopadu na zatím neupřesněný termín roku 2022. Posouvá se i koncert britského tria GoGo Penguin, které do Brna nezavítá v původně avizovaném prosinci, ale až 16. ledna příštího roku. Festival rovněž oznámil vyprodání koncertu jedné z hlavních hvězd ročníku 2022. „Jedná se o koncert Jacoba Colliera, který vyprodal Sono Centrum během pár měsíců. Není vyloučeno, že se několik vstupenek z případných nevyzvednutých rezervací vrátí do prodeje pár dní před koncertem. Pokud k tomu dojde, budeme o tom přednostně informovat členy našeho fanclubu. V případě, že i poté zůstanou nějaké vstupenky k dispozici, dozví se to zájemci i na festivalovém webu, v e-mailovém newsletteru a na našich sociálních sítích,“ dodává výkonný ředitel festivalu Vlastimil Trllo.

Gregory Porter/ foto Ami Sioux

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější